• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Helló Magyar Helló Magyar · 2022.01.24.
· Trend

Tudtad, hogy villamos nagyhatalom Budapest?

A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP ) egyesített toplistája szerint Budapesten utaznak a legtöbben villamossal a világon. 

Az UITP legfrissebb adatai (2018) alapján az utasszámot millióban határozta meg, és Budapest világelsőnek bizonyult, írja bejegyzésében Vitézy Dávid.

Közép-Európa és a szocializmus

A lista érdekessége nagyon komoly szerepet kap a Közép-Európa. Bécs mellett az egykori keleti blokk nagyon erős villamoshálózattal bír, aminek az oka főként a szocializmusban tapasztalható pénzhiány lehet.

Ebben a régióban alacsonyabb volt az életszínvonal, lassabban terjedt az egyéni autózás, így nem szüntették meg a villamoshálózatokat, ahogy Nyugat-Európában az 1950-es, 60-as, 70-es években.

Berlin a legjobb példa a kelet-nyugat felfogás különbségben. Berlin is a szovjet blokk örökségeként szerepel a listán, a villamoshálózatot csak Kelet-Berlin őrizte meg, és a fal leomlása után nyúlt ágy pár járat a nyugati részbe.

A metró is nagy szerepet játszik egy-egy város villamoshálózatában, hiszen ahol elég kiterjedt a földalatti hálózat, ott nincs igazán szükség villamosra.

Erre jó példa Svájc és Ausztria: Bécsben lassabban, Zürichben egy sikeres népszavazás eredményeként, egyáltalán nem épült metró.

Természetesen Budapest sem úszta meg teljesen a villamoshálózat csonkítást, a Rákóczi úti és a Bajcsy-Zsilinszky úti vonal teljes egészében megszűnt. Utóbbi újraélesztésre van némi esély, hiszen a kormányzati és fővárosi tervekben is szerepel.

Franciaország

Nyugat-Európában, elsősorban Franciaországban, de aztán már Amerikában is felismerték, hogy kár volt temetni a villamost, a 80-as évek második felétől számítjuk a francia villamosreneszánszt.

A megmaradt három helyett mára már csaknem 30 városban üzemel újra villamos a franciáknál.

Ráadásul az új fejlesztések a pályát és a járműveket tekintve is korszerű, utasvonzó műszaki színvonalat jelentenek, a korábban kitépett gyökerek mégis hiányoznak. Ezek a néhány vonalból álló, új üzemek utasszámban nem tudnak versenyezni a Közép-Európai, „átmentett” rendszerek teljesítményével, egyedül Párizs tudott felkerülni a toplistára. A francia főváros nagysága miatt érthető a helyezése, annak dacára, hogy ott periférikus szerepű az új villamos, leginkább a külvárosokban lát el gyűrűirányú szerepet és kapcsolja össze a sugárirányú gyorsvasutakkal és metrókkal a külvárosokat.

Angolszász területek

Hong Kong és Melbourne óriási villamoshálózatot őrzött meg a brit befolyás nyomán kiépült XIX. és XX. századi hálózatból (Melbourné a világ pályahosszra legnagyobb villamoshálózata) és új vonalakkal fejlesztik is ezeket.

Ezzel ellentétben a valaha óriási hálózattal bíró Londonnal, New Yorkkal, Los Angeles-szel, ahol a villamoshálózat lényegében eltűnt, London egyik külvárosában indult csak újra a XX. század végén, írja Vitézy.

Tőlünk keletre

A térségünktől keletre lévő városok nem a túl gyors „fejlődés” miatt maradnak le a TOP10-ről, bár persze mondjuk Moszkva vagy Szentpétervár esetében nyilván a hatalmas metrórendszer szorítja másodhegedűsi szerepbe a villamost – utóbbi egyébként a világ második leghosszabb hálózatával büszkélkedhet, de az utasszám mégse fért be az első tízbe sem.

Kelet-Európában sok helyen végletekig elhanyagolták a hálózatokat, az egyre kevésbé vonzó és műszaki okból is egyre rövidülő hálózatokon pedig egyre kevesebb az utas.

villamos

Forrás: UITP

A budapesti villamoshálózat további fejlesztése

A beruházás engedélyezési tervei elkészültek a Budai Fonódó meghosszabbítására: a Szent Gellért tértől a Duna-parton, majd a Rákóczi híd után nyugatra kanyarodva a Budafoki útig fog nyúlni

A Városliget autómentesítése keretében új híd kapcsolja majd össze Angyalföldet és Zuglót Rákosrendezőnél. Ezen az átkelőn villamosvonal is helyet kap meghosszabbítva a 3-as villamos gyűrűjét, így összeérhet a 14-es vonala és a 3-62-69-es hálózat.

A Galvani utca – Illatos út környékén tervezett új Duna-hídon is áthalad majd egy villamosvonal, így összekapcsolhatja tömegközlekedés szintjén a dél-budai, csepeli és dél-pesti, gyorsan fejlődő területeket.

A Kelenföld vasútállomásnál lévő csomópont fejlesztése keretében már vizsgálják, az Etele tér felől hogyan lehetne átvinni a 19-es és 49-es villamost az őrmezei oldalra, és hogyan lehetne meghosszabbítani a tervezett Dél-budai Centrumkórházhoz.

A Nyugati pályaudvar környéke is megújul, és így

a tervezőknek a leendő Bajcsy-Zsilinszky úti vonal Nyugati téren átvezető szakaszát, a Nyugati tér átfogó rendezését, a felüljáró elbontását és az új villamosvonal átvezetésére is javaslatot kell benyújtsanak.

BENTHEM CROUWEL ÉPÍTÉSZIRODA – Hágai központi pályaudvar
Érdemes elolvasniEz a 12 világhírű építésziroda fog pályázni a Nyugati és környezetének megújítására – képek

A világ villamosközlekedéséről itt található a teljes dokumentum.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés ranglista tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Nem találod ki, milyen állatokkal bővített a Honvédelmi Minisztérium

  • Hunyadi János a király törvénytelen gyermeke lehetett

  • Putyin üzent XIV. Leó pápának

  • A Hitler elleni merénylet, ami megváltoztathatta volna a történelmet

  • Magyar kémbotrány Ukrajnában – Moszkvának gyűjtöttek információt?

  • Forradalmi megoldás: robotkőműves áll munkába Magyarországon

Kapcsolódó cikkek

robotkőműves
2025.05.12.

Forradalmi megoldás: robotkőműves áll munkába Magyarországon


Olvasson tovább
kaszinó szerencsejáték
2025.05.01.

Biztonságos online kaszinó kiválasztása Magyarországon


Olvasson tovább
férfi divat
2025.04.29.

Hogyan törjük meg a konvenciókat? Fedezze fel a tavaszi férfi divat új trendjeit!


Olvasson tovább
számítógép monitor informatika pc
2025.04.17.

Gyakorlati útmutató a digitális minimalizmushoz


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nem találod ki, milyen állatokkal bővített a Honvédelmi Minisztérium

Nem találod ki, milyen állatokkal bővített a Honvédelmi Minisztérium

Tovább olvasok
Hunyadi János a király törvénytelen gyermeke lehetett

Hunyadi János a király törvénytelen gyermeke lehetett

Tovább olvasok
Putyin üzent XIV. Leó pápának

Putyin üzent XIV. Leó pápának

Tovább olvasok
A Hitler elleni merénylet, ami megváltoztathatta volna a történelmet

A Hitler elleni merénylet, ami megváltoztathatta volna a történelmet

Tovább olvasok
Magyar kémbotrány Ukrajnában – Moszkvának gyűjtöttek információt?

Magyar kémbotrány Ukrajnában – Moszkvának gyűjtöttek információt?

Tovább olvasok
Forradalmi megoldás: robotkőműves áll munkába Magyarországon

Forradalmi megoldás: robotkőműves áll munkába Magyarországon

Tovább olvasok
Mikor fog minden élet kihalni a Földön?

Mikor fog minden élet kihalni a Földön?

Tovább olvasok
Zelenszkij várni fogja Putyint Törökországban

Zelenszkij várni fogja Putyint Törökországban

Tovább olvasok
<b>Elképesztő felfedezés: a piramisok így épülhettek 4700 éve</b>

Elképesztő felfedezés: a piramisok így épülhettek 4700 éve

Tovább olvasok
Az ember, aki bosszút állt Hollywoodon

Az ember, aki bosszút állt Hollywoodon

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4