A négy napos munkahét alapvetően is jól hangzik, de akinek ez nem elég, felsorolunk mellette még pár érvet:
A 4 Day Week Global által szervezett valós kísérlet újabb meggyőző bizonyítékot szolgált a kevesebb munkaóra mellett. 2022 februárjában kezdődött a hat hónapos kísérlet, amelyben hat országban 33 vállalat csökkentette alkalmazottai munkaterhelését heti négy napra, azaz 32 órára. Ezzel azt próbálták kideríteni, hogy a munkavállalók ugyanolyan produktívak tudnak-e lenni az idő 80%-ában – mindezt ugyanazért a fizetésért.
Az eredmények elsöprően pozitívak voltak, hiszen a programban részt vevő vállalatok a bevételek növekedéséről, a munkavállalók egészségi állapotának és jóllétének javulásáról számoltak be, és pozitív hatást gyakoroltak a környezetre, írja az Business Insider.
A 4 Day Week Global egy nonprofit közösségi platform, amely a négynapos munkahetet népszerűsíti azáltal, hogy segíti a vállalatokat a bevezetésében, és finanszírozza a munka jövőjével kapcsolatos kutatásokat. A vállalatoknál végzett kísérletek és az eredmények elemzése érdekében a csoport a Harvard Business School, az Oxfordi Egyetem és a Pennsylvaniai Egyetem tudósaival működik együtt.
Az gyermekek számára köhögés elleni cukorkákat gyártó ír Soothing Solutions vállalat alkalmazottai szkeptikusak voltak azzal kapcsolatban, hogy a négynapos munkahét megvalósítható lenne, nemhogy jövedelmező. A tulajdonosok emberközpontú kultúrát akart kialakítani, így amikor értesültek a 4 Day Week programról, úgy látták, hogy ez egy módja a tehetségek vonzásának és megtartásának. A program indítása óta egyetlen munkatárs sem hagyta el a céget. Kell ennél jobb visszajelzés?
“Az egyik alkalmazottunknak van egy idős szülője, aki halálos beteg volt, és heti három-négy napot tölthetett velük. Azt mondta, semmi sem adhatja vissza neki ezt az időt. Más munkakörben ezt nem tehette volna meg.” – mesélte az ír gyár vezetője.
A munkavégzés újragondolására irányuló nyomás egyre nagyobb a cégeken. A Bolt technológiai startup lett az első unikornis, amely 2021-ben kipróbálta a négy napos munkahetet, és annyira sikeresnek találták, hogy három hónap után bevezették.
A rövidebb hetek más kísérletei is sikerrel jártak: egy 2021-es izlandi kísérlet pozitív eredményeket mutatott, és a Henley Business School 2019-es kutatása szerint a négynapos héten működő vállalkozások kétharmadánál nőtt a dolgozók termelékenysége.
Bár a személyzet jóléte és megtartása fontos, a kísérlet a bevételek növekedésével is járt a résztvevő vállalatok körében. A kísérletben részt vevő 16 vállalat közül, amelyek bevételi adatokat szolgáltattak, a vállalatok összesített bevétele a méretük szerint súlyozva 8,14%-kal nőtt, ami egyes vállalatok esetében közel 40%-kal magasabb volt, mint az előző év ugyanezen hat hónapos időszakának bevételnövekedése.
A rövidebb hét azt jelentheti, hogy az alkalmazottak munkaterhelése minden nap nő, ami inkább több stresszt okoz, mint kevesebbet.
Azoknál a vállalatoknál, amelyeknél az ünnepek környékén vagy nyáron jelentősen nagyobb a forgalom, nem biztos, hogy a programot egész évre ki lehet terjeszteni.
Sok vállalat pedig, például a bankok vagy biztosítótársaságok, amelyek éjjel-nappal ügyfélszolgálatot igényelnek, vagy a 24 órás hírciklust követő hírügynökségek, nem képesek hetente akár csak egy napra is leállni.
De ezekben az esetekben a vállalatok a négynapos hetet úgy közelíthetik meg, ahogyan a hétvégéket már kezelik: Egyszerűen úgy alakítják ki a csapatok beosztását, hogy mindig legyenek dolgozó emberek.
A kísérletben részt vevő vállalatok szinte semmilyen hátrányról nem számoltak be. A résztvevők számára készített záró felmérést kitöltő 27 vállalat közül egyik sem mondta, hogy tervezné az ötnapos héthez való visszatérést. A kísérletben részt vevő 495 alkalmazott közül pedig szinte mindenki meg akarta tartani a négynapos munkahetet. A kísérletet követő felmérések szerint a vezérigazgatóktól és vezetőktől kezdve a fiatalabb alkalmazottakig mindenki messzemenő előnyöket észlelt, és most egy újabb, az egész Egyesült Királyságra kiterjedő kísérlet van folyamatban.
Bár a négynapos munkahét alkalmazói elsősorban az üzleti hatást keresik, a bevételekben vagy a munkavállalók jólétében, lehetnek kevésbé nyilvánvaló előnyök is. Egyrészt a kevesebb munkaidő alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással jár – az emberek kevesebbet ingáznak, és a vállalkozások kevesebb energiát használnak. A 4 napos hetet vizsgáló kísérlet megállapította, hogy a résztvevők egy órával kevesebb időt töltöttek ingázással, mint a kísérlet előtt.
A négynapos hét a nők számára a jólét, az élettel való elégedettség és az alvás terén is hatalmas javulást biztosít. Mivel a nők általában több gondozási feladatot vállalnak, a plusz szabadnap számukra volt a legelőnyösebb, mivel így az érzelmi munkával járó többletterhek egyenletesebben oszlanak el.
Nem valószínű, hogy a világ egyik napról a másikra áttér a négynapos munkahétre, de a kísérlet valódi előnyöket hozott, és megállapította, hogy sokféle vállalat számára lehetséges a változtatás, amennyiben hajlandóak rá. Mivel a vállalatok továbbra is küzdenek a munkaerő vonzásával és megtartásával, a négynapos hét viszonylag egyszerű megoldást jelenthet. A legutóbbi kísérlet után pedig nem sok kifogás van arra, hogy ne próbáljuk ki.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |