• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kató Alpár Kató Alpár · 2022.06.08.
· Trend

20 millió tonna gabona rekedt Ukrajnában, de mégis hogyan lehet ezt a problémát feloldani?

Ha a blokádot feloldanák, a Fekete-tengeren lévő aknák miatt hónapokba telik, mire szabaddá válik az út az ukrán élelmiszer-szállítmányok számára, írja az inews.

Oroszország Ukrajna lerohanásával nem csupán egy országot nyomorított meg, hanem komoly gazdasági válságot is okozhat a világban. Vlagyimir Putyin először az egész országot le akarta rohanni, de hamar kiderült, hogy ehhez nagyon kevés az orosz hadsereg. Stratégiát váltottak a megszállók, a Donbasz régiót akarják ellenőrzésük alá vonni, illetve szintén fontos céljuk, hogy Ukrajnát teljesen elvágják a tengeri kijárataitól.

Az ukrán partoknál orosz hadihajók blokkolják a közlekedést, és Putyin ezzel igyekszik revolverezni a Nyugatot. Ha visszavonják az orosz gazdaságot romokba döntő embargót, akkor a Kreml hajlandó átengedni a kereskedelmi hajókat. Erről itt írtunk részletesen: Putyin sok mindent megígért Erdogánnak, csak oldják fel a nyugati államok szankcióit

A fojtogató orosz blokád

Ukrajna a világ negyedik legnagyobb gabonaexportőre, és az ország fekete-tengeri kikötőinek sikeres orosz blokádja súlyos ellátási válságot okozott.

Jelenleg mintegy 20 millió tonna gabona rekedt Ukrajnában, ami felhajtja az árakat, piaci ingadozást okoz, és éhínségtől tartanak azokban az országokban, amelyek az exportra támaszkodnak.

Szakértők szerint az ostrom hatásainak orvoslása hónapokig tart majd, mivel a biztosítók garanciákat kérnek az élelmiszerek biztonságos elszállítására, mielőtt az export teljes mértékben újraindulhatna.

A tengeri háborús veszteségek már most megközelítik az 1 milliárd dollárt (364 milliárd forint), ami a biztosítási iparágat nyugtalanná teszi a jövőt illetően.

Még ha az orosz blokádot sikerül is megszüntetni, a hajóknak a folyamatos konfliktus és a tengeri aknák jelenléte miatt az egekbe szökő biztosítási költségekkel kell szembenézniük.

A költségek elkerülése érdekében az aknákat el kell távolítani, ami Tarasz Viszockij, Ukrajna első agrárpolitikai és élelmezésügyi miniszterhelyettese szerint az év végéig eltarthat.

Ha Oroszország nem hajlandó feloldani a blokádot, Viszockij úr szerint Ukrajna havonta legfeljebb csak kétmillió tonna gabonát tudna exportálni közúton, folyón és vasúton, szemben az invázió előtti hatmillióval.

A hajószállítást nem lehet pótolni

Szakértők szerint lehetetlen elegendő gabonát kijuttatni az országból más módon, mint a tengeren keresztül, mivel a termés hatalmas mennyisége miatt nem lehet elszállítani.

“Egy gabonaszállító hajó több ezer kiló gabonát tud szállítani. Most gondoljunk bele, hány vasúti kocsira és teherautóra lenne szükség ennek megfelelő mennyiségű gabona elszállításához”

– mondta Alan Bracken, import- és exportszakértő.

“Igen, teherautókkal el tudják szállítani Lengyelországba, de az isten szerelmére, egy örökkévalóságig tartana Európát gabonával ellátni, ha teherautókkal küldenék.”

Biztosítási összegek az egekben

Az Ukrajna és Oroszország közötti konfliktus azonban felhajtja az exporthajók biztosítási díját, amelyet kivétel nélkül a Lloyd’s kezel.

Bracken úr azt mondta: ”

Eljöhet az a pont [a] nemzetközi kereskedelemben, amikor az üzlet nem éri meg, mert pénzügyileg túl nagy kockázatot jelent… Ez csak egy személyes megfigyelés, [de] nem hiszem, hogy a ‘nem éri meg a fáradságot’ itt belép az egyenletbe, mert egy potenciális világválságról beszélünk a gabona tekintetében.”.

Harry Dent, az ATL Marine & Energy Ltd., egy Lloyd’s biztosítási bróker igazgatója kifejtette, hogy a biztosítási díjak emelkednek, mivel az ágazatnak akár 1 milliárd dolláros veszteséggel kell szembenéznie az Ukrajnában rekedt hajók miatt.

“Ha a hajó hat vagy 12 hónapig rekedt, akkor teljes veszteségként lehet bejegyezni” – mondja.

“És nyilvánvalóan a biztosítók ezt az időszakot nézik, és remélik, hogy a hajók minél hamarabb kijöhetnek. De nyilvánvalóan az egyik nagy szempont ezek az aknák és az, hogy mennyi időbe telik, hogy megtisztítsák őket, amint a blokádot feloldják…

“Ha az aknákat nem tisztítják meg, és a hajók például gabonát fognak szállítani Odesszából, akkor ennek biztosítási költségei nagyon nagyok lesznek.”

Dent úr azt mondta: “A biztosítási költségek óriásiak lesznek, mivel a piac már most is potenciálisan sok pénzt veszít, és a kockázatot, hogy egy nagy értékű hajó veszélyes területre megy, ennek megfelelően kell beárazni.”

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
élelmiszer gazdaság kereskedelem mezőgazdaság Oroszország Ukrajna
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

  • Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

  • Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

  • Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak

  • Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

  • Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t

Kapcsolódó cikkek

napkitörés nap Nasa napvihar
2025.05.21.

A NASA figyelmeztet: hatalmas napviharok érik el a Földet


Olvasson tovább
Vulkán terület
2025.05.20.

Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél


Olvasson tovább
Egy középkori paraszt földet művel, mellette egy modern irodai dolgozó ül fáradtan a laptopja előtt.
2025.05.13.

Többet dolgozol, mint egy paraszt a középkorban? Meglepő válaszokat hoztak a kutatások


Olvasson tovább
Belváros, Duna, Budapest, Középkori, Híd, Boldog Város Index
2025.05.13.

Tovább emelkedtek a magyar albérletárak, de van egy jó hírünk


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Tovább olvasok
Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Tovább olvasok
Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Tovább olvasok
<strong>Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak</strong>

Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak

Tovább olvasok
Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

Tovább olvasok
Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t

Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t

Tovább olvasok
Egészen furcsa a Szaturnusz egyik legnagyobb holdja, amely törmeléket gyűjt egy másiktól

Egészen furcsa a Szaturnusz egyik legnagyobb holdja, amely törmeléket gyűjt egy másiktól

Tovább olvasok
Leonardo da Vincinek 6, ma is élő rokona lehet egy új kutatás szerint

Leonardo da Vincinek 6, ma is élő rokona lehet egy új kutatás szerint

Tovább olvasok
Lavrov szerint az oroszoknak nem lenne hasznuk a fegyverszünetből, így nem mennek bele

Lavrov szerint az oroszoknak nem lenne hasznuk a fegyverszünetből, így nem mennek bele

Tovább olvasok
Hortobágyi vadlovak mentik meg a kazahsztáni sztyeppét

Hortobágyi vadlovak mentik meg a kazahsztáni sztyeppét

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4