A Tünel (magyarul: Alagút) egy történelmi jelentőségű, földalatti függővasút Isztambulban, Törökországban. Az F2-es vonal jelöléssel ellátott rendszer két állomással rendelkezik, melyek Karaköyt és Beyoğlut kötik össze. A vonal 573 méter hosszú, és 1875. január 17-én nyílt meg, ezzel a világ egyik legrégebbi földalatti vasútja.
A 19. század második felében Pera (ma Beyoğlu) és Galata (ma Karaköy) Isztambul kereskedelmi és pénzügyi központja volt. A két negyedet egy meredek domb választotta el, ami megnehezítette a közlekedést. A francia mérnök, Eugène-Henri Gavand 1867-ben látogatott Isztambulba, ahol meglepődött a nagy tömegen, amely naponta közlekedett fel-le a dombon. Gavand ötlete egy függővasút építése volt, amely megkönnyítené az utazást.
A megvalósítás
Az építkezés 1871-ben kezdődött, de a földtulajdonosokkal való viták miatt elhúzódott. A Tünel végül 1874 decemberében készült el, és 1875. január 17-én nyílt meg a nagyközönség előtt. Kezdetben gőzmeghajtású volt, és két kocsiból állt: az egyik az utasoknak, a másik az áruk szállítására szolgált.
Modernizációk
- 1939: Az IETT (Istanbul Elektrik Tramvay és Tünel) vette át a működtetést.
- 1971: Elektromos meghajtásúvá és gumikerekes rendszerré alakították át.
- 2007: Földrengésbiztossá tették a vonalat.
- 2021: Az első női vezető is csatlakozott a Tünel személyzetéhez.
Műszaki jellemzők
- Hossz: 573 méter
- Állomások száma: 2 (Karaköy és Beyoğlu)
- Nyomtáv: 1435 mm (normál nyomtávú)
- Maximális emelkedés: 15%
- Sebesség: max. 22 km/h
- Utazási idő: ~1,5 perc
A vonal szerepe ma
A Tünel ma is fontos szerepet játszik Isztambul közlekedési hálózatában, különösen a Karaköy és Beyoğlu közötti gyors összeköttetés biztosításában. A felső állomás, a Tünel Meydanı, közvetlenül az Istiklal sugárút kezdeténél található, ami egyik legforgalmasabb gyalogos terület a városban.
Érdekességek
- A Tünel a világ második legrégebbi földalatti vasútja (a londoni után).
- Az eredeti kocsik fából készültek, és külön szekciók voltak férfiaknak és nőknek.
- A modern kocsik gumikerekesek, és beton sínen futnak, hasonlóan a metróhoz.
A Tünel nem csupán egy közlekedési eszköz, hanem Isztambul történelmi és kulturális örökségének része. Több mint 140 éves múltjával továbbra is nélkülözhetetlen a város életében, és egyedülálló élményt nyújt a turistáknak is.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
45 éve jár a kék metró második szakasza – Így épült a 3-as vonal déli szárnya
A történelem 7 legmeghatározóbb fegyvere
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Trump szerint Oroszország „hatalmas szívességet” tett Ukrajnának azzal, hogy nem foglalták el az egész országot
Tornádó csapott le Magyarországon
Az indiai felfedező, aki egy egész bronzkori civilizációt tárt fel
5 brutális középkori valóság, amit a Hunyadi sorozat csak érintett
Elképesztő helyekre juthatsz el egy balatoni nyaralás árából!
Még mindig vannak megválaszolatlan kérdések a repülőgép-balesettel kapcsolatban, amely a lengyel elnök életét követelte