• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2025.03.07.
· Belföld

Időzített föld alatti bomba: Budapest ikonikus metróvonala már nem bírja sokáig

A budapesti Millenniumi Földalatti Vasút, azaz a kisföldalatti járművei hamarosan eléri a kritikus, 60 éves kort. A jelenleg közlekedő szerelvények többsége már meghaladta a tervezett élettartamát, és bár rendelkeznek a működéshez szükséges engedélyekkel, a járműcserére sürgősen szükség van.

A Népszava beszámolója szerint Karácsony Gergely budapesti főpolgármester korábban jelezte, hogy a járművek közlekedéshatósági engedélye hamarosan lejár, ám a BKV cáfolta ezt, hangsúlyozva, hogy a jelenlegi típusengedély visszavonásig érvényes. Azonban a közelekedési vállalat megjegyezte, hogy járműcseréhez szükséges előzetes típusengedély valóban lejár 2025. május 20-án.

M1-es metró kisföldalatti

Fotó: BKK

Időigényes, de szükséges folyamat

A járművek cseréje időigényes folyamat, amelyhez tervezési és engedélyezési fázisok is tartoznak. Optimista becslések szerint legalább négy-öt év szükséges az új járművek beszerzéséhez. Az új szerelvények legkorábban 2029-2030-ra érkezhetnek meg, feltéve, hogy még 2025-ben kiírják a közbeszerzési tender. Az új járművek beszerzése nemcsak a jelenlegi vonal kiszolgálásához szükséges, hanem a tervezett bővítéshez is. A Rákosrendező beépítésével szükségessé váló új állomások miatt további járművekre lesz szükség.

Az egyedileg a földalatti alagútjába gyártott szerelvények darabja 1,9 milliárd forintba kerül, és összesen 22 járműre van szükség a jelenlegi vonalhoz, plusz öt további a bővítéshez. Ez összesen 45,4 milliárd forintba kerül, nem számítva a pálya, az alagút és a biztosítóberendezések felújítását. A finanszírozás biztosítása kulcsfontosságú a projekt megvalósításához. A BKV reméli, hogy a kormány által korábban ígért forrásokhoz hozzájuthat majd, de ez egyelőre nem biztos. Alternatív megoldásként a hitelfelvétel is szóba került, ám ehhez a kormány engedélye szükséges, ami korábban nem volt megadva.

A kisföldalatti

Fotó: Mayer Jácint/Helló Magyar

Sürget az idő

Az idő sürget, hiszen a járművek elöregedése biztonsági kockázatot jelent. A Népszava szerint az 1-es metróvonal járművei hamarosan elérik a 60 éves kort, ami utasbiztonsági szempontból egy kritikus határ. A BKV-nak sürgősen lépnie kell, hogy a közlekedési rendszer biztonságát és hatékonyságát fenntartsa. A fővárosi közlekedésben a kisföldalatti nélkülözhetetlen szerepet játszik, hiszen naponta több ezer utast szállít. Az új járművek beszerzése nemcsak a jelenlegi szolgáltatás fenntartását biztosítaná, hanem a jövőbeli fejlesztéseket is lehetővé tenné.

A közlekedési infrastruktúra fejlesztése hosszú távon a város gazdasági és környezeti fenntarthatóságát is segíti. A modern, energiahatékony járművek csökkenthetik a környezeti terhelést és javíthatják az utazási élményt. A projekt sikeréhez azonban szükséges a kormányzati és önkormányzati szereplők közötti hatékony együttműködés, valamint a lakosság támogatása is. A főváros lakói számára fontos, hogy a közlekedési rendszer biztonságos és megbízható legyen, ezért a járműcserére irányuló erőfeszítések támogatása elengedhetetlen.

M1 metró Oktogon kisföldalatti

Az Oktogon megálló. Fotó: Random photos 1989/Wikimedia

Európa első földalatti vasútvonala a budapesti M1-es

“Az M1-es Metróvonal Budapest első metróvonala, 1896-os megnyitásával a kontinentális Európa első földalatti vasútvonala,” írja a BKK. 1973-ban meghosszabbították, 1987-ben felújították a vonalat, 2014-ben pedig már elkészült a fejlesztési és meghosszabbítási terve. A tervezett beruházás céljai között szerepel az új, korszerű járművek beszerzése, a vonal meghosszabbítása mindkét irányban, az átszállási lehetőségek fejlesztése, valamint a vonal akadálymentesítése.

A hosszabbítással kapcsolatban a Budapesti Közlekedési Központ több változatot is megvizsgáltatott, végül az M3-as autópálya bevezető szakasza menti meghosszabbítás bizonyult a legjobbnak. A meghosszabbított vonal első ütemben az autópálya szervizútja mentén halad majd a Kassai térig, a második ütemben pedig a felszínen folytatódhat, ráadásul a metró eléri majd a külső körvasutat is.

Érdemes elolvasni:

  • Európa leginkább alulértékelt városai közé sorolták az egyik megyeszékhelyünket
  • Új szabadstrand nyílik Budapesten
  • Valóban szellemek járták a Budai Várnegyedet? Az Úri utca rejtélye
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest közlekedés Magyarország tömegközlekedés
Megosztás

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Az okostelefonon múlt a túlélés – KÉPEK a borzalmas balesetről

Az okostelefonon múlt a túlélés – KÉPEK a borzalmas balesetről

Tovább olvasok
<b>Donald Trumpnak hamarosan amputálni kell a lábait?</b>

Donald Trumpnak hamarosan amputálni kell a lábait?

Tovább olvasok
VIDEÓ: Így szállnak fel a magyar Gripenek, hogy orosz gépeket fogjanak el

VIDEÓ: Így szállnak fel a magyar Gripenek, hogy orosz gépeket fogjanak el

Tovább olvasok
Bekapcsolva hagyott mikrofon: Putyin és Hszi arról beszélgettek, hogyan élhetnének 150 évig

Bekapcsolva hagyott mikrofon: Putyin és Hszi arról beszélgettek, hogyan élhetnének 150 évig

Tovább olvasok
Harry Potter és a bölcsek köve koncertfilm Budapesten! – Így tudod megnézni

Harry Potter és a bölcsek köve koncertfilm Budapesten! – Így tudod megnézni

Tovább olvasok
Szerinted is jó, ha nincs Mohamed az osztályban? A polgármester örül neki, a kormány szerint joggal

Szerinted is jó, ha nincs Mohamed az osztályban? A polgármester örül neki, a kormány szerint joggal

Tovább olvasok
Nem várt döntés: milliárdokat veszíthet Budapest, akár a közlekedés is leállhat

Nem várt döntés: milliárdokat veszíthet Budapest, akár a közlekedés is leállhat

Tovább olvasok
<strong>Vizeletbe áztatott láb és penészes pakolás: elképesztő praktikák elődeinktől</strong>

Vizeletbe áztatott láb és penészes pakolás: elképesztő praktikák elődeinktől

Tovább olvasok
Csökkenhet a kivándorlás, nőhet a hazatérés: lakhatási fordulat Magyarországon?

Csökkenhet a kivándorlás, nőhet a hazatérés: lakhatási fordulat Magyarországon?

Tovább olvasok
11 nagy amerikai márka jöhet hazánkba köztük a Wendy’s és az Olive Garden

11 nagy amerikai márka jöhet hazánkba köztük a Wendy’s és az Olive Garden

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4