Bukarest bizarr metróállomása, amelynek nem kellene léteznie

A bukaresti metró, mint sok más városi közlekedési rendszer, nem csupán sínek és vonatok hálózata, hanem a város történelmének, politikájának és kultúrájának tükörképe. Labirintusszerű alagútjai és nyüzsgő peronjai között egy különös anomália található – a Piața Romană állomás keskeny peronjai -, amelyek az építés titkos jellegéről és a romániai kommunista korszak sajátosságairól tanúskodnak.

A mélyen Bukarest utcái alatt található Piața Romană állomás szokatlanul keskeny, alig egy méter széles peronjaival tűnik ki, ami arra készteti az utasokat, hogy az oda vezető keresztirányú átjárókban várakozzanak. Ez a furcsa kialakítás, amely messze nem tervezési hiba, rávilágít a kor politikai intrikáira — írja a Eurogunzel.

Ceaușescu metró építési ámokfutása Bukarest alatt

A történet az 1980-as évek közepén kezdődik, amikor Romániát Nicolae Ceaușescu tekintélyelvű rendszere vasmarkában tartotta, és felesége, Elena Ceaușescu jelentős befolyással rendelkezett. Ennek fényében a bukaresti metró bővítésének tervei készültek, beleértve a Berceni – Pipera metró 2-es szakaszának megépítését.

A projekt azonban útlezárásba ütközött, amikor Elena Ceaușescu – csak általa ismert okokból – úgy rendelkezett, hogy „túl sok az állomás, állítsák le az építkezést!”. – elrendelve legalább egy állomás kizárását a tervből. Ez az utasítás, amelyet a lakosság egészségéért való félrevezetett aggodalom vezérelt, a Piața Romană állomásnak a hivatalos tervekből való törléséhez vezetett.

A hatóságok tudta nélkül azonban egy csoport elszánt metrótervező és -építő szembeszállt Elena Ceaușescu utasításaival, és titkos küldetésbe kezdett, hogy titokban megépítse a Piața Romană állomást. Gyorsan és a sötétség leple alatt dolgoztak, alagutakat vájtak és lerakták az állomás alapjait, miközben elkerülték a rezsim figyelő szemeit.

Amikor 1987 októberében végre megnyílt a Piața Romană állomáson átvezető M2-es vágány, a vonatok megállás nélkül haladtak át a befejezetlen állomáson. A közvélemény nyomására és a metrómunkások elszántságának köszönhetően azonban megszületett a döntés, hogy befejezik az állomást.

A következő év folyamán az állomás fennmaradó részeit kiásták, és áttörték az alagút falait, ami a Piața Romană állomás 1988. november 28-i ünnepélyes megnyitásában csúcsosodott ki. Szokatlan keletkezése ellenére az állomás ma már az ellenállás és a dac jelképe a teljes logikátlan politikai döntésekkel szemben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Source: