• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.07.17.
· Utazás

A Bivaly éve – 100 éves lett a magyar közlekedéstörténelem legismertebb mozdonya, a legendás 424-es

424.247, Fotó: MJ

424

Hiába gyártottak hazánkban erősebbet vagy nagyobb számban más típusokat, ha gőzösről van szó, akkor Magyarországon egyértelmű, hogy a 424-es.

A fűtőház előtt

A fűtőház előtt, Fotó: Mayer Jácint

A 424-es, becenevén Bivaly, a legnépszerűbb magyar gőzmozdony, egyike a legismertebb hazai járműtípusoknak. Gyártásának előkészítését már az I. világháború évei alatt megkezdték, azonban a vesztes háború hatására megváltozott a megcsonkított országgal együtt a teljes vasúthálózat, a nyersanyaghelyzet, ezzel új kihívás elé állítva a MÁV-ot.

A Magyar Államvasutak 424-es sorozatszámú mozdonyát Láhner Kornél tervezte, melyet a Bivaly mellett a korszak híres finn hosszútávfutója után Nurmi becenéven is ismerünk.

424-es a Nyugatiban

424-es a Nyugatiban, Fotó: Mayer Jácint

Miért ez a szám?

A sorozat nevében az első számjegy a négy kapcsolt kerékpárt, míg a vessző után a sorozaton belüli sorszámot, pályaszámot mutatja.

Az életút

A jármű próbaútját 1924. április 22-én tartották a Budapest-Vác vonalon. 1925 őszétől a típus már megjelenik az Ausztriába tartó gyorsvonatok vontatásában, amelyeknek a szerelvényei gyakran 52-56 tengelyt is számláltak. A mozdony érdekessége, hogy egyaránt képes volt személy-, gyors- és tehervonatok továbbítására is, teljes mértékben kiszolgálva a vasút igényeit.

Akit a mozdony füstje megcsapott

Akit a mozdony füstje megcsapott, Fotó: Mayer Jácint

A MÁV 1924–1925-ben huszonhat 424-est vásárolt. Némi meglepetésre 1926-tól a MÁVAG leállította egy időre a gyártást, amelyben aztán a világgazdasági válság is szerepet játszott. Újabb járművet csak 1932-ben helyeztek forgalomba. A 424-esek gyártása a háborúval összefüggésben 1940-től nyert lendületet ismét és 1944-ig több mint kétszáz készült.

A fordítókorongon

A fordítókorongon, Fotó: Mayer Jácint

A háború után sem állt le a sorozat építése, sokat háborús jóvátételként a szomszédos országok részére, egy részüket exportra készítettek. (Érdekesség, hogy az ötvenes években még Észak-Koreába is jutott a mozdonyból.) Noha az első példányokhoz képest addig is sok apró változtatást végeztek a 424-eseken, a leglátványosabb mindenképpen az úgynevezett szélterelő lemezek felszerelése volt, amellyel az összes itthon futó járművet ellátták. Ettől még dinamikusabb lett a mozdonyok megjelenése.

Háttérben a 424.365

Háttérben a 424.365, Fotó: Mayer Jácint

A 424-es mozdonyokból 1924 és 1958 között 514 épült, ezek közül 365-öt üzemeltetett a MÁV.

Ezeknek a gőzösöknek érdekes a helyzete a vontatás történetében. Ha abból indulunk ki, hogy már 1932-ben átadták az első villamosított vasútvonalat, és a dízelmozdony sem volt ismeretlen akkoriban, különösnek tűnik, hogy Magyarországon még 1958-ban is gyártottak 424-eseket. Az 1960-as években már egyértelműen a villany- és a dízelmozdonyoknak állt a zászló, ennek megfeleltethetően a gőzösök egyre kevesebb alkalommal vontathattak jelentős személy- és gyorsvonatokat, a hetvenes évek végére pedig lassan a teherforgalomból is kikoptak.

A közforgalomban menetrend szerinti vonatot utoljára 1984. december 31-én továbbított 424-es mozdony Sárbogárd és Bátaszék között, vagyis 60 éven keresztül teljesített szolgálatot a típus.

424-es elhagyja Tapolcát

424-es elhagyja Tapolcát, Fotó: MJ

424-es szülinapi zsúr

Mozdonyparádéval, kiállítással és koncerttel ünnepelték a hétvégén az ikonikus 424-es gőzmozdony 100. születésnapját vasárnap a Vasúttörténeti Parkban.

A rendezvényen gőzmozdony-bemutató és mozdonyparádé is várta az érdeklődőket, akik a magyar mellett cseh és szlovák mozdonyokat, valamint a szintén legendás Truman gőzmozdonyt is megtekinthették.

Felújítás után

Felújítás után, Fotó: Mayer Jácint

A hétvégén három pompás 424-es is megmutatta magát a fordítókorong mellett a fűtőház ölelésében. A 424.247-es pályaszámú, pakuratüzelésű mozdony jól ismert résztvevője retrohétvégéknek, orrán a hatalmas vörös csillaggal. A 424.009-es büszkeségünk idén 100 éves képviselője a sorozatnak, és megújult állapotban láthattuk a legfiatalabb, az 1958. augusztus 29-én utolsónak forgalomba helyezett, nem olyan régen még berozsdásodott állapotú 365-as számú Bivalyt is.

Felújítás előtt

Felújítás előtt, Fotó: Mayer Jácint

Közlekedéstörténettel kapcsolatban még az Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban írásunkat ajánljuk.

Forrás: magyarmuzeumok.hu: A legendás 424-es első példánya is bemutatkozik a Közlekedési Múzeum új kiállításában, Kovách László: 424-es, az első 90 év, magazin.mav.volan.hu

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest képgaléria MÁV Vasúttörténeti Park
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Legalább 650 éves pincét tártak fel a Budavári Palotában

  • Az USA hatalmas orosz megtorlásra számít a Pókháló-hadművelet után

  • Szobordöntés, ablakon kihajítás, élőlánc- a politikai lázadás emlékezetes pillanatai

  • Hány műhold fér el a Föld körül, és valóban szükségünk van ennyire?

  • Karahan Tepe a Göbekli Tepe testvérhelye, amely átírhatja az őstörténelmet

  • Az első taxik Budapesten – húsz év késéssel indult el az autós személyszállítás

Kapcsolódó cikkek

A kolozsvári Mátyás-szoborcsoport
2025.06.04.

Ravasz kvíz Erdélyről – hány kérdésre tudsz válaszolni?


Olvasson tovább
Shymkent Kazahsztán új járat Budapest
2025.05.28.

Újra van közvetlen járat Budapest és Kazahsztán között


Olvasson tovább
Egy gyors cigi
2025.05.28.

Megmérték, kirakták, berakták, mindenbe rakták – egész Pompeii tele van hímtagokkal


Olvasson tovább
Herculaneum csontvázai
2025.05.24.

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Legalább 650 éves pincét tártak fel a Budavári Palotában

Legalább 650 éves pincét tártak fel a Budavári Palotában

Tovább olvasok
Az USA hatalmas orosz megtorlásra számít a Pókháló-hadművelet után

Az USA hatalmas orosz megtorlásra számít a Pókháló-hadművelet után

Tovább olvasok
Szobordöntés, ablakon kihajítás, élőlánc- a politikai lázadás emlékezetes pillanatai

Szobordöntés, ablakon kihajítás, élőlánc- a politikai lázadás emlékezetes pillanatai

Tovább olvasok
Hány műhold fér el a Föld körül, és valóban szükségünk van ennyire?

Hány műhold fér el a Föld körül, és valóban szükségünk van ennyire?

Tovább olvasok
Karahan Tepe a Göbekli Tepe testvérhelye, amely átírhatja az őstörténelmet

Karahan Tepe a Göbekli Tepe testvérhelye, amely átírhatja az őstörténelmet

Tovább olvasok
Az első taxik Budapesten – húsz év késéssel indult el az autós személyszállítás

Az első taxik Budapesten – húsz év késéssel indult el az autós személyszállítás

Tovább olvasok
Mi történik, ha megérinted a higanyt?

Mi történik, ha megérinted a higanyt?

Tovább olvasok
Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?

Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?

Tovább olvasok
Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar meghódította Európát Mahlerrel – 2025 nagy turnéja

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar meghódította Európát Mahlerrel – 2025 nagy turnéja

Tovább olvasok
Az első gőzturbinát egy török találta fel… döner forgatására

Az első gőzturbinát egy török találta fel… döner forgatására

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4