• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Döbbenet! Súlyos üzemanyaghiány Oroszországban, kilométeres sorok a kutaknál

Mayer Jácint Mayer Jácint · 2023.12.13.
· Utazás

Mesevonat a Meseerdőben: a Gyermekvasút nosztalgiagőzöse felejthetetlenül teljesített a havazásban

Nosztalgiagőzös a Gyermekvasúton Budapest

Nosztalgiagőzös a Gyermekvasúton, Fotó: László Eszter

Leesett a hó és azt tapasztalhattuk, hogy rögtön le is bénult az egész ország. A rossznyelvek a közlekedési káosz elrettentő példái közt örökös bajnokként szokták emlegetni a Magyar Államvasutak teljesítményét. Most erre fogunk rácáfolni.

A 490.056 sz. gőzös

A 490.056-os pályaszámú gőzös, Fotó: László Eszter

A II. világháborút követő érának természetesen szovjet példája nyomán vetődött fel egy gyerekek által „üzemeltetett” kisvasút megépítésének a gondolata. A gyereken természetesen gyerekmozgalmat kellett érteni, ami ebben az időben már az átpolitizált légkörnek köszönhetően hamar szűkítette a lehetőséget az úttörőre. A helyszínt illetően az első választás a Duna két ágától körülölelt szépséges Margit-sziget volt. A sziget jó megközelíthetősége, sík terepe és népszerűsége egyaránt a terv mellett szólt, de szóba került a gödöllői kastély és a Népliget területe is. 1948 február-márciusában azonban az az elgondolás született, hogy a kisvasútnak a gyerekek szórakoztatása mellett meg kell oldania a budai hegyekbe való kijutás lehetőségét. Az egyre terebélyesedő főváros területeitől mindössze néhány kilométerre fekvő szépséges budai hegyvidék már a 19. század kikapcsolódni vágyó emberét is vonzotta. Mind többen és többen keresték fel a népszerű kirándulóhelyeket, vagy a közelükben meghúzódó zöldvendéglőket. Célszerűnek tűnt tehát, hogy az úttörővasút egyik végállomását a fogaskerekű Széchenyi-hegyi végállomása közelében kell kijelölni, és hogy a vonal az időközben felépítendő csillebérci úttörőtábor közelében haladjon egészen Zugligetig. Végül a nagy szintkülönbségek miatt inkább Hűvösvölgyet javasolták végállomásnak. Az építéssel egy időben megkezdődött az úttörővasutasok kiképzése is a MÁV oktatási központokban. Itt a 10-14 éves pajtások elsajátíthatták a vasút bonyolult szabályait, az elméletet, a gyakorlatot és megkezdődtek a próbaszolgálatok. A szolgálatot a mai napig tulajdonképpen ugyanúgy, mint akkor, jó tanuló gyerekek láthatják el felnőttek felügyelete mellett. A Gyermek-, vagy leánykori nevén Úttörővasút 75 éve kezdte meg működését a budai hegyekben a mai pálya egy kisebb szakaszán Széchenyihegy és Virágvölgy állomások közt, 1948. július 31-én. Háromnegyed század alatt már több mint húsz millióan szálltak fel a kisvonatokra, és tizenhatezernél is több gyermek öltötte magára büszkén a szárnyaskerekes egyenruhát. Szerte a világon híre ment az egyedülálló budapesti gyermekvasútnak, ami bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe is.

A Gyermekvasút ikonikus mozdonya

A Gyermekvasút ikonikus mozdonya, Fotó: László Eszter

Ma a Gyermekvasút fogalma alatt a hűvösvölgyit értjük, de a szocializmusban temérdek másik vonalat is működtettek kis hazánkban az úttörők. Az úttörővasutak népszerűsége az első pillanattól kezdve olyannyira töretlen volt, hogy szinte presztízskérdéssé vált, hogy egy városnak saját úttörővasútja legyen. Így lett keskeny nyomtávú vasútvonala például Dunaújvárosnak, Szolnoknak, Tiszakécskének és Székesfehérvárnak is. Veszprémben és Pécsett a vidámpark és az állatkert közötti alig pár száz méteres, gyalog is könnyűszerrel bejárható viszonylaton épült úttörővasút, előbbi városban még alagutat is fúrtak hozzá. Néhány korábbi erdei, vagy ipari kisvasutat pedig az úttörőmozgalom révén sikerült megmenteni a bezárástól, melyeket már az 1870-es évektől kiépítettek az akkori nagybirtokok, erdőgazdaságok, ipar- és bányavidékek céljaira.

A budaszentlőrinci pálos kolostor romja

A budaszentlőrinci pálos kolostor romja, Fotó: László Eszter

A Gyermekvasút története során a vontatási parkot motorvonatok, gőzösök és dízelek képviselték több változatban is. Jelenleg a főerőt hat dízel jelenti, de kivételes alkalmakkor kidugják az orrukat az öregebb mohikánok, mint például a két kis gőzös. És mikor dugják ki? Amikor a legjobban mutatnak a havas tájban, és amikor meseországgá tudják varázsolni az önmagában is mesébe illő erdőt. Az alapból is népszerű erdei vasutas program múlt hétvégén hatalmas népünnepéllyé változott és a lelkes gyerekzsivaj mellett a műkedvelő felnőttek is – jól láthatóan – ismételten újraélték a lurkókorszakukat.

Nemcsak a gyerekek kedvence

Nemcsak a gyerekek kedvence, Fotó: László Eszter

A szóban forgó 490-es pályaszámú gőzösöket 1905-től 50 éven keresztül gyártották és példányaik az Úttörővasút életének kezdeti éveiben teljesítettek főként szolgálatot. Ezekre a járatokra a normál jegyen kívül nosztalgia pótjegy váltása is kötelező. A vonatok férőhely-kapacitása korlátozott, ezért javasolják a Gyermekvasút honlapján az utasoknak, hogy a végállomásokon kezdjék meg az utazást. Nosztalgia pótjegy kizárólag az utazás napján váltható készpénzben, azon az állomáson, ahol az utazást meg kívánják kezdeni. A következő tervezett nosztalgiagőzös programok december 30-31-ei és a január 6-7-ei hétvégéket érintik, a menetrend rovataiban a gőzös emblémával kéken jelölt időpontokat szükséges figyelni.

A budai téli erdő

A budai téli erdő, Fotó: László Eszter

Az ilyen gyönyörű időkben a budai hegyek teljesen telítettek a túrázóktól, ezért rettentő sok a velük járó gépjármű is, melyek nagy részét már szabálytalan körülmények között kénytelenek parkoltatni. Ezért nem javasoljuk, hogy ilyen alkalmakkor autóval közelítsenek bármelyik népszerű kirándulópontjához, így a kisvasút állomásaihoz sem.

A Gödöllői Királyi Kastély
Érdemes elolvasniSisi kedvenc magyarországi kastélyában – Gödöllőn jártunk
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest képgaléria utazási kalauz
Megosztás

Comments are closed.

Kapcsolódó cikkek

Wizz Air járat
2025.08.26.

Különleges járatokat indít a Wizz Air: vajon hova repülhetünk?


Olvasson tovább
tapsolás landolás után Wizz Air
2025.08.26.

Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok


Olvasson tovább
halászbástya kordon fizetős budapest
2025.08.25.

Hogyan verik át a turistát? Budapest és más városok tipikus trükkjei


Olvasson tovább
Szlovákia Kassa Pozsony belföldi járat Wizz Air
2025.08.24.

Újraindul a belföldi légiközlekedés Szlovákiában: a Wizz Air járatot indít a két legnagyobb város között


Olvasson tovább

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Ferencváros szívében: modern otthonok születnek a 19. századi romos bérházból

Ferencváros szívében: modern otthonok születnek a 19. századi romos bérházból

Tovább olvasok
Ő itt Denny, az eddigi egyetlen ismert hibrid ember

Ő itt Denny, az eddigi egyetlen ismert hibrid ember

Tovább olvasok
Újabb orosz figyelmeztetés? Putyin szóvivője elmondta, ez az egyik fő oka a háborúnak

Újabb orosz figyelmeztetés? Putyin szóvivője elmondta, ez az egyik fő oka a háborúnak

Tovább olvasok
Új korszak kezdődik a mozizásban: LED-technológiás terem nyílik Budapesten

Új korszak kezdődik a mozizásban: LED-technológiás terem nyílik Budapesten

Tovább olvasok
Nagyon vigyázzunk, ha autóba ülünk: szaharai por és erős szél rontja a látási viszonyokat csütörtökön

Nagyon vigyázzunk, ha autóba ülünk: szaharai por és erős szél rontja a látási viszonyokat csütörtökön

Tovább olvasok
Döbbenet! Súlyos üzemanyaghiány Oroszországban, kilométeres sorok a kutaknál

Döbbenet! Súlyos üzemanyaghiány Oroszországban, kilométeres sorok a kutaknál

Tovább olvasok
Megújulnak a BKK jegyautomatái, újbudai buszok menetrendje fog változni

Megújulnak a BKK jegyautomatái, újbudai buszok menetrendje fog változni

Tovább olvasok
Megkezdődött a Keleti Pályaudvar felújítása: Ezt találnád alatta

Megkezdődött a Keleti Pályaudvar felújítása: Ezt találnád alatta

Tovább olvasok
Vasárnap két budapesti fürdő is bezár

Vasárnap két budapesti fürdő is bezár

Tovább olvasok
Németország biztonsági fenyegetésként tekint Magyarországra: milliárdos uniós források múlhatnak Orbán politikáján

Németország biztonsági fenyegetésként tekint Magyarországra: milliárdos uniós források múlhatnak Orbán politikáján

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4