Tudtad, hogy villamos nagyhatalom Budapest?
A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP ) egyesített toplistája szerint Budapesten utaznak a legtöbben villamossal a világon.
Az UITP legfrissebb adatai (2018) alapján az utasszámot millióban határozta meg, és Budapest világelsőnek bizonyult, írja bejegyzésében Vitézy Dávid.
Közép-Európa és a szocializmus
A lista érdekessége nagyon komoly szerepet kap a Közép-Európa. Bécs mellett az egykori keleti blokk nagyon erős villamoshálózattal bír, aminek az oka főként a szocializmusban tapasztalható pénzhiány lehet.
Ebben a régióban alacsonyabb volt az életszínvonal, lassabban terjedt az egyéni autózás, így nem szüntették meg a villamoshálózatokat, ahogy Nyugat-Európában az 1950-es, 60-as, 70-es években.
Berlin a legjobb példa a kelet-nyugat felfogás különbségben. Berlin is a szovjet blokk örökségeként szerepel a listán, a villamoshálózatot csak Kelet-Berlin őrizte meg, és a fal leomlása után nyúlt ágy pár járat a nyugati részbe.
A metró is nagy szerepet játszik egy-egy város villamoshálózatában, hiszen ahol elég kiterjedt a földalatti hálózat, ott nincs igazán szükség villamosra.
Erre jó példa Svájc és Ausztria: Bécsben lassabban, Zürichben egy sikeres népszavazás eredményeként, egyáltalán nem épült metró.
Természetesen Budapest sem úszta meg teljesen a villamoshálózat csonkítást, a Rákóczi úti és a Bajcsy-Zsilinszky úti vonal teljes egészében megszűnt. Utóbbi újraélesztésre van némi esély, hiszen a kormányzati és fővárosi tervekben is szerepel.
Franciaország
Nyugat-Európában, elsősorban Franciaországban, de aztán már Amerikában is felismerték, hogy kár volt temetni a villamost, a 80-as évek második felétől számítjuk a francia villamosreneszánszt.
A megmaradt három helyett mára már csaknem 30 városban üzemel újra villamos a franciáknál.
Ráadásul az új fejlesztések a pályát és a járműveket tekintve is korszerű, utasvonzó műszaki színvonalat jelentenek, a korábban kitépett gyökerek mégis hiányoznak. Ezek a néhány vonalból álló, új üzemek utasszámban nem tudnak versenyezni a Közép-Európai, „átmentett” rendszerek teljesítményével, egyedül Párizs tudott felkerülni a toplistára. A francia főváros nagysága miatt érthető a helyezése, annak dacára, hogy ott periférikus szerepű az új villamos, leginkább a külvárosokban lát el gyűrűirányú szerepet és kapcsolja össze a sugárirányú gyorsvasutakkal és metrókkal a külvárosokat.
Angolszász területek
Hong Kong és Melbourne óriási villamoshálózatot őrzött meg a brit befolyás nyomán kiépült XIX. és XX. századi hálózatból (Melbourné a világ pályahosszra legnagyobb villamoshálózata) és új vonalakkal fejlesztik is ezeket.
Ezzel ellentétben a valaha óriási hálózattal bíró Londonnal, New Yorkkal, Los Angeles-szel, ahol a villamoshálózat lényegében eltűnt, London egyik külvárosában indult csak újra a XX. század végén, írja Vitézy.
Tőlünk keletre
A térségünktől keletre lévő városok nem a túl gyors „fejlődés” miatt maradnak le a TOP10-ről, bár persze mondjuk Moszkva vagy Szentpétervár esetében nyilván a hatalmas metrórendszer szorítja másodhegedűsi szerepbe a villamost – utóbbi egyébként a világ második leghosszabb hálózatával büszkélkedhet, de az utasszám mégse fért be az első tízbe sem.
Kelet-Európában sok helyen végletekig elhanyagolták a hálózatokat, az egyre kevésbé vonzó és műszaki okból is egyre rövidülő hálózatokon pedig egyre kevesebb az utas.
A budapesti villamoshálózat további fejlesztése
A beruházás engedélyezési tervei elkészültek a Budai Fonódó meghosszabbítására: a Szent Gellért tértől a Duna-parton, majd a Rákóczi híd után nyugatra kanyarodva a Budafoki útig fog nyúlni
A Városliget autómentesítése keretében új híd kapcsolja majd össze Angyalföldet és Zuglót Rákosrendezőnél. Ezen az átkelőn villamosvonal is helyet kap meghosszabbítva a 3-as villamos gyűrűjét, így összeérhet a 14-es vonala és a 3-62-69-es hálózat.
A Galvani utca – Illatos út környékén tervezett új Duna-hídon is áthalad majd egy villamosvonal, így összekapcsolhatja tömegközlekedés szintjén a dél-budai, csepeli és dél-pesti, gyorsan fejlődő területeket.
A Kelenföld vasútállomásnál lévő csomópont fejlesztése keretében már vizsgálják, az Etele tér felől hogyan lehetne átvinni a 19-es és 49-es villamost az őrmezei oldalra, és hogyan lehetne meghosszabbítani a tervezett Dél-budai Centrumkórházhoz.
A Nyugati pályaudvar környéke is megújul, és így
a tervezőknek a leendő Bajcsy-Zsilinszky úti vonal Nyugati téren átvezető szakaszát, a Nyugati tér átfogó rendezését, a felüljáró elbontását és az új villamosvonal átvezetésére is javaslatot kell benyújtsanak.
Érdemes elolvasniEz a 12 világhírű építésziroda fog pályázni a Nyugati és környezetének megújítására – képek
A világ villamosközlekedéséről itt található a teljes dokumentum.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Magyar fejlesztésű elektromos midibusz kerül ki az utakra
Az 1925-ös petricsi incidens: amikor egy kóbor kutya miatt tört ki a háború
Ukrajna csak „tesztpálya” az Oresnyik rakétának Zelenszkij szerint
Erdély Bermuda-háromszöge: a hátborzongató Hoia-erdő
Stonehenge, megdöbbentő felfedezés: Az oltárkő eredete újraírhatja a történelmet
Ahol leghalálosabb kórokozók lakoznak: Az Egyesült Államok titkos laborja