100 éves brit vasúti kocsit ástak elő belga földből
Antwerpenben, a belga városban néhány régész az Oosterweel Link építése során egy 1930-as évekbeli brit vasúti kocsit tárt fel. A kocsit a leendő útvonal mentén, a föld alatt találták, ám olyan rossz állapotban, hogy az szinte elporladt, amikor a régészek megpróbálták a felszínre hozni.
Az Oosterweel verbinding sajtóközleménye szerint a kocsi az LNER (London North Eastern Railway) tulajdonában állt, mely egyike annak a négy jelentős vasúttársaságnak, amelyek 1923 és 1948 között működtek. Az Oosterweel Link pedig nem más, mint egy készülő autópálya, mely a város vezetése reményei szerint meg fogja könnyíteni Antwerpen elérését – írja a Heritage Daily.
Nagy vasúttársaságok egyike
Az LNER a Londontól északra és keletre fekvő területeket fedte le, valamint magában foglalta a Londontól Edinburghig tartó East Coast Mainline-t, valamint az Edinburghból Aberdeenbe és Invernessbe vezető útvonalakat is.
A vállalatot 1948-ban a többi három nagy vasúttársasággal együtt államosították, így alakult meg akkor a British Railways. Ezután még egészen 1949-es hivatalos felszámolásáig maradt fenn.
Vörös vasúti kocsi a föld alatt
Az ásatások során a régészek egyszer csak egy fémszerkezetre bukkantak.
“Először fogalmunk sem volt, mibe botlottunk” – magyarázza Lies Dierckx, a kocsit felfedező egyik régész. „Majd azt megvizsgálva egyfajta gesztenyebarna színű fémtartályon láttunk feliratokat.”
A kocsit vörös-oxid színnel festették, melyet 1930 körül gyakran használtak, mielőtt még fokozatosan elhagyták volna. A vasúti kocsi oldalain a következő feliratok olvashatók: “…NITURE REMOVAL TO HOUSE”, “Enquire at any station”, “BK 1820” és “LNER”.
A BK 1820 arra utal, hogy a kocsi egy Container Conflat BK 1820 volt. A szóban forgó vasúti kocsi pedig egy speciális, fa fedélzetű, bútorszállításra használt vasúti kocsi volt, melyet vélhetően költöztetéshez használhattak. A BK 1820 típus közül néhányat ugyanakkor nem bútorszállításra, hanem hűtött áru szállítására használtak, miután megfelelően megoldották a vagon szigetelését.
Eleinte a BK 1820-as állomány nagy része marhaszállításra volt hivatott, ám az állattenyésztés visszaesését követően átalakították a vasúti kocsikat is.
A HeritageDaily-nek nyilatkozva az Oosterweel verbinding képviselője elmondta: “Továbbra is rejtély, hogyan került a vasúti kocsi Antwerpenbe, és miért ásták a föld alá. Lehetséges, hogy tárolásra használták, amikor az Északi Vár rekreációs helyszínné vált, mely korábban egy 19. századi erődítmény volt.”
Az LNER név egyébként 2018 júniusában visszatért az utakra, ekkor ugyanis a Virgin Trains East Coast visszaadta a franchise-t a kormánynak.
Stuart Thomas, az LNER kommunikációs igazgatója elmondta: “Éppen tavaly ünnepeltük az LNER 1923-as fennállásának 100. évfordulóját. A 101. évünkben pedig igazán hihetetlen a felfedezés, miszerint az LNER történelmének egy kis darabkája ennyi évtizeden át belga földbe volt temetve.”
Ám a vállalat szóvivője hozzátette, nem valószínű, hogy a kocsi visszakerül Yorkba, mivel az rendkívül nagy körültekintést igényelne. A vasúti kocsi már attól jócskán károsodott, hogy a szakemberek megpróbálták kiemelni a föld alól – írja a VRT.
Ez is érdekelhet:
12 ezer éves agyakat is találtak – a kutatók nem értik, hogyan lehetséges
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon
Elképesztő: a gízai nagy piramisnak nem 4, hanem 8 oldala van
3200 évvel ezelőtt több civilizáció is egyszerre, rejtélyes módon hullott szét
Melyik régiókban és területeken található a legtöbb építkezési munka ma Magyarországon?