• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kató Alpár · 2022.06.08.
· Trend

20 millió tonna gabona rekedt Ukrajnában, de mégis hogyan lehet ezt a problémát feloldani?

Ha a blokádot feloldanák, a Fekete-tengeren lévő aknák miatt hónapokba telik, mire szabaddá válik az út az ukrán élelmiszer-szállítmányok számára, írja az inews.

Oroszország Ukrajna lerohanásával nem csupán egy országot nyomorított meg, hanem komoly gazdasági válságot is okozhat a világban. Vlagyimir Putyin először az egész országot le akarta rohanni, de hamar kiderült, hogy ehhez nagyon kevés az orosz hadsereg. Stratégiát váltottak a megszállók, a Donbasz régiót akarják ellenőrzésük alá vonni, illetve szintén fontos céljuk, hogy Ukrajnát teljesen elvágják a tengeri kijárataitól.

Az ukrán partoknál orosz hadihajók blokkolják a közlekedést, és Putyin ezzel igyekszik revolverezni a Nyugatot. Ha visszavonják az orosz gazdaságot romokba döntő embargót, akkor a Kreml hajlandó átengedni a kereskedelmi hajókat. Erről itt írtunk részletesen: Putyin sok mindent megígért Erdogánnak, csak oldják fel a nyugati államok szankcióit

A fojtogató orosz blokád

Ukrajna a világ negyedik legnagyobb gabonaexportőre, és az ország fekete-tengeri kikötőinek sikeres orosz blokádja súlyos ellátási válságot okozott.

Jelenleg mintegy 20 millió tonna gabona rekedt Ukrajnában, ami felhajtja az árakat, piaci ingadozást okoz, és éhínségtől tartanak azokban az országokban, amelyek az exportra támaszkodnak.

Szakértők szerint az ostrom hatásainak orvoslása hónapokig tart majd, mivel a biztosítók garanciákat kérnek az élelmiszerek biztonságos elszállítására, mielőtt az export teljes mértékben újraindulhatna.

A tengeri háborús veszteségek már most megközelítik az 1 milliárd dollárt (364 milliárd forint), ami a biztosítási iparágat nyugtalanná teszi a jövőt illetően.

Még ha az orosz blokádot sikerül is megszüntetni, a hajóknak a folyamatos konfliktus és a tengeri aknák jelenléte miatt az egekbe szökő biztosítási költségekkel kell szembenézniük.

A költségek elkerülése érdekében az aknákat el kell távolítani, ami Tarasz Viszockij, Ukrajna első agrárpolitikai és élelmezésügyi miniszterhelyettese szerint az év végéig eltarthat.

Ha Oroszország nem hajlandó feloldani a blokádot, Viszockij úr szerint Ukrajna havonta legfeljebb csak kétmillió tonna gabonát tudna exportálni közúton, folyón és vasúton, szemben az invázió előtti hatmillióval.

A hajószállítást nem lehet pótolni

Szakértők szerint lehetetlen elegendő gabonát kijuttatni az országból más módon, mint a tengeren keresztül, mivel a termés hatalmas mennyisége miatt nem lehet elszállítani.

“Egy gabonaszállító hajó több ezer kiló gabonát tud szállítani. Most gondoljunk bele, hány vasúti kocsira és teherautóra lenne szükség ennek megfelelő mennyiségű gabona elszállításához”

– mondta Alan Bracken, import- és exportszakértő.

“Igen, teherautókkal el tudják szállítani Lengyelországba, de az isten szerelmére, egy örökkévalóságig tartana Európát gabonával ellátni, ha teherautókkal küldenék.”

Biztosítási összegek az egekben

Az Ukrajna és Oroszország közötti konfliktus azonban felhajtja az exporthajók biztosítási díját, amelyet kivétel nélkül a Lloyd’s kezel.

Bracken úr azt mondta: ”

Eljöhet az a pont [a] nemzetközi kereskedelemben, amikor az üzlet nem éri meg, mert pénzügyileg túl nagy kockázatot jelent… Ez csak egy személyes megfigyelés, [de] nem hiszem, hogy a ‘nem éri meg a fáradságot’ itt belép az egyenletbe, mert egy potenciális világválságról beszélünk a gabona tekintetében.”.

Harry Dent, az ATL Marine & Energy Ltd., egy Lloyd’s biztosítási bróker igazgatója kifejtette, hogy a biztosítási díjak emelkednek, mivel az ágazatnak akár 1 milliárd dolláros veszteséggel kell szembenéznie az Ukrajnában rekedt hajók miatt.

“Ha a hajó hat vagy 12 hónapig rekedt, akkor teljes veszteségként lehet bejegyezni” – mondja.

“És nyilvánvalóan a biztosítók ezt az időszakot nézik, és remélik, hogy a hajók minél hamarabb kijöhetnek. De nyilvánvalóan az egyik nagy szempont ezek az aknák és az, hogy mennyi időbe telik, hogy megtisztítsák őket, amint a blokádot feloldják…

“Ha az aknákat nem tisztítják meg, és a hajók például gabonát fognak szállítani Odesszából, akkor ennek biztosítási költségei nagyon nagyok lesznek.”

Dent úr azt mondta: “A biztosítási költségek óriásiak lesznek, mivel a piac már most is potenciálisan sok pénzt veszít, és a kockázatot, hogy egy nagy értékű hajó veszélyes területre megy, ennek megfelelően kell beárazni.”

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
élelmiszer gazdaság kereskedelem mezőgazdaság Oroszország Ukrajna
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Különleges járatokat indít a Wizz Air: vajon hova repülhetünk?

  • Az AI elbutít minket? Kutatók szerint veszélyben a fiatalok gondolkodása a ChatGPT miatt

  • Ki nem állhatod a poloskákat? Tudtad, hogy régen a természet nékülözhetetlen segítői voltak?

  • Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok

  • Pár nappal az indulás előtt átírta az Otthon Start szabályait a kormány: íme a legújabb fejlemények

  • Óriási szakadék, szinte lehetetlen megélni: ezek Magyarország legszegényebb falvai

Kapcsolódó cikkek

mesterséges intelligencia AI
2025.08.24.

A mesterséges intelligencia hatása a szórakoztatóiparra


Olvasson tovább
Magyar Nemzeti Bank különleges alakú forintérmék
2025.08.21.

Meghökkentő alakú háromezer forintosokat bocsát ki a jegybank


Olvasson tovább
maxi ruha
2025.08.21.

A maxiruha sokoldalúsága: hogyan viseljük nappal és este?


Olvasson tovább
Budapest augusztus 20.
2025.08.20.

Elkezdődött az ünnep, Budapesten több helyen is olcsó a sör, bor, pálinka – KÉPEK


Olvasson tovább

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Különleges járatokat indít a Wizz Air: vajon hova repülhetünk?

Különleges járatokat indít a Wizz Air: vajon hova repülhetünk?

Tovább olvasok
Az AI elbutít minket? Kutatók szerint veszélyben a fiatalok gondolkodása a ChatGPT miatt

Az AI elbutít minket? Kutatók szerint veszélyben a fiatalok gondolkodása a ChatGPT miatt

Tovább olvasok
Ki nem állhatod a poloskákat? Tudtad, hogy régen a természet nékülözhetetlen segítői voltak?

Ki nem állhatod a poloskákat? Tudtad, hogy régen a természet nékülözhetetlen segítői voltak?

Tovább olvasok
Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok

Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok

Tovább olvasok
Pár nappal az indulás előtt átírta az Otthon Start szabályait a kormány: íme a legújabb fejlemények

Pár nappal az indulás előtt átírta az Otthon Start szabályait a kormány: íme a legújabb fejlemények

Tovább olvasok
Óriási szakadék, szinte lehetetlen megélni: ezek Magyarország legszegényebb falvai

Óriási szakadék, szinte lehetetlen megélni: ezek Magyarország legszegényebb falvai

Tovább olvasok
Veszélyben Putyin nukleáris arzenálja? Trump drámai bejelentést tett

Veszélyben Putyin nukleáris arzenálja? Trump drámai bejelentést tett

Tovább olvasok
Románia megálljt parancsolna a magyar MVM-nek: orosz kapcsolatok miatt bukhat a milliárdos üzlet

Románia megálljt parancsolna a magyar MVM-nek: orosz kapcsolatok miatt bukhat a milliárdos üzlet

Tovább olvasok
<b>Újraírhatja a kereszténység történelmét ez az 1400 éves kereszt</b>

Újraírhatja a kereszténység történelmét ez az 1400 éves kereszt

Tovább olvasok
Hogyan verik át a turistát? Budapest és más városok tipikus trükkjei

Hogyan verik át a turistát? Budapest és más városok tipikus trükkjei

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4