• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.06.08.
· Kult+Múlt

Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?

1979. január 5-én két csehszlovák gyártású Tatra villamos gördült be Budapestre, majd őket több száz társuk követte. Ez a lépés sokakat meglepett, hiszen Magyarország évtizedek óta saját fejlesztésű és gyártású villamosokat használt, a Ganz vállalatok pedig nagy tapasztalattal rendelkeztek ezen a területen. Miért döntöttek mégis az import mellett?

Az 1970-es évek közepére a budapesti villamosok zöme súlyosan elavult. A járművek átlagéletkora 36 év volt, és 30 különböző típus közlekedett a főváros utcáin. Bár még elfogadhatónak tartották a 375 darab UV típusú és 124 darab ipari csuklós Ganz villamost, valamint 56 Bengálit, a korszerűsítés halaszthatatlanná vált. Az utazások 40 százaléka még mindig villamossal történt, miközben ez volt a legelmaradottabb tömegközlekedési forma — írja a PestBuda.

A Ganz gyártókapacitása nem volt elegendő

A Ganz-MÁVAG 1975 és 1980 között mindössze 60 új villamost tudott gyártani, ami alig 12 000 férőhelyet biztosított, miközben legalább 45 000 új férőhelyre lett volna szükség. Egy új típus fejlesztése és a gyártási kapacitás bővítése jelentős beruházást igényelt volna. Ráadásul a Ganznál a villamos nem volt fő termék, így a sorozatgyártás költségei magasak maradtak. Az ipari csuklósok ára például 1970-ben 5,1 millió forint volt, 1975-ben már 7 millió fölé emelkedett, majd 1976-ban elérte a 9,4 millió forintot.

A Tatra villamos: gazdaságosabb és elérhetőbb megoldás

A csehszlovák Tatra vállalat nagy sorozatban gyártott villamosokat, így azok egy férőhelyre vetített ára mindössze 20–22 ezer forint volt. A Ganz járműveinél ez az ár már 47 ezer forintra emelkedett. A döntéshozók így az import felé fordultak, különösen mivel a Tatra vállalta, hogy egy új, Budapest igényeire szabott típust fejleszt ki – ez lett a Tatra T5C5, amelyet eleinte 85 490 rubelért kínáltak.

Kompromisszum: korszerű járművek, de rendszerátalakítás árán

A Tatra villamosok bevezetése nem volt problémamentes. A járművek 20 centiméterrel szélesebbek voltak a magyar típusoknál, nagyobb volt az energiaigényük, és nem minden vonalon voltak bevethetők. Az új típushoz a budapesti pályahálózatot is részben át kellett alakítani. Mindezek ellenére az import így is olcsóbbnak bizonyult: a teljes rekonstrukció költsége hazai gyártás esetén 1,5 milliárd forint lett volna, míg a cseh villamosokkal és az átalakításokkal együtt is csak 800 millió forintra becsülték.

A döntés hosszú távú következményei

A döntéshozók tudták, hogy ezzel lényegében véget ér a hazai villamosgyártás. A Tatra első szállítmányai ugyan gazdaságosnak bizonyultak, de később az árak emelkedtek: a második széria darabára már 142 800 rubel lett. Még így is korszerűbbek voltak, mint a Ganz ipari csuklósai, ám kérdés maradt, hogy mire lett volna képes a hazai ipar, ha támogatást kap egy új típus fejlesztésére.

A történelem azonban eldőlt: 46 évvel ezelőtt a gazdasági racionalitás felülírta a hazai ipar érdekeit, és Budapest csehszlovák villamosokra váltott.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?
1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország tömegközlekedés történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Visszavonta egy 11 éves, Magyarországon született kisfiú állampolgárságát Sulyok Tamás köztársasági elnök

  • NOBU Budapest: A sashimi kultúrája és a japán gasztronómia esszenciája

  • Tényleg a Balaton a legnagyobb pénznyelő? Mi a helyzet Nyugat-Magyarországon?

  • Évszázadok óta elzárt részt állítanak helyre egy történelmi magyar várban

  • Tényleg lehet kísérője az óriáscsillagnak, bebizonyíthatták a magyar csillagász jóslatát

  • Alaposan átalakít, ritkít a Wizz Air, a Ryanair-vezér szerint 3-5 évük van hátra

Kapcsolódó cikkek

Seregek élelmezése háború napi étel ital francia brit római kuruc
2025.07.24.

Így ettek a történelem nagy seregei: Légiós lepény, kuruc szalonna, brit konzerv


Olvasson tovább
2025.07.24.

5+1 dolog, ami a népszerű Hunyadi-sorozatban minden történelmi alapot nélkülöz


Olvasson tovább
Buzz Aldrin holdraszállás bizonyíték fekvő
2025.07.23.

Holdraszállás: Buzz Aldrin tényleg beismerte, hogy kamu az egész?


Olvasson tovább
egyiptomi múmia civilizáció
2025.07.22.

Hátborzongató egyiptomi felfedezés: így gyalázták meg a halottakat az ókorban


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Visszavonta egy 11 éves, Magyarországon született kisfiú állampolgárságát Sulyok Tamás köztársasági elnök

Visszavonta egy 11 éves, Magyarországon született kisfiú állampolgárságát Sulyok Tamás köztársasági elnök

Tovább olvasok
NOBU Budapest: A sashimi kultúrája és a japán gasztronómia esszenciája

NOBU Budapest: A sashimi kultúrája és a japán gasztronómia esszenciája

Tovább olvasok
Tényleg a Balaton a legnagyobb pénznyelő? Mi a helyzet Nyugat-Magyarországon?

Tényleg a Balaton a legnagyobb pénznyelő? Mi a helyzet Nyugat-Magyarországon?

Tovább olvasok
Évszázadok óta elzárt részt állítanak helyre egy történelmi magyar várban

Évszázadok óta elzárt részt állítanak helyre egy történelmi magyar várban

Tovább olvasok
Tényleg lehet kísérője az óriáscsillagnak, bebizonyíthatták a magyar csillagász jóslatát

Tényleg lehet kísérője az óriáscsillagnak, bebizonyíthatták a magyar csillagász jóslatát

Tovább olvasok
Alaposan átalakít, ritkít a Wizz Air, a Ryanair-vezér szerint 3-5 évük van hátra

Alaposan átalakít, ritkít a Wizz Air, a Ryanair-vezér szerint 3-5 évük van hátra

Tovább olvasok
Rengeteg magyar rajongó csalódott a budapesti Jennifer Lopez koncert után

Rengeteg magyar rajongó csalódott a budapesti Jennifer Lopez koncert után

Tovább olvasok
Hogyan alakítja a digitális innováció a szabadidőt Magyarországon

Hogyan alakítja a digitális innováció a szabadidőt Magyarországon

Tovább olvasok
A mesterséges intelligencia szerepe a magyar online kaszinókban és digitális játékplatformokon

A mesterséges intelligencia szerepe a magyar online kaszinókban és digitális játékplatformokon

Tovább olvasok
Így ettek a történelem nagy seregei: Légiós lepény, kuruc szalonna, brit konzerv

Így ettek a történelem nagy seregei: Légiós lepény, kuruc szalonna, brit konzerv

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4