A Balaton mélye számtalan történetet rejteget, de talán az egyik legérdekesebb legenda az elsüllyedt tengeralattjáróé. Egy vízi jármű, amelyet ígéretes innovációnak szántak, de végül a magyar történelem egyik furcsa és szenzációhajhász epizódjává vált. Mi állhat e különös történet hátterében, és miért nem találták meg soha a hajót?
Az Osztrák-Magyar Monarchia az első világháború előtti évtizedekben gyors ütemű flottafejlesztésekbe kezdett, és a tengeralattjárók fejlesztése is kulcsszerepet kapott. A Monarchia legfontosabb torpedógyára, az Első Magyar Tengeralattjáró Rt. fiumei üzemében világszínvonalú munkát végeztek, de ez nem jelenti azt, hogy minden projekt sikeres volt — írja a Telex.
A történet 1905-ben kezdődik, amikor Meszleny Pál, egy független országgyűlési képviselő, elhatározta, hogy támogatja Udvary Ferenc találmányát, egy forradalmi tengeralattjárót, amely akár 60 km/h sebességgel is képes lett volna haladni a víz alatt. Ez a sebesség elképesztő lett volna a kor technológiai szintjén, tekintve, hogy az első magyar tengeralattjáró, az SM U–1, maximális sebessége mindössze 10 km/h volt.
Az ígéretes kezdetek és az első kudarcok
Udvary búvárhajója állítólag 1905-re elkészült, és az első tesztet a Hévízi-tóban végezték el, ami egy egyszerű merülőpróba volt. A következő tesztet július 22-én, a keszthelyi kikötőben hajtották végre. Az esemény sajtószenzációt keltett, ám a próbálkozás rövidre sikeredett: a hajó léket kapott és elsüllyedt. Bár a személyzetet és a járművet megmentették, a hajó szétesett, és darabjai közül sok soha nem került elő. Például a hajtáshoz szükséges akkumulátort soha nem találták meg.
Egy második próbálkozás is történt még ugyanabban az évben. A javított hajót Balatonboglár közelében vetették vízre, de ismét problémák merültek fel. A motor meghibásodott, a háromfős személyzet menekülni kényszerült, és a tengeralattjáró végleg elsüllyedt.
A háttérben rejlő csalás
A történet azonban nemcsak a technológiai kudarcokról szól, hanem egy pénzügyi csalás árnyékolta be az eseményeket. Udvary Ferencet 1906-ban sikkasztással vádolták meg. A Néptakarékpénztárhoz kötődő pénzügyi visszaélések miatt az országból is elmenekült, és csak 1912-ben, az akkor már török Szmirnában fogták el.
Egyre több jel mutatott arra, hogy a tengeralattjáró-projekt nem több ügyes csalásnál. A kiemelt hajó mérete kicsi volt, és a technikai kivitelezése messze elmaradt a korabeli elvárásoktól. A sajtó által követett első teszten csak pár métert tudott megtenni, és az akkumulátor hiánya azt sugallja, hogy a hajónak talán sosem volt működő hajtása.
Egy eltűnt hajó és egy legendás történet
A hajó sorsáról a második próbálkozás után semmi biztosat nem tudni. Az elsüllyedt tengeralattjáró helyét soha nem sikerült azonosítani, és a Balaton sekély vize miatt valószínűtlen, hogy nyomtalanul eltűnt volna. Az is kérdéses, hogy a hajó valaha is képes volt-e arra, amit Udvary és Meszleny állítottak róla.
Bár a tengeralattjárót soha nem találták meg, a történet máig fennmaradt. 2023-ban a TCH Tárnoki Művészeti Egyesület a szántódi vasútállomás aluljáróinak falain örökítette meg a legendát, Némó kapitány világát idéző stílusban.
A balatoni tengeralattjáró legendája nemcsak a technológiai fejlődés és a magyar történelem egyik kuriózuma, hanem emlékeztető is arra, hogy a szenzációk mögött gyakran egészen hétköznapi motivációk és hibák rejlenek. A Balaton mélyének titkai talán soha nem kerülnek felszínre, de a történet tovább él a magyar legendák között.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
A végbéldugókat eredetileg a fejfájás, pattanások és őrület kezelésére fejlesztették ki
Mik az világegyetem legfényesebb objektumai?
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Akár már hétfőtől életbe léphet Ukrajnában egy fegyverszünet
Idén is utazhatunk az Adria InterCityvel a horvát tengerpartra
Horvátország enyhített a határátkelők korlátozásain
Mit keresett két 18. századi dániai hajó Costa Rica partjainál?
Egyetlen fog változtathatja meg azt, amit a kereszténységről eddig gondoltunk
Mumbai magyar szemmel – utazási beszámoló Indiából