• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.01.12.
· Kult+Múlt

A Balaton titka: A legendás tengeralattjáró rejtélye

SM U 1 osztrák-magyar tengeralattjáró Balaton

Fotó: Wikimedia Commons/drkardos

A Balaton mélye számtalan történetet rejteget, de talán az egyik legérdekesebb legenda az elsüllyedt tengeralattjáróé. Egy vízi jármű, amelyet ígéretes innovációnak szántak, de végül a magyar történelem egyik furcsa és szenzációhajhász epizódjává vált. Mi állhat e különös történet hátterében, és miért nem találták meg soha a hajót?

Az Osztrák-Magyar Monarchia az első világháború előtti évtizedekben gyors ütemű flottafejlesztésekbe kezdett, és a tengeralattjárók fejlesztése is kulcsszerepet kapott. A Monarchia legfontosabb torpedógyára, az Első Magyar Tengeralattjáró Rt. fiumei üzemében világszínvonalú munkát végeztek, de ez nem jelenti azt, hogy minden projekt sikeres volt — írja a Telex.

A történet 1905-ben kezdődik, amikor Meszleny Pál, egy független országgyűlési képviselő, elhatározta, hogy támogatja Udvary Ferenc találmányát, egy forradalmi tengeralattjárót, amely akár 60 km/h sebességgel is képes lett volna haladni a víz alatt. Ez a sebesség elképesztő lett volna a kor technológiai szintjén, tekintve, hogy az első magyar tengeralattjáró, az SM U–1, maximális sebessége mindössze 10 km/h volt.

Az ígéretes kezdetek és az első kudarcok

Udvary búvárhajója állítólag 1905-re elkészült, és az első tesztet a Hévízi-tóban végezték el, ami egy egyszerű merülőpróba volt. A következő tesztet július 22-én, a keszthelyi kikötőben hajtották végre. Az esemény sajtószenzációt keltett, ám a próbálkozás rövidre sikeredett: a hajó léket kapott és elsüllyedt. Bár a személyzetet és a járművet megmentették, a hajó szétesett, és darabjai közül sok soha nem került elő. Például a hajtáshoz szükséges akkumulátort soha nem találták meg.

Egy második próbálkozás is történt még ugyanabban az évben. A javított hajót Balatonboglár közelében vetették vízre, de ismét problémák merültek fel. A motor meghibásodott, a háromfős személyzet menekülni kényszerült, és a tengeralattjáró végleg elsüllyedt.

A háttérben rejlő csalás

A történet azonban nemcsak a technológiai kudarcokról szól, hanem egy pénzügyi csalás árnyékolta be az eseményeket. Udvary Ferencet 1906-ban sikkasztással vádolták meg. A Néptakarékpénztárhoz kötődő pénzügyi visszaélések miatt az országból is elmenekült, és csak 1912-ben, az akkor már török Szmirnában fogták el.

Egyre több jel mutatott arra, hogy a tengeralattjáró-projekt nem több ügyes csalásnál. A kiemelt hajó mérete kicsi volt, és a technikai kivitelezése messze elmaradt a korabeli elvárásoktól. A sajtó által követett első teszten csak pár métert tudott megtenni, és az akkumulátor hiánya azt sugallja, hogy a hajónak talán sosem volt működő hajtása.

Egy eltűnt hajó és egy legendás történet

A hajó sorsáról a második próbálkozás után semmi biztosat nem tudni. Az elsüllyedt tengeralattjáró helyét soha nem sikerült azonosítani, és a Balaton sekély vize miatt valószínűtlen, hogy nyomtalanul eltűnt volna. Az is kérdéses, hogy a hajó valaha is képes volt-e arra, amit Udvary és Meszleny állítottak róla.

Bár a tengeralattjárót soha nem találták meg, a történet máig fennmaradt. 2023-ban a TCH Tárnoki Művészeti Egyesület a szántódi vasútállomás aluljáróinak falain örökítette meg a legendát, Némó kapitány világát idéző stílusban.

A balatoni tengeralattjáró legendája nemcsak a technológiai fejlődés és a magyar történelem egyik kuriózuma, hanem emlékeztető is arra, hogy a szenzációk mögött gyakran egészen hétköznapi motivációk és hibák rejlenek. A Balaton mélyének titkai talán soha nem kerülnek felszínre, de a történet tovább él a magyar legendák között.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

A végbéldugókat eredetileg a fejfájás, pattanások és őrület kezelésére fejlesztették ki
Mik az világegyetem legfényesebb objektumai?

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Magyarország történelem
Megosztás

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
VIDEÓ: Így szállnak fel a magyar Gripenek, hogy orosz gépeket fogjanak el

VIDEÓ: Így szállnak fel a magyar Gripenek, hogy orosz gépeket fogjanak el

Tovább olvasok
Bekapcsolva hagyott mikrofon: Putyin és Hszi arról beszélgettek, hogyan élhetnének 150 évig

Bekapcsolva hagyott mikrofon: Putyin és Hszi arról beszélgettek, hogyan élhetnének 150 évig

Tovább olvasok
Harry Potter és a bölcsek köve koncertfilm Budapesten! – Így tudod megnézni

Harry Potter és a bölcsek köve koncertfilm Budapesten! – Így tudod megnézni

Tovább olvasok
Szerinted is jó, ha nincs Mohamed az osztályban? A polgármester örül neki, a kormány szerint joggal

Szerinted is jó, ha nincs Mohamed az osztályban? A polgármester örül neki, a kormány szerint joggal

Tovább olvasok
Nem várt döntés: milliárdokat veszíthet Budapest, akár a közlekedés is leállhat

Nem várt döntés: milliárdokat veszíthet Budapest, akár a közlekedés is leállhat

Tovább olvasok
<strong>Vizeletbe áztatott láb és penészes pakolás: elképesztő praktikák elődeinktől</strong>

Vizeletbe áztatott láb és penészes pakolás: elképesztő praktikák elődeinktől

Tovább olvasok
Csökkenhet a kivándorlás, nőhet a hazatérés: lakhatási fordulat Magyarországon?

Csökkenhet a kivándorlás, nőhet a hazatérés: lakhatási fordulat Magyarországon?

Tovább olvasok
11 nagy amerikai márka jöhet hazánkba köztük a Wendy’s és az Olive Garden

11 nagy amerikai márka jöhet hazánkba köztük a Wendy’s és az Olive Garden

Tovább olvasok
Szponzorált tartalmak válaszoptimalizáláshoz: miért a Helló Magyar a jövő biztos választása

Szponzorált tartalmak válaszoptimalizáláshoz: miért a Helló Magyar a jövő biztos választása

Tovább olvasok
Autópálya bővítés: hatalmas dugók várhatók Ausztria felé, az érintetteknek olcsóbb lesz a matrica

Autópálya bővítés: hatalmas dugók várhatók Ausztria felé, az érintetteknek olcsóbb lesz a matrica

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4