• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2023.12.03.
· Belföld

Budapest elfeledett hídja közvetlenül a Parlamentnél

parlament_kossuth_híd_bontás

Fotó: Fortepan / Nagy Gyula

Az 1944. október 29 és 1945. február 13 között lezajlott Budapest ostroma jelentős károkat hagyott a városban. A főváros a felismerhetetlenségig károsodott, de a legnagyobb gondot a hidak megszűnése jelentette. Buda és Pest között megszűnt a kapcsolat, hiszen a Dunát keresztező hidak megsemmisültek az ostrom alatt.

A második világháború után Budapesten nem maradt ép híd. Ugyan ideiglenesen kompok és pontonhidak tudták helyettesíteni a közlekedést, de állandó megoldásra volt szükség. Ezt tetézte az akkoriban még kemény telek jelenléte, mikor is a dunai jégzajlás ellehetetlenítette az állandó kapcsolatot. Az állandó megoldás a Kossuth híd formájában materializálódott, amely a Kossuth és a Batthyány teret kötötte össze.

A Kossuth híd volt Budapest egyetlen hídja egészen 1946. augusztus 20-áig, a Szabadság híd újramegnyitásáig. A hidat sikeresen felépítették kevesebb, mint egy év alatt. Ma már csak egy emléktábla őrzi emlékét az egykor létfontosságú hídnak a pesti rakparton.

Budapest elfeledett hídja

A Kossuth híd építése, amely egy félállandó híd volt, 1945. május 16-án vette kezdetét. A gyalogos forgalom számára 1946. január 15-én, míg az autóforgalom számára január 18-án nyitották meg a hidat. A mindössze 8 hónapig tartó építkezés hatalmas morális töltet volt az újrakezdéshez. Mivel az nyilvánvaló volt, hogy a Ferenc József hídon, azaz a Szabadság hídon tudják leghamarabb visszaállítani a forgalmat, így elsősorban a Margit híd és Lánchíd pótlására kellett megoldást találni.

Mistéth Endre és Hilvert Elek kilencnyílású hidat tervezett, amelyet eredeti tervek szerint faszerkezettel építettek volna meg, de végül nagyrészt acélból készült el a híd, és később teljesen acélra cserélték. Tekintve, hogy a híd elég gyorsan és korlátozott nyersanyagokból épült, így természetesen megvoltak a maga korlátai. A teherbírása csekély volt, egy idő után autóbuszok nem hajthattak fel, majd a végén már csak gyalogosok használhatták a hidat.

A hidat mindössze 10 évre tervezték, és ennek megfelelően el is használódott. 1956-ra már jelentősen korlátozták a rajta áthaladó forgalmat, hiszen eddigre már nélkülözhetővé vált. 1960-ban végül lebontották a hidat, és a teljes munkálatokkal 1963-ra végeztek. A Kossuth híd még kétszer visszatért pontonhíd formájában 1973. augusztus 20-án, illetve 2003. március 15-én.

A híd rendkívüli sebességgel történő felépítése jelentős teljesítmény volt. A híd jogosan vált az újjáépítés és az újrakezdés szimbólumává. Az építőmunkásokat 1946-ban egy külön erre a célra létrehozott díjjal jutalmazták. Bár a hídra ma már nem sokan emlékeznek, sőt sokan azt sem tudják, hogy valaha létezett, Budapest történetének kulcsfontosságú eleme volt. Ez volt az első összeköttetés a kettévágott városban, amely elősegítette a háború utáni viszonyok normalizálódását.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

  • 136 éve indult útjára Budapest első villamosa
  • Eddig nem látott, bámulatos fotók kerültek elő Budapest virágkoráról
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest híd
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

  • Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

  • Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

  • Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

  • Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

  • Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Kapcsolódó cikkek

Szeged Coop okosbolt 0-24 személyzet nélküli Magyarország
2025.05.23.

Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja


Olvasson tovább
M1 autópálya felújítás Magyarország gyorsforgalmi út
2025.05.23.

Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást


Olvasson tovább
Balaton Velencei-tó Tisza-tó ingatlan nyaralás
2025.05.22.

Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni


Olvasson tovább
Viktor Orbán EU csúcstalálkozó sajtótájékoztató
2025.05.22.

Orbán Viktor a hatalomért harcol: Kémügyek, összeesküvés-elméletek és az EU kihívása


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

Tovább olvasok
Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

Tovább olvasok
Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

Tovább olvasok
Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Tovább olvasok
Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

Tovább olvasok
Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Tovább olvasok
Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Tovább olvasok
Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Tovább olvasok
<strong>Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak</strong>

Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak

Tovább olvasok
Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4