• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2025.02.14.
· Kult+Múlt

Adorján János: Az első magyar pilóta, aki saját repülőgépével emelkedett a magasba

1910. január 10-én történelmi pillanatnak lehettünk tanúi: Adorján János elsőként emelkedett a magasba saját tervezésű repülőgépével. Ez a mérföldkő megnyitotta az utat a hazai repülés fejlődése előtt, és fontos szerepet játszott a légiközlekedés felvirágzásában.

A magyar repülés kezdetei

Adorján János útja a repülés világába meglehetősen szokatlan módon indult – írja Itthonrolhaza.hu. A Vas vármegyei Sorkitótfaluban született, majd Stuttgartban szerzett gépészmérnöki diplomát Gottlieb Daimler mentorálásával. Párizsba költözött, ahol az autóiparban dolgozott, és egyre inkább érdekelni kezdte a repülés. Lehetséges, hogy ekkor ismerkedett meg a motorsport-ikon Szisz Ferenccel és a híres repülőgép-tervező Louis Blériot-val. Blériot 1909-es magyarországi bemutatója tovább fokozta az érdeklődést a repülés iránt, és megalapozta Magyarország légi közlekedési törekvéseit.

Adorján János repülőgépének, a Libellének (magyarul Szitakötő) megépítésében a Kölber Testvérek Kocsigyára és a Glattfelder gyár is részt vett. A Libelle vázát a Glattfelder gyárban készítették. Az első magyar gyártású repülőgép építése során számos kihívás merült fel, de a közös elhivatottság és munka meghozta a gyümölcsét. A Libelle első felszállását a Rákosmezőn, az egykori Wander-gyár mellett hajtották végre. Adorján, bár kiváló szakember volt, kevés repülési tapasztalattal rendelkezett. Amikor a motor felbőgött, és a repülőgép gurulni kezdett a domboldalon, végül a levegőbe emelkedett. A repülés közben Adorján János észlelte, hogy a bambusz szerkezet gyengeséget mutat, majd leszálláskor kisebb problémák merültek fel. A lelkes tömeg azonban így is ünnepelte a bátor úttörőt, aki elsőként repült magyar földön saját tervezésű repülőgéppel.

Adorján János, magyar pilóta, repülőgép, Kölber Kocsigyár

Adorján János (balról a harmadik) segítőivel és a Libelle, a Kölber Kocsigyár udvarán, 1909 decemberében.
Fotó: Wikimedia Commons/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye

Egy évtizednyi fejlődés: Magyar repülőipar az 1910-es években

A nagy sikerű felszállás után a magyar repülés gyors fejlődésnek indult. 1917-re, a világháborús körülmények ellenére, már több repülőgépgyár működött Magyarországon, köztük az albertfalvai Magyar Repülőgépgyár, a mátyásföldi Magyar Általános Gépgyár és az Aszódi Magyar Lloyd Repülőgépgyár. Olyan kivételes magyar mérnökök emelkedtek ki ebben az időszakban, mint Kármán Tódor és Fonó Albert, akik később világszerte elismertté váltak.

Bár a magyar repülőipar az első világháború után megszűnt, úttörőinek hatása világszerte érezhető maradt. Kármán Tódor és Fonó Albert például az egyetemes repüléstudomány meghatározó alakjaivá váltak. Kármán a szuperszonikus repülés és aerodinamika egyik legnagyobb elméleti szakértője lett, míg Fonó Albert hozzájárult a sugárhajtóművek fejlődéséhez. A magyar tudósok kitartása és szellemi öröksége mindmáig világszerte ismert.

Adorján János 1910-es repülése nem csupán egy korszak kezdetét jelentette, hanem egy olyan ambíció lángját is fellobbantotta, amely túllépett az ország határain és az idő korlátain. Bár rengeteg kihívást kellett leküzdeni, a Libelle mégis a magasba emelkedett, ezzel szimbolizálva a magyar innováció erejét. Az 1910-es évek fejlődése megalapozta azt a hagyatékot, amely a magyar repülés világszínvonalú hozzájárulását jelentette.

Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary

Érdemes elolvasni:

  • A trianoni békeszerződéssel kapcsolatban számos tévhit látott napvilágot
  • Mária Terézia, a Habsburg királynő, aki minden kétkedőjére rácáfolt
  • A magyar Szent Korona első ábrázolása egy középkori német kódexben található
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
DailyNewsHungary Magyarország történelem
Megosztás

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nem várt döntés: milliárdokat veszíthet Budapest, akár a közlekedés is leállhat

Nem várt döntés: milliárdokat veszíthet Budapest, akár a közlekedés is leállhat

Tovább olvasok
<strong>Vizeletbe áztatott láb és penészes pakolás: elképesztő praktikák elődeinktől</strong>

Vizeletbe áztatott láb és penészes pakolás: elképesztő praktikák elődeinktől

Tovább olvasok
Csökkenhet a kivándorlás, nőhet a hazatérés: lakhatási fordulat Magyarországon?

Csökkenhet a kivándorlás, nőhet a hazatérés: lakhatási fordulat Magyarországon?

Tovább olvasok
11 nagy amerikai márka jöhet hazánkba köztük a Wendy’s és az Olive Garden

11 nagy amerikai márka jöhet hazánkba köztük a Wendy’s és az Olive Garden

Tovább olvasok
Szponzorált tartalmak válaszoptimalizáláshoz: miért a Helló Magyar a jövő biztos választása

Szponzorált tartalmak válaszoptimalizáláshoz: miért a Helló Magyar a jövő biztos választása

Tovább olvasok
Autópálya bővítés: hatalmas dugók várhatók Ausztria felé, az érintetteknek olcsóbb lesz a matrica

Autópálya bővítés: hatalmas dugók várhatók Ausztria felé, az érintetteknek olcsóbb lesz a matrica

Tovább olvasok
Több mint 250-féle különleges sörrel vár mától a Belvárosi Sörfesztivál Budapesten

Több mint 250-féle különleges sörrel vár mától a Belvárosi Sörfesztivál Budapesten

Tovább olvasok
Furcsa brit szabályok? Törött ablakkal is felszállhatott a Wizz Air gépe

Furcsa brit szabályok? Törött ablakkal is felszállhatott a Wizz Air gépe

Tovább olvasok
Kiszivárgott mennyire nagyok az észak-koreai veszteségek Ukrajnában – VIDEÓK

Kiszivárgott mennyire nagyok az észak-koreai veszteségek Ukrajnában – VIDEÓK

Tovább olvasok
Gyerekgyilkos szörnyeteg bujkál hazánkban: hajtóvadászat indult! – FRISSÍTVE

Gyerekgyilkos szörnyeteg bujkál hazánkban: hajtóvadászat indult! – FRISSÍTVE

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4