Pert akasztottak a Wizz Air és más fapados légitársaságok nyakába

Egyre nagyobb nyomás nehezedik az európai diszkont légitársaságokra: a német fogyasztóvédelmi szervezetek szövetsége (vzbv) pert indított az EasyJet, a Wizz Air és a Vueling Airlines ellen, mivel álláspontjuk szerint ezek a cégek jogtalanul számítanak fel díjat a kézipoggyász szállításáért.

Gondban van a Wizz Air?

A szövetség elnöke, Ramona Pop szerint a gyakorlat nemcsak megtévesztő, de ellentétes is az uniós joggal.

A vitatott gyakorlat lényege, hogy a reklámozott, alacsony repülőjegyárak gyakran csupán egy apró méretű személyes tárgy – például egy kis hátizsák vagy kézitáska – szállítását tartalmazzák.

Az ennél nagyobb, de még mindig ésszerű méretű kézipoggyász felvitele már felárhoz kötött. A fogyasztóvédők szerint ez a hozzáállás megtéveszti az utasokat, akik csak a foglalás végén szembesülnek a többletköltségekkel.

A vzbv érvelése szerint a kézipoggyász szállítása nem tekinthető extra szolgáltatásnak, hanem a repülőjegy részét kellene képeznie.

A szövetség álláspontját egy 2014-es európai bírósági ítélet is megerősíti, amely kimondta, a kézipoggyász az utas szállításának alapvető eleme, és amennyiben annak mérete, súlya és biztonsági szempontjai megfelelőek, nem kérhető érte külön díj.

debrecen repülőtér wizz air új útvonal
Fotó: Facebook/Debreceni Nemzetközi Repülőtér

Szigorodnak a szabályok

A jogi eljárás célja nemcsak az érintett három légitársaság felelősségre vonása, hanem az uniós szabályozás szigorítása is. A fogyasztóvédők szerint ideje, hogy az EU egységes szabványokat és pontos méretelőírásokat vezessen be az ingyenesen felvihető kézipoggyászok tekintetében.

Ramona Pop szerint az utasokat meg kell védeni az úgynevezett „költségcsapdáktól”, amelyekkel a légitársaságok a valódi árakat elfedik.

Az ügynek uniós szintű vonatkozása is van: az Európai Parlament közlekedési bizottsága júniusban megszavazta azt a javaslatot, amely egységesen szabályozná az uniós járatok poggyászméreteit.

Ennek értelmében a légitársaságok kötelesek lennének engedélyezni, hogy minden utas felvihessen a fedélzetre egy személyes tárgyat (legfeljebb 40×30×15 cm) és egy kis kézipoggyászt (maximum 100 cm és 7 kg) – külön díj megfizetése nélkül.

A légitársaságok azonban élesen bírálják a kezdeményezést. Szerintük a javaslat korlátozza a fogyasztók választási lehetőségeit, és hosszú távon az árak emelkedéséhez vezethet.

A diszkont modell lényege ugyanis az, hogy az utasok csak azokért a szolgáltatásokért fizetnek, amelyeket ténylegesen igénybe vesznek – érvelnek a cégek.

A per és az uniós szabályozási törekvések közötti összefüggés világos: a fogyasztóvédők célja, hogy minden légitársaság számára kötelezővé tegyék az alapvető kézipoggyász díjmentes szállítását. Ha a bíróság a vzbv érveinek ad igazat, az precedenst teremthet Európa-szerte.

A légiközlekedés egyik legkényesebb kérdése újra terítékre került: mit tekinthetünk alapvető szolgáltatásnak, és hol húzódik a határ a rejtett költség és az átlátható árképzés között? Egy biztos: a most indított per akár az egész európai légiközlekedés üzleti modelljére is hatással lehet.

Érdemes elolvasni:

Forrás: