• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • KÉPEK: Kilövése után jelentkezett be Kapu Tibor, 15 millió magyarnak mondott köszönetet, hungarikumokat is vitt az űrbe

György György · 2025.03.16.
· Kult+Múlt

A budapesti gőzvontatás különleges járművei

A 19. század végén a városi közlekedésben a lovak biztosították a mozgatóerőt, míg a távolsági közlekedésben a gőzmozdonyok domináltak. Budapesten azonban a gőzvontatás csak néhány különleges esetben jelent meg. Miért nem vált elterjedtté, és hol alkalmazták mégis ezt a technológiát?

A Budavári Sikló 1870. március 1-jén kezdte meg működését, és újdonságot hozott a városi közlekedésben: ez volt Budapest első géperejű közlekedési eszköze, amelyet gőzgép hajtott. A várba vezető pálya alig 100 méter hosszú, de forradalmi volt abból a szempontból, hogy leváltotta a lóvontatást — írja a PestBuda.

A sikló gőzgépe azonban helyhez kötött volt, az alsó állomáson működött, és kábelekkel mozgatta fel-le a két kocsit. Ez az üzemeltetési mód jelentős előnyt jelentett, hiszen nem kellett mozgó gőzmozdonyokat alkalmazni a városon belül.

A fogaskerekű vasút: a gőzmozdony tolta fel a kocsikat

A sikló után a következő gőzvontatású városi közlekedési eszköz Budapesten a fogaskerekű vasút volt. A fogaskerekű esetében már mozdonyról beszélhetünk, azaz a gőzgép a szerelvény részeként működött.

A fogaskerekű vasút sajátossága az volt, hogy a mozdony mindig a kocsi völgy felőli oldalán helyezkedett el, és vagy tolta felfelé, vagy fékezte lefelé a szerelvényt. Ez a rendszer biztosította a megfelelő tapadást a meredek hegyi szakaszokon.

Miért nem terjedt el a gőzvontatás a városi közlekedésben?

Bár több próbálkozás is történt a gőzvontatás városi bevezetésére, végül gazdasági és gyakorlati okokból nem terjedt el.

  1. Magas üzemeltetési költségek
    • A gőzmozdonyok üzemeltetése drágább volt, mint a lóvontatás.
    • A karbantartás és az üzemanyagellátás költségei jelentősek voltak.
  2. Környezetvédelmi és közegészségügyi problémák
    • A gőzgépek működése füstöt és kormot termelt, ami városi környezetben zavaró volt.
    • A városi utak porosak és szennyezettek lettek volna a folyamatos gőzkibocsátás miatt.
  3. Alternatív közlekedési megoldások
    • Balázs Mór, egy élelmes vállalkozó, gőzvontatású közúti vasutat javasolt, amelyet a lóvasúttal szemben engedélyeztek volna.
    • Azonban a villamosvontatás technológiai fejlődése miatt gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy a jövő nem a gőz, hanem az elektromos meghajtás.
  4. A lóvasutak elég hatékonyak voltak
    • A lóvasúti társaságoknak nem volt érdekük áttérni a drágább gőzüzemre.
    • A Margit hídon például engedélyezték a gőzüzemű segítséget, de erre nem volt szükség – csak egy extra lovat kellett befogni az emelkedőkön.

A gőzvontatás egyetlen városi vasútja Budapesten

Egyetlen gőzvontatású városi közúti vasút üzemelt Budapesten 1891 és 1894 között. Ez a rákoskeresztúri Új köztemetőhöz vezető vonal volt, amelynek nyomvonalán ma a 37-es villamos halad.

1894-re azonban ezt a vonalat is villamosították, ezzel megszűnt az utolsó gőzüzemű városi közlekedési vonal Budapesten.

Egy másik kivétel a Margit körút vonala volt, amely ipari vasútként működött, és gőzmozdonyokat alkalmaztak a környék üzemeinek kiszolgálására.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Budapesttől Alexandriáig: A magyar tengerjárás úttörője
Valójában ez a magyar király lehetett Sir Lancelot?

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés Magyarország történelem vasút
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A Balatonon nyaralsz idén? Ezek a legjobb fizetős strandok a magyar tengernél

  • KÉPEK: Kilövése után jelentkezett be Kapu Tibor, 15 millió magyarnak mondott köszönetet, hungarikumokat is vitt az űrbe

  • A Bükkábrányi múmiaerdő – 7 millió éves ősfák a bánya mélyén

  • Meghökkentő szimuláció mutatja mennyi esélyünk lenne túlélni egy nukleáris háborút és hogy nézne ki Földünk 100 nap múlva

  • A magyar huszárság: a császárok, cárok, királyok a világon mindenhol szívesen mutatkoztak a csodálatos magyar egyenruhákban

  • Kétezer év művészete egy helyen: Han-dinasztia kiállítás nyílt Budapesten

Kapcsolódó cikkek

II. Miklós cár
2025.06.25.

A magyar huszárság: a császárok, cárok, királyok a világon mindenhol szívesen mutatkoztak a csodálatos magyar egyenruhákban


Olvasson tovább
Kétezer év művészete egy helyen: Han-dinasztia kiállítás nyílt Budapesten
2025.06.24.

Kétezer év művészete egy helyen: Han-dinasztia kiállítás nyílt Budapesten


Olvasson tovább
II. Szelim szultán Szulejmán utóda (Copy)
2025.06.24.

A nagy csel: Így lépett trónra magyar földön Szulejmán szultán részegesnek hívott utóda


Olvasson tovább
Szegedi Katicabogár első magyar tanuló robot kibernetika
2025.06.23.

A Szegedi Katicabogár: Magyarország első tanuló robotja, amely nemzetközi elismerést kapott


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A Balatonon nyaralsz idén? Ezek a legjobb fizetős strandok a magyar tengernél

A Balatonon nyaralsz idén? Ezek a legjobb fizetős strandok a magyar tengernél

Tovább olvasok
KÉPEK: Kilövése után jelentkezett be Kapu Tibor, 15 millió magyarnak mondott köszönetet, hungarikumokat is vitt az űrbe

KÉPEK: Kilövése után jelentkezett be Kapu Tibor, 15 millió magyarnak mondott köszönetet, hungarikumokat is vitt az űrbe

Tovább olvasok
A Bükkábrányi múmiaerdő – 7 millió éves ősfák a bánya mélyén

A Bükkábrányi múmiaerdő – 7 millió éves ősfák a bánya mélyén

Tovább olvasok
Meghökkentő szimuláció mutatja mennyi esélyünk lenne túlélni egy nukleáris háborút és hogy nézne ki Földünk 100 nap múlva

Meghökkentő szimuláció mutatja mennyi esélyünk lenne túlélni egy nukleáris háborút és hogy nézne ki Földünk 100 nap múlva

Tovább olvasok
A magyar huszárság: a császárok, cárok, királyok a világon mindenhol szívesen mutatkoztak a csodálatos magyar egyenruhákban

A magyar huszárság: a császárok, cárok, királyok a világon mindenhol szívesen mutatkoztak a csodálatos magyar egyenruhákban

Tovább olvasok
Kétezer év művészete egy helyen: Han-dinasztia kiállítás nyílt Budapesten

Kétezer év művészete egy helyen: Han-dinasztia kiállítás nyílt Budapesten

Tovább olvasok
Hova menekülhetnél Magyarországról egy tank benzinnel, ha kitör a harmadik világháború? Mutatjuk, merre érdemes elindulni

Hova menekülhetnél Magyarországról egy tank benzinnel, ha kitör a harmadik világháború? Mutatjuk, merre érdemes elindulni

Tovább olvasok
Rekordmeleg lesz, de jön az enyhülés és az egyetlen ingyenes budapesti strand is kinyit

Rekordmeleg lesz, de jön az enyhülés és az egyetlen ingyenes budapesti strand is kinyit

Tovább olvasok
A nagy csel: Így lépett trónra magyar földön Szulejmán szultán részegesnek hívott utóda

A nagy csel: Így lépett trónra magyar földön Szulejmán szultán részegesnek hívott utóda

Tovább olvasok
Sötét anyagot, sötét energiát, csillagrobbanásokat fognak vizsgálni magyar kutatók a világ legnagyobb csillagászati kamerájával

Sötét anyagot, sötét energiát, csillagrobbanásokat fognak vizsgálni magyar kutatók a világ legnagyobb csillagászati kamerájával

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4