• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

György György · 2025.06.08.
· Kult+Múlt

Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?

1979. január 5-én két csehszlovák gyártású Tatra villamos gördült be Budapestre, majd őket több száz társuk követte. Ez a lépés sokakat meglepett, hiszen Magyarország évtizedek óta saját fejlesztésű és gyártású villamosokat használt, a Ganz vállalatok pedig nagy tapasztalattal rendelkeztek ezen a területen. Miért döntöttek mégis az import mellett?

Az 1970-es évek közepére a budapesti villamosok zöme súlyosan elavult. A járművek átlagéletkora 36 év volt, és 30 különböző típus közlekedett a főváros utcáin. Bár még elfogadhatónak tartották a 375 darab UV típusú és 124 darab ipari csuklós Ganz villamost, valamint 56 Bengálit, a korszerűsítés halaszthatatlanná vált. Az utazások 40 százaléka még mindig villamossal történt, miközben ez volt a legelmaradottabb tömegközlekedési forma — írja a PestBuda.

A Ganz gyártókapacitása nem volt elegendő

A Ganz-MÁVAG 1975 és 1980 között mindössze 60 új villamost tudott gyártani, ami alig 12 000 férőhelyet biztosított, miközben legalább 45 000 új férőhelyre lett volna szükség. Egy új típus fejlesztése és a gyártási kapacitás bővítése jelentős beruházást igényelt volna. Ráadásul a Ganznál a villamos nem volt fő termék, így a sorozatgyártás költségei magasak maradtak. Az ipari csuklósok ára például 1970-ben 5,1 millió forint volt, 1975-ben már 7 millió fölé emelkedett, majd 1976-ban elérte a 9,4 millió forintot.

A Tatra villamos: gazdaságosabb és elérhetőbb megoldás

A csehszlovák Tatra vállalat nagy sorozatban gyártott villamosokat, így azok egy férőhelyre vetített ára mindössze 20–22 ezer forint volt. A Ganz járműveinél ez az ár már 47 ezer forintra emelkedett. A döntéshozók így az import felé fordultak, különösen mivel a Tatra vállalta, hogy egy új, Budapest igényeire szabott típust fejleszt ki – ez lett a Tatra T5C5, amelyet eleinte 85 490 rubelért kínáltak.

Kompromisszum: korszerű járművek, de rendszerátalakítás árán

A Tatra villamosok bevezetése nem volt problémamentes. A járművek 20 centiméterrel szélesebbek voltak a magyar típusoknál, nagyobb volt az energiaigényük, és nem minden vonalon voltak bevethetők. Az új típushoz a budapesti pályahálózatot is részben át kellett alakítani. Mindezek ellenére az import így is olcsóbbnak bizonyult: a teljes rekonstrukció költsége hazai gyártás esetén 1,5 milliárd forint lett volna, míg a cseh villamosokkal és az átalakításokkal együtt is csak 800 millió forintra becsülték.

A döntés hosszú távú következményei

A döntéshozók tudták, hogy ezzel lényegében véget ér a hazai villamosgyártás. A Tatra első szállítmányai ugyan gazdaságosnak bizonyultak, de később az árak emelkedtek: a második széria darabára már 142 800 rubel lett. Még így is korszerűbbek voltak, mint a Ganz ipari csuklósai, ám kérdés maradt, hogy mire lett volna képes a hazai ipar, ha támogatást kap egy új típus fejlesztésére.

A történelem azonban eldőlt: 46 évvel ezelőtt a gazdasági racionalitás felülírta a hazai ipar érdekeit, és Budapest csehszlovák villamosokra váltott.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?
1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest Magyarország tömegközlekedés történelem

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Újabb borzalmas repülőbaleset a magyar határnál, több áldozat is van – képek

Újabb borzalmas repülőbaleset a magyar határnál, több áldozat is van – képek

Tovább olvasok
Így néz ki a legnépszerűbb kutyafajták rangsora Magyarországon

Így néz ki a legnépszerűbb kutyafajták rangsora Magyarországon

Tovább olvasok
Budapest a 3. legjobb választás, ha kerékpározni szeretnél Európában!

Budapest a 3. legjobb választás, ha kerékpározni szeretnél Európában!

Tovább olvasok
Újabb híres színész járja Budapestet: itt tűnt fel a hétvégén

Újabb híres színész járja Budapestet: itt tűnt fel a hétvégén

Tovább olvasok
Ha lehet, kerüld el ezt a forgalmas autópályát mától: brutális dugók várhatók

Ha lehet, kerüld el ezt a forgalmas autópályát mától: brutális dugók várhatók

Tovább olvasok
Magyarországon tűnt el ez a külföldi: nem ért magyarul, így tudod jelezni, ha láttad – frissítve

Magyarországon tűnt el ez a külföldi: nem ért magyarul, így tudod jelezni, ha láttad – frissítve

Tovább olvasok
Megnyílt a kínai Dehua fehér porcelán kiállítás Budapesten

Megnyílt a kínai Dehua fehér porcelán kiállítás Budapesten

Tovább olvasok
Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

Tovább olvasok
Hatalmas honvédségi átcsoportosítások: harcszerű menetek az utakon, autópályákon, Budapesten!

Hatalmas honvédségi átcsoportosítások: harcszerű menetek az utakon, autópályákon, Budapesten!

Tovább olvasok
Vörös hajú szépség lett az idei Miss Universe Hungary győztese

Vörös hajú szépség lett az idei Miss Universe Hungary győztese

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4