A világ sokféle félelmetes fegyvert látott már, de ehhez foghatót még nem: a Nehéz Gusztáv, egy hatalmas vasúti ágyú, amely még mindig a valaha épített legnagyobb tüzérségi darab. Az Adolf Hitler megbízásából a Krupp Acélművek által kifejlesztett monstre ágyú 1350 tonnát nyomott, majdnem 50 méter hosszú volt, és több ezer fős személyzetet igényelt a működtetéséhez. Elsődleges célja: áttörni az ellenséges erődítményeket, amelyeken a hagyományos fegyverek nem tudtak áthatolni.
1937-ben Adolf Hitler teljes háborús készülődésben volt, de a francia határon állt a nagyon félelmetes, erősen megerősített Maginot-vonal. A németeknek olyan fegyverre volt szükségük, amellyel átjuthatnak rajta. Hitler megbízást adott egy szuperfegyver megtervezésére – egy olyan tüzérségi lövedék, amely képes volt átütni a vasbeton bunkereket és a földalatti erődítményeket. A Krupp mérnökei javasolták a Nehéz Gusztávot, egy 80 cm kaliberű vasúti ágyút, amelynek hatótávolsága soha nem látott, 47 kilométer — számolt be róla a fern.
A mérnöki munka csodája vagy túlméretezett hiba?
Még egy dolog: a Nehéz Gusztáv a mérnöki munka bravúrja volt; a teljes mérete miatt a szerkentyű rendkívül alkalmatlanná vált a munkára: Csak a fegyver felállításához 4000 munkásra volt szükség, míg 1200 katona szervizelte és működtette a darabot. A töltények is gigantikusak voltak – egy-egy példány akár 7 tonnát is nyomhatott, és akár 6 méteres vasbetont is képes volt átütni.
Mire azonban az ágyú elkészült, 1941-ben, a német hadsereg teljesen megkerülte a Maginot-vonalat, és Gustav eredeti célja elavulttá vált. Ez nem akadályozta meg Hitlert abban, hogy máshol is bevetésre rendelje nagyra becsült fegyverét.
Nehéz Gusztáv üzembe helyezése és harci bevetése
1942-ben a Nehéz Gusztávot a keleti frontra küldték Szevasztopol ostromára, amely a szovjetek egyik legjobban védett erődítménye volt. A fegyver szállításához öt vonatra volt szükség, amelyek összesen több mint 100 vasúti kocsit mozgattak. A harctéren 1200 méteres fektetéssel rendelkezett, így a hatalmas váza a harctéren kívül is manőverezni tudott. A csöve nem forgatható, ami azt jelentette, hogy az egész darabot mozdonyokkal kellett a helyére mozgatni, amikor a célzást megváltoztatták.
A nácik szélsőséges intézkedéseket tettek, hogy megvédjék Gustavot az ellenséges észleléstől. Egy különleges álcázócsapat mesterséges dombokat és árkokat épített, míg egy 500 fős „füstcsapatot” rendeltek ki, hogy füstbe borítsa a területet, ha ellenséges repülőgépek közeledtek.
Harci teljesítmény és kudarc
Három napnyi összeszerelés után a Nehéz Gusztáv végre tüzelésre készen állt. Az első célpont: A szovjet bunkerek a Sztálin erődben. Az első lövés azonban több mint 120 méterrel tévesztette el a célt. A második lövedék 150 méterrel tévesztett. Fájdalmasan megmutatkozott, hogy ez az ágyú mennyire tévedhetett, amikor a német erők keményen próbálták elérni kulcsfontosságú célpontjaikat. A 48 kilőtt lövedékből csak egy találatot erősítettek meg – egy szerencsés találatot egy földalatti lőszerraktárba.
A fegyver bevetésére tett kolosszális erőfeszítések ellenére a Nehéz Gusztáv kevés stratégiai hatást gyakorolt. Lassú, pontatlan és drága volt, karbantartása hatalmas munkaerőigényt jelentett. A háború végére a nácik elrendelték a megsemmisítését, nehogy ellenséges kézbe kerüljön.
Bár a Nehéz Gustav mérnöki csoda volt, a történelem egyik legpraktikátlanabb fegyverének bizonyult. Kudarca rámutatott arra a határra, amelyet a szuperfegyverek nem léphettek át, valamint arra, hogy a modern hadviselésben egyre inkább a mobilitásra és a pontosságra támaszkodnak. Az ágyú ma már csak a történelemkönyvekben létezik, a háborús mérnöki munka szélsőségeinek és a grandiózus katonai projektek eredménytelenségének bizonyítékaként.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Tódor Kármán: Egy zseniális elme a repüléstudományban
A párizsi békeszerződés második Trianon lett
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ha minden jól megy, erre az egzotikus helyszínre repülhetünk majd rövidesen Budapestről
Akár 1000 fekete lyuk is lehet az otthonunkban egy elképesztő felfedezés szerint!
A MÁV a legnagyobb hőségben hagyta cserben az utasait
A halott pulzárok centiméteres „hegyeik” miatt bocsáthatnak ki rádióhullámokat
Meghökkentő: Gyermekek ellen elkövetett súlyos bűncselekmények rázták meg Magyarországot
Top 7 úticél, ahová jobban megéri vonattal utazni Budapestről, mint repülővel