Lövészet a magyar iskolákban? Megosztja a szülőket az új kezdeményezés
Az iskolai honvédelmi alapismeretek tantárgy keretében tervezett légfegyveres lövészet megosztja a szülőket: míg egyesek támogatóan tekintenek rá a sport és a fegyelem szempontjából, mások aggályosnak tartják a fegyverhasználatot tanórai keretek között.
Szüksége van a gyerekeknek még egy tantárgyra az egyébként is zsúfolt iskolai órarendben?
A honvédelmi alapismeretek tantárgy 11. évfolyamos diákok számára kötelező középfokon, amely elméleti és gyakorlati részből áll. Az elméleti oktatás heti egy órában folyik az első félévben, majd a második félévben gyakorlati foglalkozások következnek, amelyek között szerepel a légfegyverrel történő lövészet is.
Nem kell messzire menni a múltban súlyos balesetet keresve
A Honvédelmi Minisztérium egyértelművé tette, hogy a programot az iskola és a katona oktató együtt alakítják ki, a részvétel önkéntes, és senkit nem érhet hátrány az óra elhagyása miatt. A cél a honvédelem alapismereteinek gyakorlati megismerése biztonságos körülmények között.
A Szülői Hang közösségében indított kérdésfeltevés alapján azonban számos szülő elutasító az ötlettel szemben. Aggodalmaikat főként a fegyverhasználat veszélyeire alapozzák, még abban az esetben is, ha az légfegyver és a kiképzés biztonságos. Az Eduline szerint többen kiemelték, hogy a fiatalokat védeni kell a fegyveres tevékenységektől, utalva erre egy tavalyi szerencsétlen honvédségi balesetre, amikor egy kézigránát felrobbant egy fiatal nő kezében. A gyerekbalesetek elkerülése mellett az is aggodalomra ad okot, hogy sok diák még az osztályteremben is nehezen viselkedik fegyelmezetten, így hogyan lehetne egy lőtéren biztosítani a biztonságot és fegyelmet.
Számos szülő jelezte aggályait, vannak azonban olyanok is, akik szerint a gyerekeknek is hasznos lehet
Ellenben akadnak olyan vélemények is, amelyek a honvédelmi alapismeretek gyakorlati oktatását visszahozható értéknek tartják, utalva arra, hogy a szocializmus időszakában a honvédelmi nevelés részét képezte a lövészet és katonai képzés, amely akkor nem volt választási lehetőség. Ezek az értékelők úgy vélik, hogy a lövészet nemcsak fegyelmet és odafigyelést tanít, hanem sportági ismereteket is, és hozzájárulhat a sportlövészet vagy a biatlon népszerűsítéséhez, ami hosszú távon nemzetközi sikerekhez vezethet.
A honvédelmi alapismeretek oktatásába integrált légfegyveres lövészet komoly megosztottságnak örvend tehát a szülői körben. A támogatók érvei között szerepelnek a gyakorlati, fegyelmi nevelés és felelősség megismertetése a diákokkal, a sportlövészet és biatlon iránti érdeklődés felkeltése, a biztonságos, felügyelt környezetben történő gyakorlás és a szabadon választható, nem kötelező részvétel.
Az ötletet nem támogatók részéről nagy az aggodalom a gyerekek testi épségével kapcsolatban, mivel a légfegyver is képes sérüléseket okozni, ráadásul az iskolai fegyelmi problémák megnehezítik a biztonságos oktatást. Inkább szabadon választható délutáni szakkört látnának helyesnek pszichológiai vizsgálatokkal kiegészítve
Az oktatás jövője szempontjából fontos a párbeszéd az iskolák, szakemberek és szülők között annak érdekében, hogy a honvédelmi alapismeretek gyakorlati része ne csak hasznos és élménydús, de minden résztvevő számára biztonságos és elfogadható legyen.