• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Papp Virág Papp Virág · 2025.01.14.
· Kult+Múlt

A Lánchíd tervrajza alapján egy teljesen másik híd épült meg

Budapest Lánchíd

Fotó: Unsplash

A Lánchíd tervei 75 megelőzték a kor technológiáját.

Egy forradalmi ötletet javasolt 200 éve Szvoboda János, mégpedig egy láncokon függő, mederpillér nélküli híd építését. Ezzel több, mint 75 évvel előzte meg a korát, hiszen ilyen híd a Duna Pest és Buda közti szakaszán csak a XIX. század végén épült meg – és nem is a Lánchíd, hanem az Erzsébet híd volt az.

Állandó híd Buda és Pest között

Széchenyinek 1820 telén édesapja temetésére kellett utaznia Bécsbe, azonban a jégzajlás megakadályozta átkelését a Dunán. Ekkor írta naplójába ezeket a sorokat 1821. január 4-én:

„… egyévi jövedelmemet fordítom rá, ha Buda és Pest közt híd épül […] Az a gondolat, hogy hazámnak fontos szolgálatot tettem, majd bőségesen kárpótol.”

1825-ig azonban egyáltalán nem foglalkozott a híd megépítésével, írja a PestBuda. Mások azonban igen, hiszen 1784 óta volt napirenden, hogy miképp lehetne egy állandó hidat építeni Pest és Buda közé. A kérdés több okból volt nehéz, egyrészt senkinek nem volt rá pénze, másrészt a Helytartótanács Építési Főigazgatósága 1810-ben a kor technikai színvonalának ismeretében megállapította, hogy Pest és Buda között nem lehet állandó hidat építeni. Akkoriban igaza is volt, ugyanis nemcsak Magyarországon, de a világon senki nem tudta volna kivitelezni.

Ám a technika fejlődött, és 1823-ban Baritz György vasláncokon függő hidat javasolt, amelynek a mederben lett volna egy pillérje. Szvoboda János, Pest vármegye főmérnöke még ennél is tovább ment, az ő elképzelésében a mederben egyáltalán nem lett volna pillére. A hidat a Döbrentei tér és a pesti görögkeleti templom vonalába tervezte volna.

Ha megnézzük Pest és Buda akkori elhelyezését, a hajóhíd a városok szempontjából megfelelő helyen állt, a mai Deák Ferenc utca vonalában. Mindenki ide tervezte az állóhidat is, hiszen itt volt a korabeli forgalom szempontjából a legjobb helyen. Azonban a Duna itt egyfajta szűkületben folyik, és azt már akkor mindenki látta, hogy árvízvédelem szempontjából nem lenne célszerű, ha tovább szűkítenék a folyót, írja az Élmény Nektek.

A Lánchíd forradalmi tervrajza

Szvoboda ezért egy olyan hidat képzelt el, amelynek a vízben nem lettek volna pillérei, csak a parton két gúla formájú torony, ahonnan a láncok függtek volna le. A híd hosszát 180 ölre (342 méter), szélességét 43 lábra (13) tette volna. A láncok öntöttvasból készültek volna, az útpálya fából. A költségeket pedig 1,5 millió ezüstforintra becsülte a városoknak fizetendő kártérítésen felül – ugyanis a híd nem a városoké lett volna.

Az ötlet az akkori technikával kivitelezhetetlen lett volna, ekkora lánchíd a világon soha nem épült. A legnagyobb távolság, amelyet tisztán lánchíddal összekötöttek, 290 méter volt, és a szerkezetet közel 80 évvel később, 1903-ban adták át. Az persze sokat mond el az 1825-ös javaslatból, hogy ez a világrekorder híd nagyjából a Szvoboda által javasolt helyen állt, hisz az eredeti Erzsébet hídról van szó.

1963, az Erzsébet híd építése a Belgrád rakpartról a budai hídfő felé nézve, középen a jég borította Duna. Fotó: Fortepan – dr Tóth Károly

Mégis mi adta az alapot a pesti mérnöknek egy ekkora hídhoz?

Szvoboda ismerte a kor hídjait, és tudta, hogy Angliában már épülnek hatalmas, akár száz méter feletti nyílással lánchidak, másutt meg szintén hatalmas nyílású kábelhidak. De messze voltak attól a mérettől, amit Szvoboda megálmodott. Másrészt a javasolt technika, azaz az öntöttvas láncok sem lettek volna megfelelőek, ugyanis az öntöttvas ilyen terhelésre alkalmatlan.

Az ötlet tehát 1825-ben megvalósíthatatlan volt, de mindenképp előremutató. Az első cölöpöt 1840. július 28-án verték le a budai mederpillérnél. Csak ez a munka két évig tartott, pedig állítólag egyszerre nyolcszáz ember is dolgozott rajta. A Lánchíd Pesti pillérének alapkőletételére aztán 1842. augusztus 24-én került sor József nádor és az ország előkelőségei jelenlétében.

A Lánchidat végül 1849. november 20-án adta át Haynau császári főparancsnok, néhány héttel az aradi tizenhármak és az első felelős magyar miniszterelnök kivégezése után. A hídon közreműködők közül sem volt jelen senki. Nem volt jelen a tervező Tierney Clark, sem Clark Ádám építésvezető, de Sina György sem. Széchenyi István sem volt jelen az átadáson, aki soha nem kelt át az elkészült hídon, mert még előtte a döblingi elmegyógyintézetbe került.

Ez is érdekelhet:

  • 1919-ben a románok megszállták Budapestet
  • Újabb autógyártó cég jön Magyarországra
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest kultúra Magyarország történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • 105 éve írták alá a trianoni békeszerződést

  • Drakula témájú vidámpark épül Csíkszeredában

  • Egyetlen fotont több helyen is észleltek egyszerre, ledöbbentek a kutatók

  • Református Énekek – 2025-ben ismét az Operában!

  • Nagysebességű vasút épül a Liszt Ferenc Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között

  • Ravasz kvíz Erdélyről – hány kérdésre tudsz válaszolni?

Kapcsolódó cikkek

trianoni békeszerződés térkép
2025.06.04.

105 éve írták alá a trianoni békeszerződést


Olvasson tovább
foton Bose-Einstein-kondenzátum
2025.06.04.

Egyetlen fotont több helyen is észleltek egyszerre, ledöbbentek a kutatók


Olvasson tovább
ősember emberiség kihalás kutatás
2025.06.03.

Az emberiség történetének hiányzó láncszeme lehet a 7100 éves nő


Olvasson tovább
Magyarország közlekedés Budapest
2025.06.02.

Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
105 éve írták alá a trianoni békeszerződést

105 éve írták alá a trianoni békeszerződést

Tovább olvasok
Drakula témájú vidámpark épül Csíkszeredában

Drakula témájú vidámpark épül Csíkszeredában

Tovább olvasok
Egyetlen fotont több helyen is észleltek egyszerre, ledöbbentek a kutatók

Egyetlen fotont több helyen is észleltek egyszerre, ledöbbentek a kutatók

Tovább olvasok
Református Énekek – 2025-ben ismét az Operában!

Református Énekek – 2025-ben ismét az Operában!

Tovább olvasok
Nagysebességű vasút épül a Liszt Ferenc Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között

Nagysebességű vasút épül a Liszt Ferenc Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között

Tovább olvasok
Ravasz kvíz Erdélyről – hány kérdésre tudsz válaszolni?

Ravasz kvíz Erdélyről – hány kérdésre tudsz válaszolni?

Tovább olvasok
<strong>Közelgő apokalipszis: galaktikus ütközés nyelheti el a Földet</strong>

Közelgő apokalipszis: galaktikus ütközés nyelheti el a Földet

Tovább olvasok
Már az Országgyűlés előtt az új névtörvény – Betiltanák a Legolaszt és az Oráliát?

Már az Országgyűlés előtt az új névtörvény – Betiltanák a Legolaszt és az Oráliát?

Tovább olvasok
Egy kihalt nyelv, amit ma már a TikTokon tanulnak a gyerekek

Egy kihalt nyelv, amit ma már a TikTokon tanulnak a gyerekek

Tovább olvasok
Megdöbbentő titkok a gleccserek mélyéről: Ruhák, fegyverek, ősi eszközök

Megdöbbentő titkok a gleccserek mélyéről: Ruhák, fegyverek, ősi eszközök

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4