A Bivaly éve – 100 éves lett a magyar közlekedéstörténelem legismertebb mozdonya, a legendás 424-es
Hiába gyártottak hazánkban erősebbet vagy nagyobb számban más típusokat, ha gőzösről van szó, akkor Magyarországon egyértelmű, hogy a 424-es.
A 424-es, becenevén Bivaly, a legnépszerűbb magyar gőzmozdony, egyike a legismertebb hazai járműtípusoknak. Gyártásának előkészítését már az I. világháború évei alatt megkezdték, azonban a vesztes háború hatására megváltozott a megcsonkított országgal együtt a teljes vasúthálózat, a nyersanyaghelyzet, ezzel új kihívás elé állítva a MÁV-ot.
A Magyar Államvasutak 424-es sorozatszámú mozdonyát Láhner Kornél tervezte, melyet a Bivaly mellett a korszak híres finn hosszútávfutója után Nurmi becenéven is ismerünk.
Miért ez a szám?
A sorozat nevében az első számjegy a négy kapcsolt kerékpárt, míg a vessző után a sorozaton belüli sorszámot, pályaszámot mutatja.
Az életút
A jármű próbaútját 1924. április 22-én tartották a Budapest-Vác vonalon. 1925 őszétől a típus már megjelenik az Ausztriába tartó gyorsvonatok vontatásában, amelyeknek a szerelvényei gyakran 52-56 tengelyt is számláltak. A mozdony érdekessége, hogy egyaránt képes volt személy-, gyors- és tehervonatok továbbítására is, teljes mértékben kiszolgálva a vasút igényeit.
A MÁV 1924–1925-ben huszonhat 424-est vásárolt. Némi meglepetésre 1926-tól a MÁVAG leállította egy időre a gyártást, amelyben aztán a világgazdasági válság is szerepet játszott. Újabb járművet csak 1932-ben helyeztek forgalomba. A 424-esek gyártása a háborúval összefüggésben 1940-től nyert lendületet ismét és 1944-ig több mint kétszáz készült.
A háború után sem állt le a sorozat építése, sokat háborús jóvátételként a szomszédos országok részére, egy részüket exportra készítettek. (Érdekesség, hogy az ötvenes években még Észak-Koreába is jutott a mozdonyból.) Noha az első példányokhoz képest addig is sok apró változtatást végeztek a 424-eseken, a leglátványosabb mindenképpen az úgynevezett szélterelő lemezek felszerelése volt, amellyel az összes itthon futó járművet ellátták. Ettől még dinamikusabb lett a mozdonyok megjelenése.
A 424-es mozdonyokból 1924 és 1958 között 514 épült, ezek közül 365-öt üzemeltetett a MÁV.
Ezeknek a gőzösöknek érdekes a helyzete a vontatás történetében. Ha abból indulunk ki, hogy már 1932-ben átadták az első villamosított vasútvonalat, és a dízelmozdony sem volt ismeretlen akkoriban, különösnek tűnik, hogy Magyarországon még 1958-ban is gyártottak 424-eseket. Az 1960-as években már egyértelműen a villany- és a dízelmozdonyoknak állt a zászló, ennek megfeleltethetően a gőzösök egyre kevesebb alkalommal vontathattak jelentős személy- és gyorsvonatokat, a hetvenes évek végére pedig lassan a teherforgalomból is kikoptak.
A közforgalomban menetrend szerinti vonatot utoljára 1984. december 31-én továbbított 424-es mozdony Sárbogárd és Bátaszék között, vagyis 60 éven keresztül teljesített szolgálatot a típus.
424-es szülinapi zsúr
Mozdonyparádéval, kiállítással és koncerttel ünnepelték a hétvégén az ikonikus 424-es gőzmozdony 100. születésnapját vasárnap a Vasúttörténeti Parkban.
A rendezvényen gőzmozdony-bemutató és mozdonyparádé is várta az érdeklődőket, akik a magyar mellett cseh és szlovák mozdonyokat, valamint a szintén legendás Truman gőzmozdonyt is megtekinthették.
A hétvégén három pompás 424-es is megmutatta magát a fordítókorong mellett a fűtőház ölelésében. A 424.247-es pályaszámú, pakuratüzelésű mozdony jól ismert résztvevője retrohétvégéknek, orrán a hatalmas vörös csillaggal. A 424.009-es büszkeségünk idén 100 éves képviselője a sorozatnak, és megújult állapotban láthattuk a legfiatalabb, az 1958. augusztus 29-én utolsónak forgalomba helyezett, nem olyan régen még berozsdásodott állapotú 365-as számú Bivalyt is.
Közlekedéstörténettel kapcsolatban még az Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban írásunkat ajánljuk.
Forrás: magyarmuzeumok.hu: A legendás 424-es első példánya is bemutatkozik a Közlekedési Múzeum új kiállításában, Kovách László: 424-es, az első 90 év, magazin.mav.volan.hu
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Miért nem tudjuk a villámokat energiafejlesztésre használni?
Mi a legnagyobb eddig ismert prímszám?
Hány nukleáris fegyvert használtak eddig a történelem során?
12 ezer méter mély lyukat ástak a tudósok, hátborzongató dolgot találtak
Az eddigi legfiatalabb bolygót találták meg csillagászok
Szúnyogok segítségével küzdenék le kutatók a maláriát