• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2023.10.04.
· Utazás

Amire jogosan lehetnek büszkék a magyarok: az Ikarus buszok

Ikarus találkozó

Ikarus találkozó, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus autóbuszok nemzetközi márkatalálkozóját tartották a hétvégén immáron ötödik alkalommal Ferihegyen, az Aeropark területén.

Faros dömping

Faros dömping, Fotó: Mayer Jácint

A mondabeli Ikarosz volt az első ember, aki a mitológia szerint repült. Személye megtestesítette a kíváncsiságot, az emberi nagyra törés vágyát, a félelem leküzdését és azt a gondolatot, hogy a találékonyság csodákra képes.

Ikarusok az Aeroparkban

Ikarusok az Aeroparkban, Fotó: Mayer Jácint

A rendezvényen Magyarországon túl, külföldi tulajdonban lévő 100-nál is több autóbusz, a magyar ipar remekművei képviseltették magukat. A távolsági, az elővárosi vonalakról, a helyi járatokról is jól ismert szereplőkön túl a közönség találkozhatott olyan egyedi, vagy kis példányszámban gyártott változatokkal, mint az emeletes Ikarus, az NDK kormánya által is használt konferenciabusz, az angol repülőtereken használt ritkaságok, egészségügyi ellátásra átalakított verzió, vagy a hajlott korú gyönyörűen felújított veteránok, a 30-as, 311-es, a 60-as, az 55-ös, 66-os faros, a 180-as, a 620-as, a 630-as, és az emeletesek.

Ikarus 556

Ikarus 556, Fotó: Mayer Jácint

A világ egykor volt egyik legnagyobb buszgyára nem rendelkezett olyan gyűjteménnyel, mely megőrizte volna gyártmányainak egy-egy darabját, és sajnos azóta sincs ilyen a magyarok büszkeségéből. Azonban a Közlekedési Múzeum, a közlekedési vállalatok, egykori sofőrök, szerelők, lelkes rajongók ritka alkalmakkor megmutatják a tulajdonukban lévő járműveket, melyeket mindig tekintélyes érdeklődés kísér. A járművekkel lehetőség adódik ilyenkor élménykirándulást tenni, vagy csak éppen felszállni és beszippantani a semmi máshoz nem hasonlítható levegőjét az Ikarusoknak. Magyarországon egyébként általánosságban jellemző a magyar ipar által gyártott járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok mozdonyok, motorkerékpárok, vagy autóbuszok.

Ikarus 30

Ikarus 30, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus szó az előző évszázad második felének egyik legsikeresebb magyar termékét és az azt gyártó vállalatot juttatja eszünkbe. 1949-ben az államosítással három cég összevonásából jött létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyár, mely később a világ autóbuszgyártásának meghatározó szereplőjévé vált. A cég neve, azaz az Ikarus név az 55 férőhelyes MÁVAG Tr 5-ös típuson jelent meg először, de az első igazi Ikarus busz a kisebb, önhordó szerkezetű, 1950-ben gyártásba vett 30-as sorozat volt. Ennek végsebessége 78 km/h volt és az utasok Nejlonnak becézték, mivel nyáron a kabin a tetőhajlatba épített ablaksor miatt épp oly izzasztó volt, mint az akkoriban divatos nejloningek.

Ikarus 311

Ikarus 311, Fotó: Mayer Jácint

Az ’50-60-as évek ikonikus buszai még a 60-as, 31-es és 311-es példányok voltak, melyek szinte minden hazai közlekedési – és iparvállalat flottájában megtalálhatóak voltak. Az Ikarus legismertebb legendái között foglal helyet az 55/66-os, vagy ahogy a nép hívta, a „Faros”. Formaterve egyedülálló, valószínűleg a valaha épített legszebb buszok egyike volt, és 1973-ig maradt gyártásban. A korábbi orrmotoros autóbuszok a hely kihasználhatósága miatt nem voltak sikeresek, ezért a motort hátra tervezték, így az első ajtó a busz legelejére kerülhetett. Mivel a cél az volt, hogy a busz könnyen javítható legyen, ezért úgy lett kialakítva, hogy könnyen lehessen hozzáférni a hajtóműhöz.

Ikarus 55

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus 60 autóbuszok továbbfejlesztett változataként gyártották 1958 és 1972 között a városi forgalomnak épített Ikarus 620 és a távolsági közlekedés céljára szerkesztett Ikarus 630 típusú, alvázas járműveket. Ez az új típus nem hozott látványos műszaki fejlesztést, inkább a növekvő utasforgalommal járó igényt elégítette ki.

Ikarus típusok egyben

Ikarus típusok, Fotó: Mayer Jácint

Közismert típusnak a számított egykor a fővárosi utcakép meghatározó járműve, a tetszetős vonalakkal rendelkező csuklós 180-as, melyek a nagyvárosi zsúfoltság kihívásait volt hivatva megoldani. A legnagyobb sikert, az Ikarus 200-as buszcsalád jelentette, amely a világ legnagyobb számban gyártott buszcsaládja volt. Évtizedekre meghatározta Magyarország és sok kelet-európai város utcaképét, komoly nemzetközi elismerést aratva, hiszen megközelítőleg 40 ország útjain lehetett találkozni vele. A gyár későbbi történetében megjelennek még a 300-as, 400-as, 500-as családok is.

424.247, Fotó: MJ
Érdemes elolvasniHatalmas vörös csillagok, de semmi diktatúra. MÁV retró

1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben. A hetvenes évek végére az Ikarusz 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.

Képgaléria

Retro Ikarus buszmegálló
Retro Ikarus buszmegálló, Fotó: Mayer Jácint
Rába műszaki mentő
Rába műszaki mentő, Fotó: Mayer Jácint
Pillanatkép
Pillanatkép, Fotó: Mayer Jácint

Li-2
Li-2, Fotó: Mayer Jácint
Farosok szemből
Farosok szemből, Fotó: Mayer Jácint
Büszke Ikarusok
Büszke Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

Buszmegálló sétabuszozáshoz
Buszmegálló sétabuszozáshoz, Fotó: Mayer Jácint
Az NDK-s flotta
Az NDK-s flotta, Fotó: Mayer Jácint

 

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest képgaléria utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Egy szupernóva maradványa lehet a csillagászokat lázban tartó rejtélyes égi jelenség!

  • A magyar író, akinek betiltották a műveit de mégis világsikert aratott

  • Tudósok szerint „digitális apokalipszis” következhet be egy napvihar miatt

  • Kávéház, lóverseny, színház és flipper: Így szórakoztak a magyarok a 20. században

  • Így formálták át a magyar találmányok a világot

  • USS F-1: százéves tengeralattjárót találtak szinte tökéletes állapotban

Kapcsolódó cikkek

Herculaneum csontvázai
2025.05.24.

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében


Olvasson tovább
Nevsehir
2025.05.18.

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben


Olvasson tovább
repülőtér Pécs-Pogány Universal Air Magyarország légitársaság
2025.05.16.

Egy népszerű légitársaság leállítja menetrend szerinti magyarországi járatait


Olvasson tovább
Török workshop Budapest
2025.05.16.

Törökország egész éves úti célként népszerűsíti magát Magyarországon


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<b>Egy szupernóva maradványa lehet a csillagászokat lázban tartó rejtélyes égi jelenség!</b>

Egy szupernóva maradványa lehet a csillagászokat lázban tartó rejtélyes égi jelenség!

Tovább olvasok
A magyar író, akinek betiltották a műveit de mégis világsikert aratott

A magyar író, akinek betiltották a műveit de mégis világsikert aratott

Tovább olvasok
<strong>Tudósok szerint „digitális apokalipszis” következhet be egy napvihar miatt</strong>

Tudósok szerint „digitális apokalipszis” következhet be egy napvihar miatt

Tovább olvasok
Kávéház, lóverseny, színház és flipper: Így szórakoztak a magyarok a 20. században

Kávéház, lóverseny, színház és flipper: Így szórakoztak a magyarok a 20. században

Tovább olvasok
Így formálták át a magyar találmányok a világot

Így formálták át a magyar találmányok a világot

Tovább olvasok
USS F-1: százéves tengeralattjárót találtak szinte tökéletes állapotban

USS F-1: százéves tengeralattjárót találtak szinte tökéletes állapotban

Tovább olvasok
3 évig hajózott egy viking vitorlásban egy régész, rengeteg nyomot talált

3 évig hajózott egy viking vitorlásban egy régész, rengeteg nyomot talált

Tovább olvasok
A finn-orosz határon találkoztak a NATO csapatai

A finn-orosz határon találkoztak a NATO csapatai

Tovább olvasok
A Naprendszer új tagját jelentették be

A Naprendszer új tagját jelentették be

Tovább olvasok
Rovarinvázió miatt bezárják a történelmi magyar könyvtárat

Rovarinvázió miatt bezárják a történelmi magyar könyvtárat

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4