• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kató Alpár Kató Alpár · 2025.03.26.
· Kult+Múlt

Ismerd meg az első dunai gőzhajó, Carolina kalandos történetét

carolina az első dunai gőzhajó

Forrás: Magyar Nemzeti Digitális Archívum

A magyar gőzhajózás története Carolinával kezdődik. Érdemes megismerni az első dunai gőzhajó kalandos történtetét: az ország csodálta, de volt, hogy elsüllyedt, majd újra szolgálatba állt, de nem tartott sokáig a dicsőség.

Az 1800-as évek elején a Habsburg Birodalom vezetése felismerte, mekkora lehetőségeket rejt a gőzhajtású járművek bevezetése a folyami közlekedésben. I. Ferenc császár 1813-ban hirdetett meg egy rendeletet, amelyben szabadalmat ígért annak, aki a folyókon ténylegesen használható gőzhajót mutat be. Ez a felhívás új lendületet adott a mérnökök és vállalkozók kísérleteinek, s ennek köszönhetően született meg a később Carolina néven ismert első dunai gőzhajó.

Bernhard Antal és Carolnia, az első dunai gőzhajó

A Carolina megalkotásának legfőbb mozgatórugója a porosz származású, ám Pécsett letelepedett Bernhard Antal volt. Az 1779 körül született, Oberrathenből érkező mérnök először 1811-ben hívta fel magára a figyelmet Magyarországon, amikor egy vonóláncos ívhíd építését javasolta a Duna fölé. Később egy innovatív hajómalom-lapátot is tervezett, melyet később összeötvözött egy gőzgéppel: ebből a fejlesztésből született a Carolina. A név feltehetően I. Ferenc feleségére, Karolina Auguszta császárnéra utal, de erről megoszlanak a vélemények.

A hajó építése és műszaki jellemzői

A Carolina 1817-ben készült el a Dráva-parti Sellyén, kiváló minőségű szlavóniai tölgyfából. Kis mérete ellenére – mintegy 13,37 méter hosszú, 3,16 méter széles, és 1,02 méter merülésű – fontos mérnöki újításokat hordozott. “Szívét” egy 24 lóerős (18 kW) teljesítményű, himba nélküli, dugattyús körforgó gőzgép alkotta. Ez a gőzgép a kor színvonalát meghaladó csőrendszert használt a gőz előállításához, amire Bernhard szabadalmat is kapott. A vezérelt lapátú hajtókerék mellett a Carolina fedélzetén gőzcsörlő is működött, amely a vontatásban segítette a hajót – ezt a megoldást később számos más fejlesztés előfutáraként emlegették. A hatóságok külön kiemelték a hajó alacsony fafogyasztását és a kettős biztosító berendezését, ami abban a korban azért volt lényeges, mert gyakran történtek kazánrobbanások a gőzhajókon.

Első próbautak és bemutatók

A Carolina első próbaútját 1817. március 21-én tette meg, majd egy második alkalommal már egy 488 mázsás (közel 24 tonnás) rakományt szállító dereglyét vontatott a Dunán: felfelé 3,4 km/óra, lefelé 17 km/óra sebességgel haladt. Az új találmány híre Bécsbe is eljutott, így 1817 májusában ott is bemutatták, majd július 21-én egy hivatalos vizsgán mérték fel a gőzhajó képességeit – eredményesen. A távolsági próbaútra 1818. szeptember 2-án került sor: a Carolina Bécsből három óra alatt ért Pozsonyba, majd további összesen 24 óra alatt Pestet is elérte, bár a vízi akadályok miatt részben nehézségekbe ütközött.

A szabadalomtól a menetrendszerű közlekedésig

Bernhard Antal 1818. december 31-én kapott 15 évre szóló szabadalmi jogot a Dunán és mellékfolyóin történő gőzhajózásra, amit Saint Leon nevű vállalkozóval közösen bírtak. Először a Dráva-parti Eszék, Újvidék és Mohács között próbálkoztak áruszállítással. A hajó ugyanakkor nem bizonyult elég erősnek a sebesebb folyószakaszok vontatásához, ezért a rakományt gyakran bőgősuszályokra pakolták át. E nehézségek miatt Bernhard hamarosan Budára vitte a Carolinát, ahol átkelő járatot kívánt üzemeltetni a Duna két partja között.

Sajnos 1820. május 9-én a gőzhajó léket kapott és elsüllyedt, csak július 16-ára sikerült kiemelni és rendbe hozni. Pontosan ezen a napon indult el a menetrendszerű átkelő járat: a Carolina reggeltől estig napi 7-8 fordulót tett Pest, Buda és Óbuda között, vasárnaponként a Margit-szigetet is útba ejtve. Az utasokat egy vontatott uszályon szállították – Pesttől Óbudáig az út bő másfél óráig tartott, vissza pedig alig félórás volt a menetidő.

Rövid működés, hosszú távú örökség

Noha az átkelő járat ambiciózus és előremutató kezdeményezés volt, mindössze november 20-ig tartott ki. A népszerűséget több tényező is gátolta: a konkurens hajóhídon az átkelés olcsóbbnak bizonyult, ráadásul a nemesi kiváltságok hiányában a gőzhajó utasainak a hídvámot is ki kellett fizetniük. A forgalom így alacsony maradt, s Bernhard végül visszavitte hajóját Eszékre. A Carolina itt ideiglenesen még a Dráván is közlekedett, hogy a jégzajlás által elsodort hidat pótolja, ám végül – máig ismeretlen okból – elsüllyedt, és 1824-ben már csak roncsként emlegették.

Mindezek ellenére a Carolina rövid pályafutása kivételes fontossággal bír a magyar és a Duna-menti hajózás történetében. Bemutatta, hogy a gőzerő vízi alkalmazása nem csupán elméleti lehetőség, hanem a gyakorlatban is működőképes alternatíva a folyami közlekedés területén. Noha erőforrásai és méretei erősen korlátozták a hajó sikerét, Bernhard Antal mérnöki újításai – a csőrendszerű gőzfejlesztő berendezés, a vezérelt lapátú hajtókerék, a gőzcsörlő – a későbbi, jóval nagyobb és korszerűbb gőzhajók előfutárává tették a Carolinát.

carolina az első dunai gőzhajó múzeum

A dunagőzhajózás első gőzhajója. Bernhard Antal pécsi lakos, az eszéki hídvám bérlője építette és működtette 1820-ig. 1822-ben elsüllyedt Eszék közelében. Fotó: A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum műtárgya

E hajó emléke – egy korabeli rajz és a Közlekedési Múzeumban őrzött modell révén – a mai napig őrzi az első dunai gőzhajó úttörő szerepét, írja a Múlt-Kor.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Duna közlekedés Magyarország történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Mától szabályozhatják az ingatlanvásárlást az önkormányzatok: elértéktelenedik-e a házunk, lakásunk?

  • Több mint tízezren ünnepelték a koreai kultúrát a Margitszigeten – hatalmas sikerrel zárult a KoreaON 2025

  • Alaposan megszigorítja a vízumszerzés feltételeit az Egyesült Államok a magyarokkal szemben is

  • Figyelem! Mától olcsóbbak a gyógyszerek, a vasúti közlekedés, de változik a családok adózása is hazánkban

  • Átalakulnak a banki átutalások Magyarországon, a mesterséges intelligencia dönti el, mehet-e a pénz

  • Fürdőzz este is Budapesten! Új akciók és hosszabb nyitvatartás a fővárosi fürdőkben

Kapcsolódó cikkek

KoreaON Budapest, fotó: Antal Zsani
2025.07.01.

Több mint tízezren ünnepelték a koreai kultúrát a Margitszigeten – hatalmas sikerrel zárult a KoreaON 2025


Olvasson tovább
ősi magyar hitvallás Csodaszarvas totemizmus honfoglaló magyarok
2025.06.30.

Mit hittek a magyarok, mielőtt jött a kereszténység? Az ősi magyar hitvilág elveszett titkai


Olvasson tovább
II. Lajos holttestének megtalálása Székely Bertalan festményén
2025.06.30.

Hogyan halt meg II. Lajos? Nem úgy, ahogy a történelemórán tanultad!


Olvasson tovább
Tony Curtis
2025.06.30.

Tony Curtis: Hollywoodi ikon magyar gyökerekkel és keserédes sorssal


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Mától szabályozhatják az ingatlanvásárlást az önkormányzatok: elértéktelenedik-e a házunk, lakásunk?

Mától szabályozhatják az ingatlanvásárlást az önkormányzatok: elértéktelenedik-e a házunk, lakásunk?

Tovább olvasok
Több mint tízezren ünnepelték a koreai kultúrát a Margitszigeten – hatalmas sikerrel zárult a KoreaON 2025

Több mint tízezren ünnepelték a koreai kultúrát a Margitszigeten – hatalmas sikerrel zárult a KoreaON 2025

Tovább olvasok
Alaposan megszigorítja a vízumszerzés feltételeit az Egyesült Államok a magyarokkal szemben is

Alaposan megszigorítja a vízumszerzés feltételeit az Egyesült Államok a magyarokkal szemben is

Tovább olvasok
Figyelem! Mától olcsóbbak a gyógyszerek, a vasúti közlekedés, de változik a családok adózása is hazánkban

Figyelem! Mától olcsóbbak a gyógyszerek, a vasúti közlekedés, de változik a családok adózása is hazánkban

Tovább olvasok
Átalakulnak a banki átutalások Magyarországon, a mesterséges intelligencia dönti el, mehet-e a pénz

Átalakulnak a banki átutalások Magyarországon, a mesterséges intelligencia dönti el, mehet-e a pénz

Tovább olvasok
Fürdőzz este is Budapesten! Új akciók és hosszabb nyitvatartás a fővárosi fürdőkben

Fürdőzz este is Budapesten! Új akciók és hosszabb nyitvatartás a fővárosi fürdőkben

Tovább olvasok
Emlékszel még a Trónok harca hatalmas rémfarkasaira? Tudósok most újraélesztették ezt a kihalt fajt – VIDEÓ

Emlékszel még a Trónok harca hatalmas rémfarkasaira? Tudósok most újraélesztették ezt a kihalt fajt – VIDEÓ

Tovább olvasok
Mit hittek a magyarok, mielőtt jött a kereszténység? Az ősi magyar hitvilág elveszett titkai

Mit hittek a magyarok, mielőtt jött a kereszténység? Az ősi magyar hitvilág elveszett titkai

Tovább olvasok
A „városölő” aszteroida meteorzáport küldhet a Földre, ha a Holdba csapódik

A „városölő” aszteroida meteorzáport küldhet a Földre, ha a Holdba csapódik

Tovább olvasok
Holnaptól még gyorsabban juthatsz majd el a budapesti repülőtérre és onnan a belvárosba

Holnaptól még gyorsabban juthatsz majd el a budapesti repülőtérre és onnan a belvárosba

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4