Forgalmas vasútvonalat bontanak le a debreceni akkugyár kedvéért
Október 19-én véglegesen bezárja a MÁV a Debrecen és Nagykereki közötti, 106-os számú vasútvonalat, amelyet az elmúlt években részben felújítottak, de most a CATL debreceni akkumulátorgyára építésének területigénye miatt megszűnik a vasúti személyszállítás ezen a szakaszon.
Ezért szűnik meg a 106-os vasútvonal
A 106-os vonal egy szakaszát már korábban a Debreceni Déli Gazdasági Övezet részének jelölték ki, ahol a kínai CATL akkumulátorgyártó építi gigaberuházását. A vállalat megvásárolta és használni kívánja a vasútvonal területét, ezért az államnak el kell bontania a vasúti pályát és a töltést, valamint rekultiválnia a területet. Ennek megkezdése októberben esedékes, ezért október 13-ától már nem közlekednek vonatok ezen a vonalon, helyettük buszokat állítanak forgalomba.
Így fognak közlekedni a pótlóbuszok
A MÁV a vonatok helyett buszokat indít, amelyek október 13-tól napi átlagban 20 járatot biztosítanak, számolt be a Telex. A buszok a korábbi vasút nyomvonalával párhuzamosan közlekednek, kora reggeltől késő estig. Különböző gyorsjáratok is indítanak, amelyek bizonyos településeket kihagynak, így gyorsabb eljutási lehetőséget nyújtanak.
A vonatok eddigi 100 perces menetidejével szemben a buszok menetrendje:
- Minden megállót érintő járatok: 78 perc
- Derecskét nem érintő járatok: 72 perc
- A legrövidebb útvonalon közlekedő buszok: 56 perc
Mi lesz az új vasútvonallal?
Az új vasúti nyomvonal megépítése még csak tervfázisban van, jelenleg a Debrecen és Berettyóújfalu közötti szakasz tervezésére írtak ki közbeszerzést, amely a jövőben összekötheti Debrecent és Berettyóújfalu városát, és párhuzamosan halad majd Debrecen és Sáránd között a jelenlegi vonallal. Az új nyomvonal megépülése nélkül az érintett térség lakóinak évekig buszozniuk kell.
Ezen túlmenően a kormány tervezi egy Debrecen és Nagyvárad közötti tram-train kiépítését is, de egyelőre nem egyértelmű, hogy az új vonal a mostani vagy a tervezett nyomvonalon valósulna meg.
Számos probléma van a projekttel
A vasútvonal bezárásával kapcsolatban több kritika is megfogalmazódott. Vitézy Dávid Facebook-posztban bírálta a Fidesz-kormány korábbi döntéshozóit, különösen Lázár János minisztériumát, amiért nem folytatták a szükséges tervezést, így engedték a kínai ipari érdekek előtérbe helyezését a helyi lakosság és a vasúti közlekedés rovására, foglalja össze az Átlátszó cikke.
A Vasutasok Szakszervezete hangsúlyozta, hogy a vonal megszűnése miatt több dolgozó sorsát kellett sürgősen rendezni. A bezárás súlyosan érinti a Debrecen és a román határ közötti települések lakóit, akik az elővárosi vasútvonal révén munkahelyekhez, iskolákhoz és kapcsolódó szolgáltatásokhoz jutottak volna el.
A felújítás ellenére a vonalnak sikerült növelnie az utasforgalmat, köszönhetően a települések polgármestereinek lobbitevékenységének és a korszerűsített állomásoknak. Azonban a vonal rosszabb állapotú szakaszait újra egyre nagyobb problémák sújtják, ami tovább bonyolítja majd a pótlóbuszos közlekedést.
A CATL kiadott egy sajtóközleményt
A CATL sajtóközleményében kifejtette, hogy elindított egy új kezdeményezést, amely a tudományos kutatást és a globális éghajlat-politikát támogatja az energiatranszíció területén. A vállalat kutató részlege, a 21C Lab, a neves tudományos kiadóval, a Springer Nature-rel együttműködve, 2026 februárjában indítja el a Watt című tudományos folyóiratot. A Watt azokat a legújabb kutatásokat fogja közölni, amelyek a nettó nulla kibocsátás eléréséhez szükségesek, többek között az energiatárolás, hálózatoptimalizálás, szén-dioxid-leválasztás és politikai elemzés területén.
A folyóirat magas tudományos színvonalát elismert szerkesztőbizottság biztosítja, amelyben a neves energia-kutatók, például Sir Peter Bruce az Oxfordi Egyetemről és Dr. Kai Wu, a CATL vezető kutatója is részt vesznek. Az öt alapelv — magas minőség, reprodukálhatóság, gyakorlatiasság, láthatóság és sokszínűség — garantálja a globális hatást. A tudományos közösség meghívást kap kutatásaik benyújtására, bírálatára és a folyóirat népszerűsítésére.
Ők az újrahasznosíthatóság legnagyobb kínai pártfogói?
A tudományos tevékenységen túl a CATL kiemelt szerepet tölt be a globális éghajlat-politikai párbeszédekben is. A vállalat volt az egyik három meghívott cég a Közel-Keleten megrendezett ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezmény (UNFCCC) hatodik globális párbeszédén, továbbá az egyetlen kínai képviselő. Az eseményen a CATL rámutatott az akkumulátorok körkörös értékláncának fontosságára a szén-dioxid-csökkentésben.
Polly Tao, a CATL ESG igazgatója bemutatta a Global Energy Circularity Commitment (GECC) programot, hangsúlyozva, hogy a használt akkumulátorok nem hulladékok, hanem értékes erőforrások, amelyek üzleti és környezeti lehetőségeket teremtenek. A CATL teljes életciklus-követési modellje — a gyártástól a hasznosításig — példamutató gyakorlatként szolgál. Az esemény további együttműködési beszélgetéseket indított el európai és ázsiai döntéshozókkal a körkörös gazdasági modellek alkalmazásáról.