• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

György György · 2025.06.08.
· Kult+Múlt

Tudja, hogy hogyan működnek a benzinkutak?

benzinkút

Fotó: Wikimedia Commons

Bár ma már természetesnek tűnik, hogy autónkat pillanatok alatt feltölthetjük üzemanyaggal, a benzinkutak mögött egy évszázados mérnöki fejlődés húzódik. Az egyszerű kézi pumpáktól a mai önkiszolgáló, biztonságos és hatékony rendszerekig hosszú út vezetett, amely forradalmasította a közlekedést és megváltoztatta az emberek életét.

1913-ban, amikor a Ford Model T még újdonságnak számított, az autósoknak nem álltak rendelkezésére benzinkutak. Kerozint a vasboltokból szereztek be, amit kézzel öntöttek az autókba. Ez nemcsak időigényes, de rendkívül veszélyes is volt. Sylvanus Bowser találmánya, a kézi pumpa tette lehetővé, hogy az üzemanyagot pontosan adagolják és biztonságosabban juttassák az autók tartályába — számolt be róla a fern.

A látható pumpától az első igazi benzinkútig

Az emberek hamar elkezdték megkérdőjelezni, valóban annyi üzemanyagot kapnak-e, amennyiért fizetnek. Erre született válaszként a látható üzemanyagpumpa, ahol az üzemanyag egy üvegpalackban volt mérhető, majd gravitációval jutott a járműbe. Az 1910-es évek végére azonban az autók száma ugrásszerűen nőtt, és a kis 50 gallonos tartályok már nem bírták a forgalmat. 1913-ban Pittsburgh-ben megnyílt az első valódi benzinkút, föld alatti tárolótartályokkal és több töltőállással, így több járművet is képes volt egyszerre kiszolgálni.

A benzin robbanásveszélyes valósága és a biztonság fejlődése

A kerozinról benzinre való áttérés új kihívást hozott. Míg a kerozin csak 38°C-on kezdett el párologni, a benzin már -40°C-on is gyúlékony gőzöket bocsátott ki, így a tankolás során keletkező gőzök komoly robbanásveszélyt jelentettek. Az ilyen kockázatok ösztönözték a technológiai fejlődést: többek között kifejlesztették az automatikus leállító szelepet, amely megakadályozza a túlcsordulást, és elkezdődött a gőz visszanyerő rendszerek alkalmazása is.

Az önkiszolgáló forradalom és a modern mérnöki csodák

1947-ben Frank Olrich nyitotta meg az első önkiszolgáló benzinkutat, amellyel jelentősen csökkentette az üzemanyag árát. Kezdetben az ilyen kutakat betiltották, mivel a túlfolyás gyakori probléma volt. A megoldást az automata leállítószelep hozta el, amely egy lebegő mechanizmus segítségével érzékeli, ha a tank megtelik, és megszakítja az üzemanyag áramlását.

A föld alatti rendszerek titkai

A modern benzinkutak szívét a föld alá rejtett, üvegszálas biztonsági tartályok adják. Ezeket nemcsak a korrózió ellen védik, hanem úgy is tervezték őket, hogy a belső nyomást és a veszélyes gőzöket biztonságosan kezeljék. A tartályok újratöltésekor a gőz visszakerül a tartálykocsiba, majd a feldolgozóüzemben újra üzemanyaggá alakítják.

A töltőpisztoly, mint mérnöki mestermű

A tankolás utolsó, de legérdekesebb eleme a töltőpisztoly. Ez már nem csupán egy egyszerű szelep, hanem összetett mechanikus rendszer, amely a Venturi-hatás elvén működik. Amikor a tartály megtelik, a pisztoly belsejében keletkező vákuum aktiválja a zárószerkezetet, automatikusan leállítva a tankolást.

Benzinkutak ma: biztonság és hatékonyság egy évszázad mérnöki munkájával

A 70-es évektől kezdve az autók hatékonyabbá váltak, így csökkent a benzinkutak forgalma. Ennek ellenére a technológiai fejlődés tovább folytatódott. Ma a benzinkutak szinte láthatatlan rendszerek hálózata, ahol minden apró részlet a biztonságot és az egyszerű használatot szolgálja.

A benzinkutak története egyaránt szól találékonyságról, mérnöki precizitásról és a modern életformánk kialakulásáról.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?
1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
tech történelem üzemanyag

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Budapest a 3. legjobb választás, ha kerékpározni szeretnél Európában!

Budapest a 3. legjobb választás, ha kerékpározni szeretnél Európában!

Tovább olvasok
Újabb híres színész járja Budapestet: itt tűnt fel a hétvégén

Újabb híres színész járja Budapestet: itt tűnt fel a hétvégén

Tovább olvasok
Ha lehet, kerüld el ezt a forgalmas autópályát mától: brutális dugók várhatók

Ha lehet, kerüld el ezt a forgalmas autópályát mától: brutális dugók várhatók

Tovább olvasok
Magyarországon tűnt el ez a külföldi: nem ért magyarul, így tudod jelezni, ha láttad – frissítve

Magyarországon tűnt el ez a külföldi: nem ért magyarul, így tudod jelezni, ha láttad – frissítve

Tovább olvasok
Megnyílt a kínai Dehua fehér porcelán kiállítás Budapesten

Megnyílt a kínai Dehua fehér porcelán kiállítás Budapesten

Tovább olvasok
Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

Tovább olvasok
Hatalmas honvédségi átcsoportosítások: harcszerű menetek az utakon, autópályákon, Budapesten!

Hatalmas honvédségi átcsoportosítások: harcszerű menetek az utakon, autópályákon, Budapesten!

Tovább olvasok
Vörös hajú szépség lett az idei Miss Universe Hungary győztese

Vörös hajú szépség lett az idei Miss Universe Hungary győztese

Tovább olvasok
Drágulás fenyegeti a repülőjegyeket Európában a háború miatt

Drágulás fenyegeti a repülőjegyeket Európában a háború miatt

Tovább olvasok
Megkerülnék Magyarországot, folytatná Ukrajna és Moldova az EU-s csatlakozási folyamatot

Megkerülnék Magyarországot, folytatná Ukrajna és Moldova az EU-s csatlakozási folyamatot

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4