A felfoghatatlan eset végül tragédiával végződött, mind a 121 ember életét vesztette a földbe csapódó gép fedélzetén.
Egy utasszállítón mindenki eszméletét vesztette, de a járat mégis repült tovább a robotpilóta segítségével, írja a Daily Star.
2005. augusztus 14-én a Helios Airways 522-es járata elindult a lárnakai nemzetközi repülőtérről Athénon keresztül Prágába.
De kevesebb mint három órával később a fedélzeten tartózkodó mind a 121 utas meghalt, amikor az „Olympia” becenévre hallgató Boeing 737-300-as a görögországi Grammatiko melletti dombokba zuhant. A 35 000 láb magasan repülő gép ekkor már több mint egy órája nem kommunikált a légiirányítókkal.
F16-osokat küldtek
A görög hadsereg két F16-os vadászgépet küldött az eset kivizsgálásra. Ám ahogy az egyik pilóta bepillantott a gépbe, azonnal látta, hogy katasztrófa közeleg. Végül az európai történelem egyik legborzalmasabb légi katasztrófájának lettek szemtanúi.
A járaton az 58 éves Hans-Jürgen Merten kapitány, Pampos Charalambous, egy 51 éves ciprusi első tiszt teljesített szolgálatot. A tapasztalt páros összesen csaknem 25 ezer órát repült, ebből körülbelül 10 ezret Boeing 737-essel.
A repülő figyelmeztetett, de nem vették észre
Öt perccel a felszállás után megszólalt a repülőgép kabinnyomásra figyelmeztető kürtje. Azonban a felszállással kapcsolatos figyelmeztetések hasonló hangjelzései mellett a személyzet ezt észre sem vette, és folytatta az emelkedést.
Minél magasabbra repült a gép, annál alacsonyabb lett az oxigénszint a fedélzeten, és a személyzet nem tudott a kabinnyomás lassú csökkenéséről.
Hét perccel az indulás után a pilóták légkondicionáló problémát jelentettek, és felvették a kapcsolatot a légitársaság illetékeseivel. Eközben az oxigénmaszkok 18 000 láb magasságot elérve kinyíltak.
Oxigénhiány alakult ki
A személyzet ekkorra már a hipoxia, azaz az oxigénhiány korai stádiumát tapasztalta. Nem sokkal ezután a járat 34 000 láb magasságban szintet ért el, ami jóval a biztonságos oxigénszinthez szükséges 10 000 láb minimum felett van.
A pilóták végül elvesztették eszméletüket, a repülőgép pedig robotpilóta üzemmódba kapcsolt. A megérkező görög F16-os vadászgépek pilótái látták, hogy a kapitányi ülés üres, az első tiszt pedig eszméletlenül rogyott a kezelőszervek fölé. Oxigénmaszkok lógtak le a felső szekrényekről, de az utasok mozdulatlanok voltak.
Ezután szemtanúi voltak, amint két légiutaskísérő, akik az oxigémaszkok segítségével eszméletüknél tudtak maradni, belépett a pilótafülkébe és megpróbálta irányítani a repülőgépet. De az üzemanyag elfogyott, így a 737-es végül lezuhant. A repülőgép 115 utasa és hat fős személyzete mind életét vesztette.
Ez is érdekelhet:
Kiemelt kép: depositphotos.com
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Újra látható lesz a Budavári Palota északi szárnyán a Hungária szoborcsoport
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon