A transz-kaszpi útvonal és a SCO: Üzbegisztán erősödő szerepe és kilátásai
A világkereskedelem és logisztika globális változásai közepette a közép-ázsiai országok kulcsfontosságú láncszemekké válnak az új közlekedési útvonalak kialakításában. Közülük különös jelentőségre tesz szert a transzkaszpi útvonal, amely összeköti Kínát, Közép-Ázsiát, a Kaszpi-tengert, a Kaukázust és tovább Európát.
Közép-Ázsia szívében fekvő Üzbegisztán a történelmileg északi szomszédjaitól függő országból az új transzkontinentális folyosók kulcsfontosságú csomópontjává válik.
Két fő elem határozza meg ezt az átalakulási folyamatot: az aktív részvétel a Sanghaji Együttműködési Szervezetben (SCO) és a transzkaszpi útvonal stratégiai jelentősége. Ezek szinergiája egyedülálló lehetőségeket teremt Üzbegisztán regionális és nemzetközi státuszának megerősítésére.
Üzbegisztán számára a transzkaszpi útvonal egy további logisztikai folyosót nyit meg Törökország felé a Kaszpi-tenger kikötőin és a Dél-Kaukázus országain keresztül. Innen pedig hozzáférést biztosít az európai piacokhoz, bővítve a kereskedelem földrajzi határait.
Az elmúlt években Üzbegisztán aktívan tett gyakorlati lépéseket az egész eurázsiai régiót lefedő új szárazföldi és multimodális közlekedési folyosók fejlesztése és a meglévők modernizálása érdekében.
A legígéretesebb projektek között szerepel a Kína – Kirgizisztán – Üzbegisztán és az Üzbegisztán – Afganisztán – Pakisztán vasútvonalak építése.
A transzkaszpi útvonal és a SCO infrastruktúra integrációjának keretében megalapozzák egy új, az egész eurázsiai kontinenst lefedő multimodális közlekedési folyosók hálózatának létrehozását.
Fontos megjegyezni, hogy a transzkaszpi-i folyosó kulcsfontosságú kiegészítője Üzbegisztán számára a transz-afgán vasútprojekt (Üzbegisztán – Afganisztán – Pakisztán).
E két irány (transzkaszpi-i és transz-afgán) kiegészítő jellege lehetővé teszi az ország számára, hogy a régió valódi „közlekedési csomópontjává” váljon, összekötve Keletet és Nyugatot, Északot és Délt.
Az útvonalak közül a következő irányok emelkednek ki:
- „Dél-ázsiai országok – Afganisztán – Közép-Ázsia – Dél-Kaukázus (Fekete-tengeri kikötők) – Európai Unió”
- „Kína – Közép-Ázsia – Kaukázus – Európa”
A 2024-ben tartott SCO-csúcstalálkozón az Üzbegisztáni Köztársaság elnöke, Shavkat Mirziyoyev az asztanai vezetői találkozón hangsúlyozta az integrált és összekapcsolt közlekedési-tranzit rendszer kialakításának szükségességét, valamint a közlekedési és logisztikai projektek harmonizálása érdekében a gazdasági együttműködés továbbfejlesztésének fontosságát.
A transzkaszpi útvonal fejlesztését célzó reformok eredményeként az Üzbegisztán és Európa között a Kaszpi-tengeren keresztül szállított áruk mennyisége az elmúlt öt évben négyszeresére nőtt.
2025 első felében az Üzbegisztáni Köztársaság által a Kaszpi-tengeren keresztül szállított export-import áru mennyisége (Törökország, Európa, Dél-Amerika, Afrika és más régiók felé) megközelítőleg 500 ezer tonna volt, ami 7%-kal magasabb az előző év azonos időszakához képest.
A Kínát és Oroszországot, valamint a közép-ázsiai államokat, Indiát, Pakisztánt és Iránt egyesítő Sanghaji Együttműködési Szervezet ideális platformot jelent Üzbegisztán számára közlekedési kezdeményezéseinek előmozdításához.
A kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok további fejlesztése, valamint a nemzeti közlekedési folyosók versenyképességének növelése érdekében az Üzbegisztáni Köztársaság Közlekedési Minisztériuma egy sor gyakorlati intézkedést hajt végre a nemzetközi szárazföldi közlekedési útvonalak fejlesztése érdekében, nevezetesen: „Kína – Kirgizisztán – Üzbegisztán – Türkmenisztán – Irán – Törökország”, amely 5430 km-en átnyúlik, és hozzáférést biztosít az európai kikötőkhöz.
Ez az útvonal a szárazföldi közlekedési módokat kihasználó legígéretesebb közlekedési folyosók közé tartozik. Az útvonal jól fejlett vasúti infrastruktúrával rendelkezik, amely lehetővé teszi a rakományok vasúton történő szállítását Kashgar városából (Kína) Törökországba, európai országokba való hozzáféréssel.
A Türkmenisztánon és Kazahsztánon átvezető klasszikus útvonalak mellett alternatív összeköttetések is kiépítésre kerülnek Iránnal, Pakisztánnal és a déli kikötőkkel.
Folyamatban van a Kaszpi-tengeren saját flotta létrehozása, amely felgyorsítja a rakományok szállítását és biztosítja a logisztikai lánc ellenőrzését.
Különös figyelmet fordítanak a digitális integrációra, nevezetesen az elektronikus szállítási okmányok bevezetésére és a vámeljárások egységesítésére, ami radikálisan csökkentheti a késedelmeket és a bürokráciát.
A transzkaszpi útvonal jelentős potenciállal rendelkezik a közlekedés fejlesztése terén, azonban vonzerejét más irányokhoz képest korlátozza a multimodalitás kihívásainak és a nem kellően fejlett infrastruktúrának a kombinációja.
A SCO viszont politikai platformot, biztonsági mechanizmusokat és a nagyra törő projektek megvalósításához szükséges finanszírozási potenciált kínál.
E két irányzat sikeres szinergiája nemcsak megerősíti Üzbegisztán gazdasági szuverenitását és prosperitását, hanem minőségileg új szintre emeli az országot – regionális szereplőből az eurázsiai politika és gazdaság jelentős szereplőjévé, amely nagyban meghatározza Közép-Ázsia jövőjét.
Vendégszerző: Ildar Yaushev, a Közlekedési és Logisztikai Fejlesztési Problémák Kutatóközpontjának vezető szakértője, Üzbegisztán Közlekedési Minisztériuma
Ez is érdekes lehet: