• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2022.09.29.
· Külföld

8 tudnivaló az Északi Áramlat szivárgásainak környezeti hatásairól

A feltételezett szabotázs nagy mennyiségű metánt szabadít fel, de ez egy “kis buborék” ahhoz képest, amit világszerte naponta kibocsátanak.

Az Északi Áramlat két gázvezetékének nyilvánvaló szabotázsa a történelem egyik legsúlyosabb ipari metánbalesete lehet – mondták szerdán tudósok -, de nem jelent súlyos klímakatasztrófát. A metán – amely a szén-dioxidnál akár 80-szor erősebb üvegházhatású gáz – a Balti-tenger felszínén lévő három forró foltból szivárog a légkörbe, amelyek közül a legnagyobb a dán hadsereg szerint egy kilométer átmérőjű. Kedd este Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke elítélte a “szabotázst” és az “aktív európai energetikai infrastruktúra szándékos megzavarását”.

A Politico nyolc kérdést szedett össze a lehetséges következményekről.

1. Mennyi metán volt a csővezetékekben?

Egyetlen európai kormányhivatal sem tudta biztosan megmondani, mennyi gáz volt a csövekben. A két Északi Áramlat 1 vezeték működött, bár Moszkva egy hónapja leállította a gázszállítást, és mindkettő érintett az esetben. “Feltételezhető, hogy nagy mennyiségű” gázról van szó ezekben a vezetékekben – mondta a német klíma- és gazdasági minisztérium szóvivője. Az Északi Áramlat 2 vezetékek közül csak az egyiket érte a csapás. Az nem volt üzemben, de tavaly 177 millió köbméter gázzal töltötték fel. A becslések szerint a szivárgó vezetékek teljes gázmennyisége 150 millió köbméter és 500 millió köbméter között mozog.

2. Mennyit bocsátanak ki?

Kristoffer Böttzauw, a Dán Energiaügynökség igazgatója szerdán újságíróknak elmondta, hogy szerinte a szivárgás körülbelül 14 millió tonna CO2-nak felel meg, ami Dánia éves kibocsátásának mintegy 32 százaléka. A német Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség becslése szerint a szivárgások körülbelül 7,5 millió tonna CO2-egyenérték kibocsátásához vezetnek, ami Németország éves kibocsátásának körülbelül 1 százaléka. Az ügynökség azt is megjegyezte, hogy a csővezetékek mentén nincsenek “tömítő mechanizmusok”, “így minden valószínűség szerint a csövek teljes tartalma ki fog szivárogni”. Mivel a szivárgások közül legalább az egyik dán vizeken van, Dániának ezeket a kibocsátásokat hozzá kell majd adnia az éghajlati mérlegéhez. Az azonban nem világos, hogy a vezetékekben lévő összes gáz valóban a légkörbe kerülne-e. A metánt az óceáni baktériumok is elfogyasztják, miközben a vízoszlopon keresztül halad.

3. Mekkora méretű ez a korábbi szivárgásokhoz képest?

Az Egyesült Államokban valaha feljegyzett legnagyobb szivárgás a 2015-ös Aliso Canyon szivárgás volt, amely hónapok alatt nagyjából 90.000 tonna metánt tartalmazott. Mivel a Balti-tengerben a felső becslések szerint több mint kétszer ennyi gáz szabadulhat fel, az e heti katasztrófa “példa nélküli” lehet – mondta David McCabe, a Clean Air Task Force vezető tudósa.

4. Lesz-e ennek jelentős hatása a globális hőmérsékletre?

“A vezetékből kikerülő gáz mennyisége nyilvánvalóan nagy” – mondta Kargel. De “ez nem az a klímakatasztrófa, amire gondolnánk”. Az éves szén-dioxid-kibocsátás körülbelül 32 milliárd tonna. “Ez egy apró buborék az óceánban ahhoz a hatalmas mennyiségű, úgynevezett diffúz metánhoz képest, amelyet minden nap kibocsátunk a szénbányászat és az olajkitermelés miatt” – mondta Dave Reay, az Edinburgh-i Éghajlatváltozási Intézet ügyvezető igazgatója. Lauri Myllyvirta, a Centre for Research on Energy and Clean Air vezető elemzője szerint ez nagyjából összehasonlítható azzal a metánmennyiséggel, amely Oroszország olaj- és gázipari infrastruktúrájából szivárog ki egy adott munkahéten.

5. Érinti-e a helyi környezetet?

Amíg a gáz szivárog, a közvetlen környezete rendkívül veszélyes. Az 5 százaléknál több metánt tartalmazó levegő gyúlékony lehet – mondta Gregor Rehder -, így a robbanás veszélye valós. A metán nem mérgező gáz, de nagy koncentrációban csökkentheti a rendelkezésre álló oxigén mennyiségét. A szivárgás körül korlátozták a hajózást. Ennek oka, hogy a vízben lévő metán befolyásolhatja a felhajtóerőt, és átszakíthatja a hajótestet. A helyi környezetre és élővilágra gyakorolt hosszú távú hatások azonban nem várhatóak.

6. Mit lehet tenni?

Azt javasolták, hogy a maradék gázt ki kellene szivattyúzni, de a német gazdasági és klímavédelmi minisztérium szóvivője szerdán azt mondta, hogy ez nem lehetséges. Ha a csővezeték kiürült, “vízzel fog feltöltődni” – tette hozzá a szóvivő. “Jelenleg senki sem mehet a víz alá – a veszély túl nagy a kiszabaduló metán miatt”. Bármilyen javítás a vezeték tulajdonosának, a Nord Stream AG-nak a felelőssége lenne – közölték a németek.

7. Fel kellene gyújtaniuk?

Nem csak látványos lenne, de a gáz felgyújtásával a szivárgás globális felmelegedésre gyakorolt hatása is jelentősen csökkenne. A metán szénből és hidrogénből áll, elégetésekor szén-dioxid keletkezik, amely tonnánként 30-80-szor kevésbé melegíti a bolygót, mint a metán. A fáklyázás, ahogyan azt ismerik, a kiszabaduló metán hatásának csökkentésére szolgáló általános módszer. Pusztán éghajlati szempontból a kiszabaduló metán felgyújtásának van értelme, mondta Piers Forster, a Leedsi Egyetem Priestley Nemzetközi Éghajlatvédelmi Központjának igazgatója. De biztonsági kérdések és környezetvédelmi aggályok is adódtak az égetésből származó szennyezés miatt. “Mivel a közelben van szárazföld – különösen Bornholm lakott és turisztikailag frekventált szigete -, nem kezdenénk bele” – mondta Rehder. Egyelőre egyetlen kormány sem jelezte, hogy ezt fontolgatnák.

8. Meddig fog tartani, és mi lesz ezután?

“Várhatóan a hét végéig áramlik majd a gáz a csövekből. Ezt követően először is dán részről megpróbálunk kijutni és megvizsgálni, hogy mi az oka, és megközelíteni a csöveket, hogy megfelelően ki tudjuk vizsgálni. Ezt akkor tudjuk megtenni, ha a gázszivárgás megszűnt” – mondta a Dán Energiaügynökség igazgatója, Böttzauw a helyi médiának.

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
környezetvédelem Oroszország természet természeti katasztrófa

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nemzeti konzultáció dönthet arról, hogy emeljék-e 140–150 km/h-ra a sebességhatárt az autópályákon

Nemzeti konzultáció dönthet arról, hogy emeljék-e 140–150 km/h-ra a sebességhatárt az autópályákon

Tovább olvasok
Figyelmeztették több iskola tanárát, hogy kizárólag az állami kiadású tankönyveket használhatják

Figyelmeztették több iskola tanárát, hogy kizárólag az állami kiadású tankönyveket használhatják

Tovább olvasok
Az idegenrendészet kiutasította volna a fülöp-szigeteki anyát, a bíróság mentette meg a családot

Az idegenrendészet kiutasította volna a fülöp-szigeteki anyát, a bíróság mentette meg a családot

Tovább olvasok
Magyarország tovább növelte függőségét Oroszországtól: már a behozott olaj 92 százaléka orosz

Magyarország tovább növelte függőségét Oroszországtól: már a behozott olaj 92 százaléka orosz

Tovább olvasok
Óriási dinoszauruszfajt találtak Kínában: íme a Huashanosaurus qini

Óriási dinoszauruszfajt találtak Kínában: íme a Huashanosaurus qini

Tovább olvasok
Tudtad, hogy a neandervölgyieknek volt egy titkos szuperétele a mamutsült mellett?

Tudtad, hogy a neandervölgyieknek volt egy titkos szuperétele a mamutsült mellett?

Tovább olvasok
Késes támadás Németországban: Tanárnőre támadt egy diák, a rendőrség meglőtte a támadót

Késes támadás Németországban: Tanárnőre támadt egy diák, a rendőrség meglőtte a támadót

Tovább olvasok
Kell ez nekünk? Putyin és Hszi szervátültetésekkel élnének örökké: de mennyire lehetséges ez?

Kell ez nekünk? Putyin és Hszi szervátültetésekkel élnének örökké: de mennyire lehetséges ez?

Tovább olvasok
Visszatérhetnek a földre kényszerített Wizz Air-gépek – közel a megoldás a hajtóműhibára

Visszatérhetnek a földre kényszerített Wizz Air-gépek – közel a megoldás a hajtóműhibára

Tovább olvasok
Az igazi bankrablás: Fillérekért szerezte meg Mészáros Lőrinc Magyarország második legnagyobb bankját

Az igazi bankrablás: Fillérekért szerezte meg Mészáros Lőrinc Magyarország második legnagyobb bankját

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4