• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Helló Magyar Helló Magyar · 2022.01.24.
· Trend

Tudtad, hogy villamos nagyhatalom Budapest?

A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP ) egyesített toplistája szerint Budapesten utaznak a legtöbben villamossal a világon. 

Az UITP legfrissebb adatai (2018) alapján az utasszámot millióban határozta meg, és Budapest világelsőnek bizonyult, írja bejegyzésében Vitézy Dávid.

Közép-Európa és a szocializmus

A lista érdekessége nagyon komoly szerepet kap a Közép-Európa. Bécs mellett az egykori keleti blokk nagyon erős villamoshálózattal bír, aminek az oka főként a szocializmusban tapasztalható pénzhiány lehet.

Ebben a régióban alacsonyabb volt az életszínvonal, lassabban terjedt az egyéni autózás, így nem szüntették meg a villamoshálózatokat, ahogy Nyugat-Európában az 1950-es, 60-as, 70-es években.

Berlin a legjobb példa a kelet-nyugat felfogás különbségben. Berlin is a szovjet blokk örökségeként szerepel a listán, a villamoshálózatot csak Kelet-Berlin őrizte meg, és a fal leomlása után nyúlt ágy pár járat a nyugati részbe.

A metró is nagy szerepet játszik egy-egy város villamoshálózatában, hiszen ahol elég kiterjedt a földalatti hálózat, ott nincs igazán szükség villamosra.

Erre jó példa Svájc és Ausztria: Bécsben lassabban, Zürichben egy sikeres népszavazás eredményeként, egyáltalán nem épült metró.

Természetesen Budapest sem úszta meg teljesen a villamoshálózat csonkítást, a Rákóczi úti és a Bajcsy-Zsilinszky úti vonal teljes egészében megszűnt. Utóbbi újraélesztésre van némi esély, hiszen a kormányzati és fővárosi tervekben is szerepel.

Franciaország

Nyugat-Európában, elsősorban Franciaországban, de aztán már Amerikában is felismerték, hogy kár volt temetni a villamost, a 80-as évek második felétől számítjuk a francia villamosreneszánszt.

A megmaradt három helyett mára már csaknem 30 városban üzemel újra villamos a franciáknál.

Ráadásul az új fejlesztések a pályát és a járműveket tekintve is korszerű, utasvonzó műszaki színvonalat jelentenek, a korábban kitépett gyökerek mégis hiányoznak. Ezek a néhány vonalból álló, új üzemek utasszámban nem tudnak versenyezni a Közép-Európai, „átmentett” rendszerek teljesítményével, egyedül Párizs tudott felkerülni a toplistára. A francia főváros nagysága miatt érthető a helyezése, annak dacára, hogy ott periférikus szerepű az új villamos, leginkább a külvárosokban lát el gyűrűirányú szerepet és kapcsolja össze a sugárirányú gyorsvasutakkal és metrókkal a külvárosokat.

Angolszász területek

Hong Kong és Melbourne óriási villamoshálózatot őrzött meg a brit befolyás nyomán kiépült XIX. és XX. századi hálózatból (Melbourné a világ pályahosszra legnagyobb villamoshálózata) és új vonalakkal fejlesztik is ezeket.

Ezzel ellentétben a valaha óriási hálózattal bíró Londonnal, New Yorkkal, Los Angeles-szel, ahol a villamoshálózat lényegében eltűnt, London egyik külvárosában indult csak újra a XX. század végén, írja Vitézy.

Tőlünk keletre

A térségünktől keletre lévő városok nem a túl gyors „fejlődés” miatt maradnak le a TOP10-ről, bár persze mondjuk Moszkva vagy Szentpétervár esetében nyilván a hatalmas metrórendszer szorítja másodhegedűsi szerepbe a villamost – utóbbi egyébként a világ második leghosszabb hálózatával büszkélkedhet, de az utasszám mégse fért be az első tízbe sem.

Kelet-Európában sok helyen végletekig elhanyagolták a hálózatokat, az egyre kevésbé vonzó és műszaki okból is egyre rövidülő hálózatokon pedig egyre kevesebb az utas.

villamos

Forrás: UITP

A budapesti villamoshálózat további fejlesztése

A beruházás engedélyezési tervei elkészültek a Budai Fonódó meghosszabbítására: a Szent Gellért tértől a Duna-parton, majd a Rákóczi híd után nyugatra kanyarodva a Budafoki útig fog nyúlni

A Városliget autómentesítése keretében új híd kapcsolja majd össze Angyalföldet és Zuglót Rákosrendezőnél. Ezen az átkelőn villamosvonal is helyet kap meghosszabbítva a 3-as villamos gyűrűjét, így összeérhet a 14-es vonala és a 3-62-69-es hálózat.

A Galvani utca – Illatos út környékén tervezett új Duna-hídon is áthalad majd egy villamosvonal, így összekapcsolhatja tömegközlekedés szintjén a dél-budai, csepeli és dél-pesti, gyorsan fejlődő területeket.

A Kelenföld vasútállomásnál lévő csomópont fejlesztése keretében már vizsgálják, az Etele tér felől hogyan lehetne átvinni a 19-es és 49-es villamost az őrmezei oldalra, és hogyan lehetne meghosszabbítani a tervezett Dél-budai Centrumkórházhoz.

A Nyugati pályaudvar környéke is megújul, és így

a tervezőknek a leendő Bajcsy-Zsilinszky úti vonal Nyugati téren átvezető szakaszát, a Nyugati tér átfogó rendezését, a felüljáró elbontását és az új villamosvonal átvezetésére is javaslatot kell benyújtsanak.

BENTHEM CROUWEL ÉPÍTÉSZIRODA – Hágai központi pályaudvar
Érdemes elolvasniEz a 12 világhírű építésziroda fog pályázni a Nyugati és környezetének megújítására – képek

A világ villamosközlekedéséről itt található a teljes dokumentum.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés ranglista tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

  • Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

  • Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

  • Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

  • Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

  • Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Kapcsolódó cikkek

Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében
2025.07.02.

Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK


Olvasson tovább
Debreceni CATL gyár
2025.07.02.

Még a kínaiakat is meglepte: központi utasításra rúgtak ki magyarokat a debreceni CATL-gyárból, helyükre vendégmunkások jöhetnek


Olvasson tovább
idegennyelv tanulás
2025.07.02.

Az 5 legjobb ingyenes fordítóeszköz nyelvtanulók számára


Olvasson tovább
arany
2025.07.02.

Ólomból arany: magyar kutatók is részt vettek a történelmi CERN-kísérletben


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Tovább olvasok
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Tovább olvasok
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Tovább olvasok
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tovább olvasok
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Tovább olvasok
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Tovább olvasok
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Tovább olvasok
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Tovább olvasok
„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd

„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd

Tovább olvasok
Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4