Történelmi átrendeződés az európai gázpiacon – Magyarország is leválna az orosz gázról?

Az európai gázpiac főként az orosz import drasztikus visszaesése miatt tartós nyomás alá került az elmúlt pár év során. Magyarország egyelőre stabilan tartja pozícióját, ám a 2028 utáni korszak minden eddiginél nagyobb próbatételt hozhat.

Az elmúlt három évben példátlan szerkezetváltás rázta meg a közép- és kelet-európai gázpiacot. Miközben az európai ipar továbbra sem tud érdemben leválni a földgázról, a régió olyan infrastruktúrasokkot él át, amely alapjaiban forgatja fel a korábbi működési modellt, írja a Portfolio.

Csökkenő fogyasztás, de stabil szerep jellemzi a földgázt

A földgáz továbbra is az európai ipar egyik legkritikusabb energiahordozója – a tisztább alternatívák egyelőre nem tudják biztosítani a folyamatos energiaellátást, különösen a vegy- és fémiparban, valamint az élelmiszer- és papírgyártásban.

Bár Európa gázfogyasztása hosszú távon csökkenő pályán van, az ABN Amro elemzése szerint 2025-ben január és szeptember között három százalékkal nőtt az EU felhasználása. A tagállamok kétharmadában pedig a kereslet is nőtt, Ausztria 14, Portugália pedig 12 százalékos növekedést mutatott.

A földgáz ipari szerepe ugyanakkor szinte változatlan. 2023-ban az ipari energiafelhasználás 31 százaléka volt gáz, nagyjából egyensúlyban az elektromossággal, és még mindig mintegy öt százalékkal meghaladja az 1990-es szintet. A szén-dioxid-kibocsátás adatai is ezt erősítik, az ipari kibocsátás ugyanis 65 százaléka fosszilis tüzelésből ered, aminek legnagyobb forrása a földgáz.

Több nehézség is érte a közép-európai gázpiacot

Mindeközben a közép-európai infrastruktúra példátlan nyomás alá került. 2022 és 2025 között három, különböző irányú sokk is érte a régiót: az orosz export 80 százalékos visszaesése, a hosszú távú uniós tranzitszerződések tömeges felmondása, valamint az áramlási irány megfordulása egyaránt szorult helyzetet eredményezett.

A korábbi kelet–nyugat irányultság helyett ma ugyanis egyre több gáz áramlik nyugatról kelet felé, különösen Ukrajna irányába, ez a váltás pedig több hálózaton kapacitáshiányt és díjemelkedést hozott.

Ausztriában például 2026-tól megduplázódnak a belépési tarifák, de a kilépési díjak is 77 százalékkal nőnek. Szlovákiában a tranzitbevételek az elmúlt 7 évben majdnem felére estek, a 2026-ra tervezett 70 százalékos díjemelés pedig akár a keleti irányú tranzit végét is jelentheti.

A régió országai ugyanakkor igyekeznek alkalmazkodni. Csehország például díjcsökkentésbe kezdett, és a német LNG-útvonalak felé nyit.

gazprom orosz gáz magyarorszag
Fotó: depositphotos.com

Hazánk leválna az orosz gázról?

Magyarország ezzel szemben a térség egyik legstabilabb tarifarendszerét tartotta fenn, részben a déli útvonalon továbbra is olcsón érkező orosz gáz, részben pedig a 2021-es tarifaemelés utáni stabil díjak miatt. A hazai rendszerüzemeltető emellett szigorú költségszabályozás alatt működik, amely évente 1,5 százalékos hatékonyságjavítást ír elő.

A stabilitás azonban törékeny. Ha az uniós terv szerint 2028-tól teljesen megszűnik az orosz gázáramlás, Magyarország is ugyanazokkal a kockázatokkal néz majd szembe, mint a szomszédos országok.

Éppen ezért már most intenzív diverzifikáció zajlik. A Krk LNG-terminál 2028-ig évi 1 milliárd köbméter kapacitást biztosít, míg 2028–2038 között az Engie évi 0,4, a Shell pedig 2027–2036 között évi 0,2 milliárd köbméter LNG-t szállít.

2030-tól a Shah Deniz-mező felől évi 1,5 milliárd köbméter vezetékes gáz érkezhet Azerbajdzsánból. Ezek az opciók pedig már kézzelfogható alternatívát kínálnak az orosz import esetleges megszűnésének esetére, bár várhatóan magasabb költségszint mellett.

A legnagyobb kérdés az lesz, hogyan alakul a hálózat kihasználtsága. A régió számos példája mutatja, ha a forgalom csökken, a bevételek pótlására megemelt díjak újabb forgalomcsökkenést okoznak, ezzel díjemelési spirált indítva el. Magyarország eddig elkerülte ezt, de az új, nyugat–keleti irányú szállítások magas díjai és kapacitáskorlátai könnyen beépülhetnek a hazai árakba is.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük