Lenyűgöző helyszínekre tervez járatokat a Wizz Air
Új járatokat tervez a Közel-Keletre és Indiába Közép-Európából a Wizz Air, erről Váradi József vezérigazgató beszélt a Bloomberg TV-nek adott exkluzív interjúban. A vezető ismertette a légitársaság stratégiáját, és kitért azokra a kihívásokra is, amelyek megnehezítik a pontos pénzügyi előrejelzések közzétételét az aktuális pénzügyi évre.
Erős rövid távú kereslet, bizonytalan hosszú táv
Váradi szerint a közeljövő utazási kereslete kifejezetten erős, az utasforgalmi mutatók jelenleg 1–2 százalékponttal magasabbak, mint az előző év azonos időszakában. „A működési költségeinket fedeztük, a közvetlen kockázatokat mérsékeltük” – mondta, hozzátéve, hogy a következő három-négy hónapban hasonlóan kedvező folyamatokra számítanak.
A rövid távú bizakodás ellenére Váradi több külső tényezőt is megemlített, amelyek megnehezítik a hosszabb távú prognózisokat. Ide tartoznak az ingadozó üzemanyagárak, a változékony devizaárfolyamok – különösen a dolláré – és a fennálló kereskedelmi feszültségek, főleg az Egyesült Államok és partnerei között.
Vámok és hajtóműgondok
Különösen aggasztóak a beszállítói lánc problémái, amelyeket a megnövekedett vámok és a repülőgépmotorokkal kapcsolatos gondok okoznak. A Wizz Air flottája Airbus repülőgépekből áll, ezek hajtóműveit az amerikai Pratt & Whitney szállítja – a globális kereskedelmi környezet egyik kulcsszereplője, amelyet erősen érintenek az átalakulások.
Váradi elismerte, hogy ezek a tényezők a Wizz Airt is érinthetik. Ugyanakkor a légitársaság kettős, brit és EU-s joghatóság alá eső működési struktúrája rugalmasságot biztosít az alkalmazkodásra, különösen akkor, ha a Brexit utáni kereskedelmi feltételek tovább változnak. Jelenleg a brit szabályozói környezet előnyösebbnek tűnik egyes Egyesült Királyság–USA megállapodások miatt, de a Wizz még kivárja, miként állandósul a hosszú távú helyzet.
A bizonytalanságok elleni védekezés részeként a vállalat több lábon kíván állni: bővíti repülőgépportfólióját és földrajzi jelenlétét is, hogy mérsékelje az esetleges jövőbeni vámváltozások hatását.

Váradi József. Fotó: Wizz Air
Hajtóműproblémák enyhülése 2027-re várható
Műszaki téren a Wizz Air továbbra is küzd a hajtóművek megbízhatóságával – ezek tavaly nyáron mintegy 45 repülőgép földre kényszerítéséhez vezettek. Idén várhatóan körülbelül 35 gép ideiglenesen nem lesz forgalomban. Váradi bízik benne, hogy 2027 fordulópont lehet ebben a kérdésben, mivel addigra enyhülhetnek az ellátási és karbantartási szűk keresztmetszetek. Egyelőre azonban nem világos, hogy az előrelépés az év elején vagy csak később lesz érzékelhető.
Addig is a Wizz Air jelentős beruházásokat hajtott végre tartalék hajtóművek beszerzésére, hogy fenntartsa működési kapacitását.

Illusztráció. Kiemelt kép: depositphotos.com
Késnek az új gépek, mégis folytatódik a terjeszkedés
A légitársaság új gépek – különösen az Airbus A321XLR típusú, keskenytörzsű, de nagy hatótávolságú repülőgépek – átvételében is késedelmet tapasztal. Ezek a gépek kulcsszerepet játszanak a Wizz Air terjeszkedési stratégiájában. Bár az Airbus csúszásban van, Váradi szerint a késések mértéke még mindig elfogadható más gyártókhoz képest.
Miután megérkeznek, az A321XLR gépek lehetővé teszik, hogy a Wizz Air közép-európai bázisairól – többek közt Magyarországról, Lengyelországból és Ausztriából – indítson új, középtávú járatokat a Közel-Keletre és Indiába. Ezek a repülőgépek alapvető fontosságúak a nem kellően kiszolgált piacok elérésében, miközben a társaság költséghatékony modelljét is megőrzik.
Mi várható a jövőben?
Bár a globális bizonytalanságok miatt a vállalat még nem hozott nyilvánosságra éves pénzügyi előrejelzést, Váradi nyilatkozatai egy tudatosan tervező céget mutatnak, amely célzott lépésekkel próbál lavírozni a kihívások között. Erős rövid távú pozícióval és kelet felé irányuló hosszú távú bővítési tervekkel a Wizz Air elkötelezett marad a növekedés mellett – még ha a globális légkör nem is teljesen derűs.
Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy új felmérés szerint Budapest az egyik legkevésbé gyerekbarát város Európában
Nagyot nézel, ha meglátod, mennyibe kerülnek kedvenc nyári ételeink idén
Korábban nyitnak a strandok és élményfürdők a hatalmas hőség miatt
MI-vel fedeztek fel egy 5 ezer éves, elveszett civilizációt a világ legnagyobb sivatagában
A Grand Canyonban talált 500 millió éves kőzetminták átírhatják a Föld fejlődésének történetét
Az év legnagyobb jógaeseményére kerül sor Budapesten