• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Ulicza Tamas Ulicza Tamas · 2022.01.15.
· Kult+Múlt

Gyilkolt a köd 47 éve – Az utolsó ferihegyi légikatasztrófa

A Malév HA-MOH lajstromjelű IL-18-as repülőgépe 1966-ban. Forrás Fortepan

Negyvenhét éve január 15-én történt az utolsó légikatasztrófa a Ferihegyi (ma Liszt Ferenc) Nemzetközi Repülőtéren. Kilencen vesztették életüket.

A Magyar Légiközlekedési Vállalat IL—18 típusú repülőgépe Berlinből hazatérőben leszállás közben a Ferihegyi repülőtéren szerencsétlenül járt. A kilencfőnyi személyzet életét vesztette. A repülőgépen utasok nem tartózkodtak. A szerencsétlenség okának kivizsgálását a hatósági szakbizottság megkezdte. Többet a katasztrófáról, annak okairól még nem lehet bizonyossággal megállapítani. A gyászban a munkájuk közben életüket vesztett honfitársaink elvesztése miatt, a hozzátartozóik fájdalmában osztozik az egész magyar közvélemény – közölte a Népszabadság 1975. január 16-án a címlapon. A Malév HA-MOH lajstromjelű IL-18 típusú utasszállítója utasok nélkül érkezett vissza Berlinből, ahol január 15-én már két napja vesztegelt a Schönefeld repülőtéren. Budapesten akkor már több napja hideg téli idő volt, ami felváltva csípős széllel és leereszkedő köddel társult – írta a 24.hu tavalyi cikkében.

A hazaút

A gép kilencfős személyzete (Szerencsés András kapitány, Lengyel György másodpilóta, Ágoston Lajos navigátor, Szatmári István rádiós navigátor, Pogány Béla hajózó szerelő, illetve Hámori Andrea, Lichtblau Péterné Pálfay Erzsébet, Varga Katalin és Vána János légiutas-kísérők) reggel kilenctől a fél óránként érkező időjárás-jelentést figyelte.

Délután egy órakor az időjárás javulásáról értesültek, ezért felkészültek a repülésre.

A terv szerint a szintén a reptéren tartózkodó, és ugyanúgy Budapestre tartó másik IL-18-as, HA-MOA lajtstromjelű járattal párban repültek haza. Mivel ez a másik gép utasokat is szállított, a két kapitány abban egyezett meg, hogy a HA-MOH száll fel elsőként, hogy tudja majd tájékoztatni az utasokkal teli gépet a Ferihegyen uralkodó körülményekről. Ám a HA-MOH vészfék- és vészleállító-rendszerét fel kellett tölteni, így mégis a HA-MOA szállt fel először, a HA-MOH pedig nem sokkal később követte.

Már úton voltak, amikor Budapestről érkeztek a jelentések, hogy ismét sűrűsödött a köd. Szerencsés András felvetette a másik gép kapitányának, hogy szálljanak le Prágában, de a HA-MOA parancsnoka meggyőzte őt arról, hogy ha Ferihegyen nem lehet leszállni, majd megteszik Debrecenben. A HA-MOA így is tett, miután sikertelenül megkísérelt leszállni Ferihegyen.

A légikatasztrófa

Szerencsés András csapata három perccel a másik gép sikertelen kísérlete után ideális helyzetből megkezdte a leszállást. Tíz másodperccel később a földi irányítás közölte a géppel, hogy 160 méterrel kitértek balra, és ennek korrigálására szólította fel őket. Az utolsó lehetséges pillanatban a HA-MOH az átstartolás mellett döntött. A földi irányítás emelkedésre utasította a gépet, az pedig nyugtázta az utasítást. Tíz másodperccel később robbanás zaja rázta meg a Ferihegyi repülőtér környékét, és megtörtént a légikatasztrófa.

A gép a pályatengelytől 125 méterre csapódott a földnek és nekiütközött a légikikötő radarjának. A személyzet 9 tagja azonnal életét vesztette. A roncsok 450 m hosszan és 100 m szélességben szóródtak szét.

A Népszabadság március 6-i számában a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium (KPM) közleményben tudatta, hogy a hivatalos vizsgálat nem tudta egyértelműen megállapítani a szerencsétlenség okát. A berendezések rendben működtek, a személyzet egészségi állapota és leterheltsége a szabályoknak megfelelt, műszaki hibára nem utalt semmi. A jelentés szerint a légikatasztrófa gyanítható oka az időjárás okozta érzékcsalódás.

Az Aeropark Budapest videója a balesetről

A baleset következtében felülvizsgálták a repülésbiztonsági szabályokat és modernizálták a ferihegyi repülőtér meteorológiai berendezéseit.

A Malév 240-es járata a kifutón egy ismeretlen orosz reptéren (Wikipédia)
Érdemes elolvasni46 éve történt a Malév bejrúti légikatasztrófája
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés repülőtér történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

  • Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

  • Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt

  • Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

  • Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

  • A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

Kapcsolódó cikkek

brooklyn ultraortodox zsidók magyar örökség negyede
2025.05.20.

Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?


Olvasson tovább
Ötzi jégember rekonstrukció múmia
2025.05.20.

Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember


Olvasson tovább
Margitsziget Budapest Duna Margit-híd
2025.05.19.

A Margitsziget elfeledett története


Olvasson tovább
budavári labirintus
2025.05.19.

Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

Tovább olvasok
Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Tovább olvasok
<strong>Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt</strong>

Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt

Tovább olvasok
Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Tovább olvasok
Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Tovább olvasok
A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

Tovább olvasok
Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Tovább olvasok
A titokzatos budai fekete cica

A titokzatos budai fekete cica

Tovább olvasok
Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Tovább olvasok
A Margitsziget elfeledett története

A Margitsziget elfeledett története

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4