• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2023.12.17.
· Belföld

Budapesten csak az első világháború után szűntek meg a hídvámok

A hídpénz, mely sokak számára csak a városi közlekedés egy kellemetlen részleteként tűnik fel, valójában mély és szerteágazó történettel rendelkezik. A hídpénz eredete egészen a középkorig vezethető vissza, amikor útvámok és vámszedés nehezítették az utazók életét. A városok kövezetvámot szedték a település vámhatárain, míg a hidakon és réveken átkelő utazókat is megterhelték különféle vámokkal.

A török kiűzése után Pest és Buda, szabad királyi városi rangjukkal együtt, 1703-ban kapta meg a Dunán való vámszedés jogát. Ebben az időszakban a vámszedési jogot gyakran haszonbérbe adták vállalkozóknak, akik vállalták a vámszedés kockázatát és felelősségét. Ez a gyakorlat hosszú ideig fennmaradt, és a városok jelentős jövedelemhez jutottak ebből a forrásból.

Azonban 1832-től minden megváltozott, amikor komolyan felmerült egy állandó híd építésének lehetősége. Széchenyi István, a hídépítés katalizátora, azt tervezte, hogy egy magán-részvénytársaság fogja megkapni a vámszedés jogát, kiterjesztve azt mindenkire, beleértve a nemeseket és a hadsereg tagjait is. Ennek a tervezett változásnak sok ellenzője volt, és hosszú évekig tartó küzdelem zajlott a két város és a társaság között a vámszedés jogáról és az azt kísérő kárpótlásról.

Vámszedés az állandó hidakon

Az 1836-os törvénycikk alapján végül sikerült megállapodni, és a Lánchídon egy magántársaság szedhette a vámot. A városlakók és vezetők reménykedtek abban, hogy a hídvám megszűnik a híd állami megváltásakor 1870-ban, majd később városegyesítéskor 1873-ban, de ez nem történt meg, még a gyalogosoknak is kellett fizetnie. A hídvámok még a Margit hídon is megjelentek 1876-tól, és 1885-től a szabályokat úgy módosították, hogy a Lánchídon nagyobb díjat kelljen fizetni a teherszállító szekereknek — írja a PestBuda. Ezzel szerették volna csökkenteni a Lánchíd teherforgalmát.

A városlakók és politikusok folyamatosan ellenezték a hídvámokat, mivel ezek hátráltatták a város fejlődését és nehezítették a mindennapi életet. A XX. század elején, amikor már négy hídon szedtek hídvámot, a villamosok és az autók megjelenésével az ellenkezés egyre csak erősödött. Azonban a hídvámok bevételéből finanszírozták az új budapesti hidak építését. Legalábbis a hídvámokból befolyó többlet pénzt kellett új hidak finanszírozására fordítani, amely akkor keletkezett, ha a bevételek meghaladták a 650 ezer forintot.

Az I. világháború után az infláció és az új kormány adócsökkentési szándéka miatt 1918-ban eltörölték a hídvámokat. Törvényileg ezt 1920-ban rendezték, és innentől kezdve Budapesten megszűnt a hídvámok szedése. Bár a hídvámok sokak számára bosszantók voltak, a történetük végül része lett a város fejlődésének és új hidak megépítésének. Ugyan rendkívül bosszantók voltak ezek a vámok, de elősegítették a városfejlődését.

Később még néha felmerült a hídvámok visszavezetésének gondolata, sőt 1945-ben az ideiglenes hidakon vissza is vezették pár hétre a hídvámokat, de ennek már nem volt nagy jelentősége.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

  • 3 magyar szellemváros, amit mindenképp meg kell látogatnod
  • A Gyermekvasút is felkészült az ünnepekre
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

  • Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

  • Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

  • Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

  • Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

  • Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

Kapcsolódó cikkek

Revolut kriptó Magyarország
2025.07.11.

Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt


Olvasson tovább
hekker informatika hekkercsapat
2025.07.10.

Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre


Olvasson tovább
25 év után kerültek elő K. Péter maradványai (1)
2025.07.10.

Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK


Olvasson tovább
CAF-villamos Főváros Budapest vita Karácsony Vitézy alacsonypadlós
2025.07.10.

Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

Tovább olvasok
Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

Tovább olvasok
Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

Tovább olvasok
Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

Tovább olvasok
Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

Tovább olvasok
Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

Tovább olvasok
Miért nem érte el a VR a nagy áttörését?

Miért nem érte el a VR a nagy áttörését?

Tovább olvasok
Hivatalos: Oroszország a bűnös a Malaysia Airlines MH17-es járatának lelövéséért

Hivatalos: Oroszország a bűnös a Malaysia Airlines MH17-es járatának lelövéséért

Tovább olvasok
Meghalt egy kárpátaljai magyar férfi, akit állítólag ukrán sorozótisztek vertek meg: Orbán reagált, az ukrán nagykövetet bekérették

Meghalt egy kárpátaljai magyar férfi, akit állítólag ukrán sorozótisztek vertek meg: Orbán reagált, az ukrán nagykövetet bekérették

Tovább olvasok
A világ legöregebb szőlőtőkéje a határtól nem messze: így mutatkozott be Maribor és a megújult Hotel Habakuk

A világ legöregebb szőlőtőkéje a határtól nem messze: így mutatkozott be Maribor és a megújult Hotel Habakuk

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4