• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.06.19.
· MIX

VIDEÓ: Az F4 objektum, azaz a Rákosi-bunker

Rákosi-bunker F4 objektum

Az F4 objeltum. Fotó: Wikimedia Commons/Christo

Budapest sok titkot rejt, különösen a földalatti. A hidegháború idején a nukleáris megsemmisítéstől való félelem Magyarországot sem kerülte el. A kommunista vezetés az 50-es években úgy érezte, hogy a legfontosabb “szellemi munkások” védelmére bunkerre van szükség, főleg, ha magas rangú párttagokról van szó. A hatalmas erőfeszítések ellenére azonban soha nem készült el teljesen, és mára szinte romokban hever.

Nagyjából a Szabadság tér és a Kossuth tér között, mintegy 50 méter mélyen a földben fekszik az úgynevezett “Rákosi-bunker”. “F4-es objektumként” is emlegetik, amely közvetlenül az M2-es metróvonalhoz csatlakozik. Maga a bunker jelenleg a BKV kezelésében van, és sajnos a nagyközönség számára nem látogatható. Ez leginkább a metróval való kapcsolata miatt van így, de azért is, mert elég rossz állapotban van.

Az F-4 objektum története

A bunker építési folyamata 1952. május 1-jén kezdődött. Az M2 metróvonallal párhuzamosan épült, és nagyjából ugyanazokat az anyagokat használták fel. Ez egy titkos projekt volt, így egészen a 80-as évek végéig nem volt ismert a nyilvánosság előtt. Az akkori pártfőtitkár Rákosi Mátyás volt, aki személyesen rendelte meg az építkezést. Az “F” a nevében csak annyit jelent, hogy “föld alatti.”

Az épületet eredetileg párttagoknak szánták, innen ered a bejárat helye, amely a Magyar Dolgozók Pártjának egykori székházában található. Később a Nehézipari Minisztérium dolgozóinak közszállásává alakították át. Mivel a munkások az utcaszintről jutottak volna be, szükség volt egy acéllépcső építésére, amely a létesítménybe vezetett volna lefelé. Ez a létesítmény legszembetűnőbb része. A lépcső a Szabadság tér közepén lévő szellőzőnyílás része.

A létesítmény hivatalosan 1962-ben vagy 1963-ban készült el. A Varosikurir.hu szerint 1966-ra már volt csatlakozása az M2-es metróvonalhoz, amely 1973-ban készült el véglegesen. Az építkezés összköltsége mai árfolyamon számolva 6-8 milliárd forint (150-200 milliárd euró) körül lenne. Később voltak tervek az átépítésre, de egyik terv sem valósult meg. A legtöbb érvényes információt Szabó Balázstól tudjuk, aki egy egész könyvet írt az atombunkerről. Emellett számos képet is megosztott a bunkerről az Epiteszforum.hu-n.

A bunker

Az építési tervek az idők során sokat változtak. Mivel a létesítmény semmilyen célt nem szolgál, csak találgatni lehet, hogy milyen védelmet tudott volna nyújtani. Az épületnek három bejárata van: egy a régi székházban, amely ma már megközelíthetetlen, a Szabadság téri szellőzőnyílás és az M2-es metróvonal. Bár elég közel van a Parlamenthez, nincs közvetlen kapcsolata vele, csak az M2-es metróvonalon keresztül.

A 3500 m²-es létesítmény 16 emelet mélyen a föld alatt található. Az óvóhely 2200 ember befogadására lett volna alkalmas, de csak 250 embernek szánták. Az induláskor ezek közül hat embernek lett volna saját fülkéje. A létesítményt zuhanyzókkal, mosdókkal, tárgyalóval, étkezdével, konyhával, gyengélkedővel, valamint telefonon és rádión keresztüli külső kapcsolattal tervezték felszerelni. Az áramtermelést dízelgenerátorokkal oldották volna meg, és 48 órára oxigéntermelésről is gondoskodtak volna.

Az eredeti tervek közül sok minden nem valósult meg az anyagi korlátok miatt. Napjainkban üresen áll, annak ellenére, hogy számos terv született a hasznosítására. A Blikk.hu és a Szeretlekmagyarorszag.hu is készített videót a bunkerben. Nézd meg őket, ha kíváncsi vagy, hogy néz ki a létesítmény a valóságban.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Megölhette 2 éves kislányát, most kegyelemért könyörög a férfi
Átment a Turing-teszten a GPT-4 a kutatók szerint
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

  • Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

  • Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

  • Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

  • Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

  • Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak

Kapcsolódó cikkek

Szaturnusz holdja Iapetus
2025.05.22.

Egészen furcsa a Szaturnusz egyik legnagyobb holdja, amely törmeléket gyűjt egy másiktól


Olvasson tovább
Leonardo da Vinci
2025.05.22.

Leonardo da Vincinek 6, ma is élő rokona lehet egy új kutatás szerint


Olvasson tovább
Przsevalszkij-ló Hortobágy Kazahsztán
2025.05.22.

Hortobágyi vadlovak mentik meg a kazahsztáni sztyeppét


Olvasson tovább
arany eredet csillagrobbanás űr
2025.05.21.

Megfejtették az arany eredetének rejtélyét? A válasz egy ritka kozmikus kitörés lehet


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Tovább olvasok
Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

Tovább olvasok
Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Tovább olvasok
Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Tovább olvasok
Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Tovább olvasok
<strong>Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak</strong>

Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak

Tovább olvasok
Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

Tovább olvasok
Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t

Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t

Tovább olvasok
Egészen furcsa a Szaturnusz egyik legnagyobb holdja, amely törmeléket gyűjt egy másiktól

Egészen furcsa a Szaturnusz egyik legnagyobb holdja, amely törmeléket gyűjt egy másiktól

Tovább olvasok
Leonardo da Vincinek 6, ma is élő rokona lehet egy új kutatás szerint

Leonardo da Vincinek 6, ma is élő rokona lehet egy új kutatás szerint

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4