A 3400 éves hajóroncs rakománya szinte sértetlen volt
Meddig őrizheti meg a tenger az elsüllyedt rakomány? Ezek szerint akár évezredekig is.
Az Israel Antiquities Authority Marine Unit régészei egy 3400 éves hajóroncsot fedeztek fel, amelynek rakománya többnyire sértetlen.
A kalózok kincse
A helyszínt először az Energean energiacég víz alatti felmérése során azonosították. A Földközi-tenger feneke alatt földgázlelőhelyek után kutattak, de valami egészen másra bukkantak.
A hajóroncs és rakománya 1,8 kilométeres mélyen feküdt, de búvárokkal felmérték, ami fennmaradt. Ez meglepően sok dolgot fedett le: rakománya a késő bronzkori kánaáni tárolók sorát magában foglalta, írja a Heritage Daily.
Meglepő feltárás
Az IAA régészei az Energeannal együttműködve az „Energean Star” nevű mélytengeri kutatóhajót használták a roncs helyszínének szemrevételezésére. Ez több száz kerámiaedényt tárt fel a tengerfenéken, valamint egy sáros réteget, amely valószínűleg egy második rétegnyi kincset és a hajó fagerendáit rejti.
Jacob Sharvit, az Israel Antiquities Authority Marine Unit vezetője kifejti: „Úgy tűnik, hogy a hajó válságba süllyedt, akár egy vihar, akár egy kalóztámadási kísérlet miatt – ez jól ismert jelenség a késő bronzkorban. Ez az első és a legrégebbi hajó, amelyet a Földközi-tenger keleti részén találtak, kilencven kilométerre a legközelebbi parttól.”
A kor kereskedelmét is újra kell gondolni
Ebből az időszakból csak két másik hajót találtak csak – a Gelidonya-fokról származó hajót és az Uluburun hajót; mindkettőt a török partoknál találták meg. Mindkét hajót a part közelében fedezték fel, ami arra utal, hogy a hajózási útvonalak a kikötők közötti partvonalat követték. Ez az új felfedezés azonban megváltoztatja az ősi tengeri kereskedelem megértését, bizonyítva, hogy az ősi hajózás a mély vizekre is kiterjedt.
„Ez a lelet soha nem látott módon feltárja előttünk az ókori tengerészek navigációs képességeit” – mondta Jacob Sharvit, az IAA tengeri egységének vezetője a BBC-nek. Hozzátette, ez azt mutatta, hogy őseink képesek voltak átkelni a Földközi-tengeren, „anélkül, hogy egyetlen part felé is rálátásuk lenne. Erről a földrajzi pontról csak a horizont látható körös-körül. A navigáláshoz valószínűleg az égitesteket használták, a Nap és a csillagok helyzetének megfigyelésével és szögeivel.”
A hajó és rakománya is védve állt
„A hajó olyan mélységben van megőrizve, hogy a katasztrófa pillanatától megfagyott az idő – testét és környezetét emberi kéz (búvárok, halászok stb.) nem zavarta meg; sem hullámok és áramlatok, amelyek a sekélyebb vizeken hajóroncsokat érintenek” – tette hozzá Sharvit.
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
A világ leggyorsabb tesztpályája, ahol kanyaródás nélkül lehet maximális sebességgel száguldani
VIDEÓ: A világ legnagyobb halszaporodóhelyét fedezték fel
A magyar ipar úttörője, az ágyúk és vasúti kerekek mestere: Ganz Ábrahám
Miért nem tudjuk a villámokat energiafejlesztésre használni?
Mi a legnagyobb eddig ismert prímszám?
Hány nukleáris fegyvert használtak eddig a történelem során?