• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

  • Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Helló Magyar Helló Magyar · 2022.01.24.
· Trend

Tudtad, hogy villamos nagyhatalom Budapest?

A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP ) egyesített toplistája szerint Budapesten utaznak a legtöbben villamossal a világon. 

Az UITP legfrissebb adatai (2018) alapján az utasszámot millióban határozta meg, és Budapest világelsőnek bizonyult, írja bejegyzésében Vitézy Dávid.

Közép-Európa és a szocializmus

A lista érdekessége nagyon komoly szerepet kap a Közép-Európa. Bécs mellett az egykori keleti blokk nagyon erős villamoshálózattal bír, aminek az oka főként a szocializmusban tapasztalható pénzhiány lehet.

Ebben a régióban alacsonyabb volt az életszínvonal, lassabban terjedt az egyéni autózás, így nem szüntették meg a villamoshálózatokat, ahogy Nyugat-Európában az 1950-es, 60-as, 70-es években.

Berlin a legjobb példa a kelet-nyugat felfogás különbségben. Berlin is a szovjet blokk örökségeként szerepel a listán, a villamoshálózatot csak Kelet-Berlin őrizte meg, és a fal leomlása után nyúlt ágy pár járat a nyugati részbe.

A metró is nagy szerepet játszik egy-egy város villamoshálózatában, hiszen ahol elég kiterjedt a földalatti hálózat, ott nincs igazán szükség villamosra.

Erre jó példa Svájc és Ausztria: Bécsben lassabban, Zürichben egy sikeres népszavazás eredményeként, egyáltalán nem épült metró.

Természetesen Budapest sem úszta meg teljesen a villamoshálózat csonkítást, a Rákóczi úti és a Bajcsy-Zsilinszky úti vonal teljes egészében megszűnt. Utóbbi újraélesztésre van némi esély, hiszen a kormányzati és fővárosi tervekben is szerepel.

Franciaország

Nyugat-Európában, elsősorban Franciaországban, de aztán már Amerikában is felismerték, hogy kár volt temetni a villamost, a 80-as évek második felétől számítjuk a francia villamosreneszánszt.

A megmaradt három helyett mára már csaknem 30 városban üzemel újra villamos a franciáknál.

Ráadásul az új fejlesztések a pályát és a járműveket tekintve is korszerű, utasvonzó műszaki színvonalat jelentenek, a korábban kitépett gyökerek mégis hiányoznak. Ezek a néhány vonalból álló, új üzemek utasszámban nem tudnak versenyezni a Közép-Európai, „átmentett” rendszerek teljesítményével, egyedül Párizs tudott felkerülni a toplistára. A francia főváros nagysága miatt érthető a helyezése, annak dacára, hogy ott periférikus szerepű az új villamos, leginkább a külvárosokban lát el gyűrűirányú szerepet és kapcsolja össze a sugárirányú gyorsvasutakkal és metrókkal a külvárosokat.

Angolszász területek

Hong Kong és Melbourne óriási villamoshálózatot őrzött meg a brit befolyás nyomán kiépült XIX. és XX. századi hálózatból (Melbourné a világ pályahosszra legnagyobb villamoshálózata) és új vonalakkal fejlesztik is ezeket.

Ezzel ellentétben a valaha óriási hálózattal bíró Londonnal, New Yorkkal, Los Angeles-szel, ahol a villamoshálózat lényegében eltűnt, London egyik külvárosában indult csak újra a XX. század végén, írja Vitézy.

Tőlünk keletre

A térségünktől keletre lévő városok nem a túl gyors „fejlődés” miatt maradnak le a TOP10-ről, bár persze mondjuk Moszkva vagy Szentpétervár esetében nyilván a hatalmas metrórendszer szorítja másodhegedűsi szerepbe a villamost – utóbbi egyébként a világ második leghosszabb hálózatával büszkélkedhet, de az utasszám mégse fért be az első tízbe sem.

Kelet-Európában sok helyen végletekig elhanyagolták a hálózatokat, az egyre kevésbé vonzó és műszaki okból is egyre rövidülő hálózatokon pedig egyre kevesebb az utas.

villamos

Forrás: UITP

A budapesti villamoshálózat további fejlesztése

A beruházás engedélyezési tervei elkészültek a Budai Fonódó meghosszabbítására: a Szent Gellért tértől a Duna-parton, majd a Rákóczi híd után nyugatra kanyarodva a Budafoki útig fog nyúlni

A Városliget autómentesítése keretében új híd kapcsolja majd össze Angyalföldet és Zuglót Rákosrendezőnél. Ezen az átkelőn villamosvonal is helyet kap meghosszabbítva a 3-as villamos gyűrűjét, így összeérhet a 14-es vonala és a 3-62-69-es hálózat.

A Galvani utca – Illatos út környékén tervezett új Duna-hídon is áthalad majd egy villamosvonal, így összekapcsolhatja tömegközlekedés szintjén a dél-budai, csepeli és dél-pesti, gyorsan fejlődő területeket.

A Kelenföld vasútállomásnál lévő csomópont fejlesztése keretében már vizsgálják, az Etele tér felől hogyan lehetne átvinni a 19-es és 49-es villamost az őrmezei oldalra, és hogyan lehetne meghosszabbítani a tervezett Dél-budai Centrumkórházhoz.

A Nyugati pályaudvar környéke is megújul, és így

a tervezőknek a leendő Bajcsy-Zsilinszky úti vonal Nyugati téren átvezető szakaszát, a Nyugati tér átfogó rendezését, a felüljáró elbontását és az új villamosvonal átvezetésére is javaslatot kell benyújtsanak.

BENTHEM CROUWEL ÉPÍTÉSZIRODA – Hágai központi pályaudvar
Érdemes elolvasniEz a 12 világhírű építésziroda fog pályázni a Nyugati és környezetének megújítására – képek

A világ villamosközlekedéséről itt található a teljes dokumentum.

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest közlekedés ranglista tömegközlekedés

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Titkos felmérés mutatta ki Orbánék előnyét: aggódhat Magyar Péter?

Titkos felmérés mutatta ki Orbánék előnyét: aggódhat Magyar Péter?

Tovább olvasok
„Most lopják el a futárok jövőjét!” – Budapesten tiltakoznak a futárok romló munkakörülmények miatt

„Most lopják el a futárok jövőjét!” – Budapesten tiltakoznak a futárok romló munkakörülmények miatt

Tovább olvasok
Sokkoló titok: a Habsburg-állkapocs igazi oka a betenyészet volt!

Sokkoló titok: a Habsburg-állkapocs igazi oka a betenyészet volt!

Tovább olvasok
Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Tovább olvasok
Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

Tovább olvasok
Kína Izraelt a gázai támadások leállítására szólította fel, ENSZ szerint népirtás történt

Kína Izraelt a gázai támadások leállítására szólította fel, ENSZ szerint népirtás történt

Tovább olvasok
Figyelem, autósok! Élesedik a szupertraffipax Magyarországon

Figyelem, autósok! Élesedik a szupertraffipax Magyarországon

Tovább olvasok
Használod a Duolingo alkalmazást? Most tisztességtelen gyakorlat miatt eljárás indult Magyarországon

Használod a Duolingo alkalmazást? Most tisztességtelen gyakorlat miatt eljárás indult Magyarországon

Tovább olvasok
Visszataszító és hihetetlen szokás: testvérházasságok az ókori Egyiptomban

Visszataszító és hihetetlen szokás: testvérházasságok az ókori Egyiptomban

Tovább olvasok
Szenzációs lelet – 117 éves időkapszulára bukkantak a debreceni templomtoronyban

Szenzációs lelet – 117 éves időkapszulára bukkantak a debreceni templomtoronyban

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4