• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2025.02.15.
· Kult+Múlt

Miért kellett Horthy Miklósnak egy titkos lift a Duna vize alatt?

Károlyi András tollából származik a történet egy különleges liftről, amely a Duna mélyén rejtőzik, és egy letűnt korszak emlékét őrzi. Az 1923-as árvíz jelentős károkat okozott, megrongálva a Dunakeszi és a Szentendrei-sziget között húzódó ikercsatornát.

Miért kellett Horthy Miklós kormányzónak a lift?

A helyreállítás több hónapon át tartott, és komoly vízhiányt eredményezett. Ennek hatására szükségessé vált egy párhuzamos tartalék csatorna kiépítése, valamint két járható alagút létrehozása a vízáramlás biztosítására. A mai napig ezekben az alagutakban két-két, 700 milliméter átmérőjű cső szállítja a vizet.

A Fővárosi Vízművek által megosztott történet szerint, amikor a második alagút építése zajlott, felröppent a hír, hogy Horthy Miklós kormányzó személyesen kívánja megtekinteni a munkálatokat. Ennek hatására gyorsan megkezdték a két végaknában egy-egy lift építését, hogy az akkor 64 éves Horthynak ne kelljen lépcsőznie a 25 méteres mélységből, írja a Lelépő.

Azonban a liftek már félig készen voltak, amikor kiderült, hogy a látogatás elmarad, a félbehagyott szerkezetek pedig a mai napig láthatók az aknákban

Nem ez az egyetlen legenda, amely a Duna alatti alagutakhoz kapcsolódik. A második világháború végén a visszavonuló német hadsereg a hidak felrobbantása után az alagutak megsemmisítését is tervbe vette. Egyes elbeszélések szerint Lindenmayer Kálmán, a káposztásmegyeri főtelep vezetője és munkatársa, Abos Brúnó meggyőzték a németeket arról, hogy elég az alagutak vízzel való elárasztása, így is megakadályozható az orosz előrenyomulás.

Egy másik verzió szerint, amikor híre ment a közelgő robbantásnak, a munkások gyorsan elárasztották az alagutakat, majd közölték a németekkel, hogy azokat már ellepte a Duna vize, így a bejutás lehetetlenné vált.

A történelmi tények azonban Pétsics Béla főmérnök korabeli naplófeljegyzéseiből derülnek ki. Feljegyzése szerint az illetékes katonai hatóságok már 1944 novemberének elején előzetes egyeztetéseket folytattak az alagutak sorsáról. Ennek nyomán december 12-13-ra virradó éjszaka elrendelték az I. és II. átemelő telepi járható vízcsőalagútjainak elárasztását a szentendrei-szigeti aknába vezető csövön keresztül.

Bár az esemény nem volt teljesen váratlan, az elárasztás révén sikerült megőrizni az alagutakat, ezáltal pedig biztosítani, hogy a harcok alatt, ha akadozva is, de folyamatosan legyen ivóvíz a városban.

Érdemes elolvasni:

  • Lenyűgöző videó mutatja be Budapestet a török hódoltság idején
  • 80 éve fejeződött be Budapest ostroma. Rommá vált a világ egyik legszebb fővárosa
  • A Várnegyed „nemlétező” palotája hamarosan újra megnyílik a nyilvánosság előtt – a József főhercegi palota

Címlapképünk illusztráció. A liftről készült képek a Lelépő oldalán tekinthetők meg.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest magyar Magyarország történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • KÉPEK: Fontos mérföldkőhöz érkezett a Hungaroring felújítása

  • Veszprémben elhunyt amerikai katona: új részletek derültek ki

  • Legalább 650 éves pincét tártak fel a Budavári Palotában

  • Az USA hatalmas orosz megtorlásra számít a Pókháló-hadművelet után

  • Szobordöntés, ablakon kihajítás, élőlánc- a politikai lázadás emlékezetes pillanatai

  • Hány műhold fér el a Föld körül, és valóban szükségünk van ennyire?

Kapcsolódó cikkek

Nemzeti Hauszmann Program Budavári Palota pince
2025.06.09.

Legalább 650 éves pincét tártak fel a Budavári Palotában


Olvasson tovább
karahan tepe
2025.06.08.

Karahan Tepe a Göbekli Tepe testvérhelye, amely átírhatja az őstörténelmet


Olvasson tovább
taxi
2025.06.08.

Az első taxik Budapesten – húsz év késéssel indult el az autós személyszállítás


Olvasson tovább
tátra villamos csehszlovák
2025.06.08.

Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
KÉPEK: Fontos mérföldkőhöz érkezett a Hungaroring felújítása

KÉPEK: Fontos mérföldkőhöz érkezett a Hungaroring felújítása

Tovább olvasok
Veszprémben elhunyt amerikai katona: új részletek derültek ki

Veszprémben elhunyt amerikai katona: új részletek derültek ki

Tovább olvasok
Legalább 650 éves pincét tártak fel a Budavári Palotában

Legalább 650 éves pincét tártak fel a Budavári Palotában

Tovább olvasok
Az USA hatalmas orosz megtorlásra számít a Pókháló-hadművelet után

Az USA hatalmas orosz megtorlásra számít a Pókháló-hadművelet után

Tovább olvasok
Szobordöntés, ablakon kihajítás, élőlánc- a politikai lázadás emlékezetes pillanatai

Szobordöntés, ablakon kihajítás, élőlánc- a politikai lázadás emlékezetes pillanatai

Tovább olvasok
Hány műhold fér el a Föld körül, és valóban szükségünk van ennyire?

Hány műhold fér el a Föld körül, és valóban szükségünk van ennyire?

Tovább olvasok
Karahan Tepe a Göbekli Tepe testvérhelye, amely átírhatja az őstörténelmet

Karahan Tepe a Göbekli Tepe testvérhelye, amely átírhatja az őstörténelmet

Tovább olvasok
Az első taxik Budapesten – húsz év késéssel indult el az autós személyszállítás

Az első taxik Budapesten – húsz év késéssel indult el az autós személyszállítás

Tovább olvasok
Mi történik, ha megérinted a higanyt?

Mi történik, ha megérinted a higanyt?

Tovább olvasok
Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?

Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4