A több mint 200 éves történelmével a HMS Victory a haditengerészet egyik legikonikusabb és legtiszteletreméltóbb hajója. A 18. században hadrendbe állított elsőrangú hajó kulcsfontosságú szerepet játszott a legjelentősebb tengeri csatákban, beleértve a kapcsolatot Lord Horatio Nelsonnal a trafalgari csata idején.
A HMS Victory hajógerincét 1759. július 23-án készítették el, a hétéves háború miatt. A mintegy 6000 tölgyfa faanyagából épült hajó vázát 150 szakképzett munkás aprólékos munkával szerelte össze. A befejezést azonban nem siettették, és a Victory-t csak 1765. május 7-én bocsátották vízre. Nevezetesen, a hajó alsó ágyútornyainak kezdeti problémáit és a hajó enyhe egyensúlyhiányát orvosolták, ami a tökéletesség iránti elkötelezettséget tükrözi.
A HMS Victory lenyűgöző, közel 70 méter hosszúságú. A hajó 5440 négyzetméteres vitorlafelülettel volt felszerelve, ami 11 csomós csúcssebességet tett lehetővé. A különböző öntöttvas ágyúkkal felfegyverzett hajó fegyverzete az idők során fejlődött, és az alsó fedélzeten harminc 180 mm-s ágyút, a középső fedélzeten huszonnyolc 152 mm-s ágyút helyeztek el.
Sikeres karrier
A HMS Victory hamarosan kivételes hadihajóként szerzett hírnevet, és olyan jelentős csatákban vett részt, mint az első és második Ushant-i csata, Gibraltár ostroma és a Szent Vincent-foknál vívott csata. A Victory a kezdeti bevetéseket követően értékeléseken és felújításokon esett át, majd 1803-ban Horatio Nelson ellentengernagy vezetésével ismét szolgálatba állt. A napóleoni háborúk idején kulcsszerepet játszott a blokádok érvényesítésében, ami az 1805-ös híres trafalgari csatához vezetett.
Lord Nelson parancsnoksága alatt a HMS Victory a trafalgari csata során legendássá vált. A Victory 1805. október 21-én a híres “Anglia elvárja, hogy mindenki tegye a kötelességét” jelszóval vezette a brit flottát a francia és spanyol erők ellen — írja a War History. Annak ellenére, hogy Nelson a csata során meghalt, a Victory az ellenséges hajókkal, különösen a francia Bucentaure-rel és Redoutable-lel való stratégiai összecsapása jelentősen hozzájárult a brit győzelemhez.
Trafalgar után a Victory továbbra is szolgálatban maradt, és olyan szerepköröket töltött be, mint a csapatszállító hajó, úszó raktár és a börtönhajó. Végül másodosztályú hajónak minősítették, és a kikötői admirális zászlóshajójaként használták a portsmouthi kikötőben. Mivel 1831-ben már a pusztulás fenyegette, a közvélemény felháborodása miatt megőrizték és végül restaurálták.
Mentsük meg a Victory-t kampány
1921-ben a nyilvánosság támogatásával és Sir James Caird jelentős adományával indított megújult Save the Victory kampány megmentette a hajót a további romlástól. A helyreállítási erőfeszítések, amelyek jelentős kihívásokkal – többek között a II. világháború bombasérüléseinek javításával – jártak, egészen a hajó 2005-ös befejezéséig tartottak, amely egybeesett a trafalgari csata 200. évfordulójával.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Az 1925-ös petricsi incidens: amikor egy kóbor kutya miatt tört ki a háború
Ukrajna csak „tesztpálya” az Oresnyik rakétának Zelenszkij szerint
Erdély Bermuda-háromszöge: a hátborzongató Hoia-erdő
Stonehenge, megdöbbentő felfedezés: Az oltárkő eredete újraírhatja a történelmet
Ahol leghalálosabb kórokozók lakoznak: Az Egyesült Államok titkos laborja
A világ leggyorsabb tesztpályája, ahol kanyaródás nélkül lehet maximális sebességgel száguldani