• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • BREAKING – Újabb közvetlen repülőjárat Budapest és Amerika közt!

Vendégszerző Vendégszerző · 2025.09.11.
· Külföld

A transz-kaszpi útvonal és a SCO: Üzbegisztán erősödő szerepe és kilátásai

Szamarkand, Üzbegisztán.

Szamarkand, Üzbegisztán. Fotó: Daily News Hungary

A világkereskedelem és logisztika globális változásai közepette a közép-ázsiai országok kulcsfontosságú láncszemekké válnak az új közlekedési útvonalak kialakításában. Közülük különös jelentőségre tesz szert a transzkaszpi útvonal, amely összeköti Kínát, Közép-Ázsiát, a Kaszpi-tengert, a Kaukázust és tovább Európát.

Közép-Ázsia szívében fekvő Üzbegisztán a történelmileg északi szomszédjaitól függő országból az új transzkontinentális folyosók kulcsfontosságú csomópontjává válik.

Két fő elem határozza meg ezt az átalakulási folyamatot: az aktív részvétel a Sanghaji Együttműködési Szervezetben (SCO) és a transzkaszpi útvonal stratégiai jelentősége. Ezek szinergiája egyedülálló lehetőségeket teremt Üzbegisztán regionális és nemzetközi státuszának megerősítésére.

Üzbegisztán számára a transzkaszpi útvonal egy további logisztikai folyosót nyit meg Törökország felé a Kaszpi-tenger kikötőin és a Dél-Kaukázus országain keresztül. Innen pedig hozzáférést biztosít az európai piacokhoz, bővítve a kereskedelem földrajzi határait.

Az elmúlt években Üzbegisztán aktívan tett gyakorlati lépéseket az egész eurázsiai régiót lefedő új szárazföldi és multimodális közlekedési folyosók fejlesztése és a meglévők modernizálása érdekében.

A legígéretesebb projektek között szerepel a Kína – Kirgizisztán – Üzbegisztán és az Üzbegisztán – Afganisztán – Pakisztán vasútvonalak építése.

A transzkaszpi útvonal és a SCO infrastruktúra integrációjának keretében megalapozzák egy új, az egész eurázsiai kontinenst lefedő multimodális közlekedési folyosók hálózatának létrehozását.

Fontos megjegyezni, hogy a transzkaszpi-i folyosó kulcsfontosságú kiegészítője Üzbegisztán számára a transz-afgán vasútprojekt (Üzbegisztán – Afganisztán – Pakisztán).

E két irány (transzkaszpi-i és transz-afgán) kiegészítő jellege lehetővé teszi az ország számára, hogy a régió valódi „közlekedési csomópontjává” váljon, összekötve Keletet és Nyugatot, Északot és Délt.

Az útvonalak közül a következő irányok emelkednek ki:

  • „Dél-ázsiai országok – Afganisztán – Közép-Ázsia – Dél-Kaukázus (Fekete-tengeri kikötők) – Európai Unió”
  • „Kína – Közép-Ázsia – Kaukázus – Európa”

A 2024-ben tartott SCO-csúcstalálkozón az Üzbegisztáni Köztársaság elnöke, Shavkat Mirziyoyev az asztanai vezetői találkozón hangsúlyozta az integrált és összekapcsolt közlekedési-tranzit rendszer kialakításának szükségességét, valamint a közlekedési és logisztikai projektek harmonizálása érdekében a gazdasági együttműködés továbbfejlesztésének fontosságát.

A transzkaszpi útvonal fejlesztését célzó reformok eredményeként az Üzbegisztán és Európa között a Kaszpi-tengeren keresztül szállított áruk mennyisége az elmúlt öt évben négyszeresére nőtt.

2025 első felében az Üzbegisztáni Köztársaság által a Kaszpi-tengeren keresztül szállított export-import áru mennyisége (Törökország, Európa, Dél-Amerika, Afrika és más régiók felé) megközelítőleg 500 ezer tonna volt, ami 7%-kal magasabb az előző év azonos időszakához képest.

A Kínát és Oroszországot, valamint a közép-ázsiai államokat, Indiát, Pakisztánt és Iránt egyesítő Sanghaji Együttműködési Szervezet ideális platformot jelent Üzbegisztán számára közlekedési kezdeményezéseinek előmozdításához.

A kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok további fejlesztése, valamint a nemzeti közlekedési folyosók versenyképességének növelése érdekében az Üzbegisztáni Köztársaság Közlekedési Minisztériuma egy sor gyakorlati intézkedést hajt végre a nemzetközi szárazföldi közlekedési útvonalak fejlesztése érdekében, nevezetesen: „Kína – Kirgizisztán – Üzbegisztán – Türkmenisztán – Irán – Törökország”, amely 5430 km-en átnyúlik, és hozzáférést biztosít az európai kikötőkhöz.

Ez az útvonal a szárazföldi közlekedési módokat kihasználó legígéretesebb közlekedési folyosók közé tartozik. Az útvonal jól fejlett vasúti infrastruktúrával rendelkezik, amely lehetővé teszi a rakományok vasúton történő szállítását Kashgar városából (Kína) Törökországba, európai országokba való hozzáféréssel.

A Türkmenisztánon és Kazahsztánon átvezető klasszikus útvonalak mellett alternatív összeköttetések is kiépítésre kerülnek Iránnal, Pakisztánnal és a déli kikötőkkel.

Folyamatban van a Kaszpi-tengeren saját flotta létrehozása, amely felgyorsítja a rakományok szállítását és biztosítja a logisztikai lánc ellenőrzését.

Különös figyelmet fordítanak a digitális integrációra, nevezetesen az elektronikus szállítási okmányok bevezetésére és a vámeljárások egységesítésére, ami radikálisan csökkentheti a késedelmeket és a bürokráciát.

A transzkaszpi útvonal jelentős potenciállal rendelkezik a közlekedés fejlesztése terén, azonban vonzerejét más irányokhoz képest korlátozza a multimodalitás kihívásainak és a nem kellően fejlett infrastruktúrának a kombinációja.

A SCO viszont politikai platformot, biztonsági mechanizmusokat és a nagyra törő projektek megvalósításához szükséges finanszírozási potenciált kínál.

E két irányzat sikeres szinergiája nemcsak megerősíti Üzbegisztán gazdasági szuverenitását és prosperitását, hanem minőségileg új szintre emeli az országot – regionális szereplőből az eurázsiai politika és gazdaság jelentős szereplőjévé, amely nagyban meghatározza Közép-Ázsia jövőjét.

Vendégszerző: Ildar Yaushev, a Közlekedési és Logisztikai Fejlesztési Problémák Kutatóközpontjának vezető szakértője, Üzbegisztán Közlekedési Minisztériuma

Ez is érdekes lehet: 

  • Hogyan kovácsol Közép-Ázsia előnyt a földrajzi helyzetéből?
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
kereskedelem Kína PR Üzbegisztán

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Mennyivel nőnek az autópályadíjak és kinek jár majd jelentős kedvezmény? – mutatjuk

Mennyivel nőnek az autópályadíjak és kinek jár majd jelentős kedvezmény? – mutatjuk

Tovább olvasok
A MÁV közelebb hozza a kárpátaljai magyarlakta városokat holnaptól

A MÁV közelebb hozza a kárpátaljai magyarlakta városokat holnaptól

Tovább olvasok
Hazakerül a nácik által elrabolt, 500 éves nyomtatvány: aukción találtak rá a magyarok

Hazakerül a nácik által elrabolt, 500 éves nyomtatvány: aukción találtak rá a magyarok

Tovább olvasok
Verseny a Holdért: atomreaktort építene a NASA, Kína és Oroszország a sarkában

Verseny a Holdért: atomreaktort építene a NASA, Kína és Oroszország a sarkában

Tovább olvasok
A transz-kaszpi útvonal és a SCO: Üzbegisztán erősödő szerepe és kilátásai

A transz-kaszpi útvonal és a SCO: Üzbegisztán erősödő szerepe és kilátásai

Tovább olvasok
Magas rangú politikusok védik a kiszolgáltatott gyermekeket futtatókat: volt gyermekvédelmi vezető

Magas rangú politikusok védik a kiszolgáltatott gyermekeket futtatókat: volt gyermekvédelmi vezető

Tovább olvasok
<b>Jézus idén szeptember 23-án jön vissza a Földre egy elképesztő jóslat szerint</b>

Jézus idén szeptember 23-án jön vissza a Földre egy elképesztő jóslat szerint

Tovább olvasok
Üzbegisztán és Kína: stratégiai partnerség a globális átalakulás korszakában

Üzbegisztán és Kína: stratégiai partnerség a globális átalakulás korszakában

Tovább olvasok
Nagy bajban Orbán: döbbenetesen magas a Tisza győzelmi esélye

Nagy bajban Orbán: döbbenetesen magas a Tisza győzelmi esélye

Tovább olvasok
Szomszédos fővárosban zárja be bázisát a Wizz Air, több járatot is megszüntet

Szomszédos fővárosban zárja be bázisát a Wizz Air, több járatot is megszüntet

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4