Teljes egészében felújították és a Közlekedési Múzeumban állították ki azt az Ikarus 66-os autóbuszt, amit még egy méhészetből mentettek meg – jelentette be Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója.
A jármű 1973-ban, az utolsó tíz Ikarus 66-os egyikeként készült el, teljes körű felújítása és működőképessé tétele mintegy 50 millió forintba került, melyet a Múzeum a Kormány által támogatott gyűjteményfejlesztési programjából finanszíroztunk – közölte a főigazgató.
“Szeretnénk, ha az utcaképet egykor jelképező ikonikus régi járműveket nemcsak múzeumban állva, kívülről lehetne megcsodálni, hanem azok közül néhány nosztalgiamenetekre is alkalmas lenne. Ilyen járműparkja a Közlekedési Múzeumnak korábban soha nem volt, most viszont a felújított járművel megalakult a Közlekedési Múzeum nosztalgiabusz-flottája, amelyet a Faros mellett egy Ikarus 311-es és egy szintén mostanra elkészült Ikarus 211-es alkot.”
A hazai ipar szimbóluma
Vitézy Dávid hozzátette: “a faros Ikarus a nemzeti ipar- és közlekedéstörténet egyik szimbóluma, a hazai formatervezés egyik kiemelt darabja. A restaurálásnak köszönhetően visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta.”
Tájékoztatása szerint a múzeumnak 2016-ig csupán egy darab Ikarus autóbusza volt, egy 556-os.
“Az intézmény 2016 óta megkezdett gyűjteményfejlesztési programjának azonban egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak megmentése, több mint egy tucat buszt mentettünk már meg az utókor számára és folytatjuk is ezt a munkát.”
Székesfehérvár, Eger, kisegítő iskola, méhészet és most múzeumi darab
A most felújított járművet 1973. április 3-án helyezték üzembe a székesfehérvári, 14. számú Volán vállalatnál, az évtized végén a MEZŐGÉP Vállalat egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen 1983. március 16-i forgalomból való kivonásáig. Ezt követően a Farost egy méhész használta.
A főigazgató által közzétett videóban az ipartörténeti emlék felújítása előtti képeket is láthat:
Az oldalán a kaptárak felhelyezésére alkalmas pontokat alakítottak ki, valamint kiszerelték a jármű üléseit is. Szerencsére a jármű lényegesebb fődarabjai, így motorja, a váltója, illetve a teljes műszerfali egysége azonban épségben maradtak, így látszólagos rossz állapota ellenére a múzeumi szempontoknak megfelelően jól restaurálható volt.
Érdemes elolvasniHamarosan már az utasok is tesztelhetik a hazánkban egyedülálló tram-traint
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Taskent Nemzetközi Befektetési Fórum 2024: rekordszámú résztvevő, 26,6 milliárd dollár értékű szerződéskötés
Mit kereshet egy 3500 éves obeliszk a Central Parkban?
Oroszország körözi Zelenszkijt
Olyan mély víznyelőt találtak a kutatók, hogy nem tudják, hol a vége
A mexikói Kristálybarlangban fatörzs vastagságú kristályok nőnek
Ukrán hírszerzési vezető: Putyinék egy hét alatt elfoglalnák a Baltikumot