Leonardo da Vinci ikonikus Mona Lisa-festménye a Párizsban található Louvre-ban tartott tüntetés középpontjába került. A bámészkodók megdöbbentek, amikor két női tüntető, akik “élelmiszer-ellentámadás” feliratú pólót viseltek, levest dobáltak az üveggel védett remekműre. A tiltakozók az “egészséges és fenntartható élelmiszerekhez” való jogról szóló üzenetet közvetítették.
A Riposte Alimentaire (“Élelmiszer-ellentámadás”) nevű csoport által megrendezett incidens célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a társadalmi biztonság sürgős szükségességére a fenntartható élelmiszeripari gyakorlatok biztosítása érdekében. Az AFP hírügynökségnek adott nyilatkozatában a csoport kijelentette, hogy a levesdobálás egy “civil ellenállási kampány” kezdetét jelzi, amelynek egyértelmű követelése a fenntartható élelmiszerekkel kapcsolatos szociális biztonság.
A tüntetők szerint a művészet a gazdák jóléte és a fenntartható mezőgazdasági rendszer szükségessége fölé helyezik. A Louvre biztonsági szolgálata gyorsan reagált, fekete paravánokat helyeztek a tüntetők elé, mielőtt kiürítették a termet — írja a BBC.
Az akció megítélése
Rachida Dati francia kulturális miniszter határozottan elítélte az incidenst, és kijelentette, hogy “semmilyen ok” nem indokolja a Mona Lisa elleni támadást. Dati hangsúlyozta a festmény kulturális jelentőségét, amely az ország örökségének része, és kijelentette, hogy a festmény a jövő nemzedékeké. Az incidens vitát váltott ki a tiltakozás határairól és arról, hogy helyénvaló-e a kulturális műtárgyak felhasználása az érdekérvényesítés platformjaként.
A Mona Lisát az 1950-es évek eleje óta biztonsági üveg védi, miután egy látogató vandál módon savval leöntötte a festményt. A mostani incidens nem az első alkalom, hogy a remekművet célba veszik. 2022-ben egy aktivista tortát dobott a festményre, arra buzdítva az embereket, hogy “gondoljanak a Földre”. 1911-ben pedig el is lopták a festményt egyszer. A fokozott biztonsági intézkedések, köztük a golyóálló üvegek, a műalkotást hivatottak megvédeni az ilyen vandalizmus ellen.
Bár a tiltakozás módja ellentmondásos lehet, a mögöttes üzenet alapvető kérdéseket vet fel a társadalmi prioritásokkal kapcsolatban. A tiltakozók szerint a mezőgazdasági rendszer válságban van. A gazdák nehézségekbe ütköznek, és a fenntartható gyakorlatok szükségessége háttérbe szorul.
A Louvre-ban tartott tiltakozás elindította a diskurzust a művészet társadalomban betöltött szerepéről és arról, hogy a kulturális szimbólumok felhasználásának etikai határai milyen sürgető problémákra hívják fel a figyelmet. Tény, hogy az ilyen események párbeszédet indítanak el, de mégis megkérdőjelezhető, hogy mennyire helyes műtárgyakat társadalmi ügyek eszközeként felhasználni.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ahol leghalálosabb kórokozók lakoznak: Az Egyesült Államok titkos laborja
A világ leggyorsabb tesztpályája, ahol kanyaródás nélkül lehet maximális sebességgel száguldani
VIDEÓ: A világ legnagyobb halszaporodóhelyét fedezték fel
A magyar ipar úttörője, az ágyúk és vasúti kerekek mestere: Ganz Ábrahám
Miért nem tudjuk a villámokat energiafejlesztésre használni?
Mi a legnagyobb eddig ismert prímszám?