Szellemjárat: órákig úgy repült az utasszállító repülő, hogy mindenki eszméletlen volt rajta

A felfoghatatlan eset végül tragédiával végződött, mind a 121 ember életét vesztette a földbe csapódó gép fedélzetén.

Egy utasszállítón mindenki eszméletét vesztette, de a járat mégis repült tovább a robotpilóta segítségével, írja a Daily Star.

2005. augusztus 14-én a Helios Airways 522-es járata elindult a lárnakai nemzetközi repülőtérről Athénon keresztül Prágába.

De kevesebb mint három órával később a fedélzeten tartózkodó mind a 121 utas meghalt, amikor az „Olympia” becenévre hallgató Boeing 737-300-as a görögországi Grammatiko melletti dombokba zuhant. A 35 000 láb magasan repülő gép ekkor már több mint egy órája nem kommunikált a légiirányítókkal.

F16-osokat küldtek

A görög hadsereg két F16-os vadászgépet küldött az eset kivizsgálásra. Ám ahogy az egyik pilóta bepillantott a gépbe, azonnal látta, hogy katasztrófa közeleg. Végül az európai történelem egyik legborzalmasabb légi katasztrófájának lettek szemtanúi.

A járaton az 58 éves Hans-Jürgen Merten kapitány, Pampos Charalambous, egy 51 éves ciprusi első tiszt teljesített szolgálatot. A tapasztalt páros összesen csaknem 25 ezer órát repült, ebből körülbelül 10 ezret Boeing 737-essel.

A repülő figyelmeztetett, de nem vették észre

Öt perccel a felszállás után megszólalt a repülőgép kabinnyomásra figyelmeztető kürtje. Azonban a felszállással kapcsolatos figyelmeztetések hasonló hangjelzései mellett a személyzet ezt észre sem vette, és folytatta az emelkedést.

Minél magasabbra repült a gép, annál alacsonyabb lett az oxigénszint a fedélzeten, és a személyzet nem tudott a kabinnyomás lassú csökkenéséről.

Hét perccel az indulás után a pilóták légkondicionáló problémát jelentettek, és felvették a kapcsolatot a légitársaság illetékeseivel. Eközben az oxigénmaszkok 18 000 láb magasságot elérve kinyíltak.

Oxigénhiány alakult ki

A személyzet ekkorra már a hipoxia, azaz az oxigénhiány korai stádiumát tapasztalta. Nem sokkal ezután a járat 34 000 láb magasságban szintet ért el, ami jóval a biztonságos oxigénszinthez szükséges 10 000 láb minimum felett van.

A pilóták végül elvesztették eszméletüket, a repülőgép pedig robotpilóta üzemmódba kapcsolt. A megérkező görög F16-os vadászgépek pilótái látták, hogy a kapitányi ülés üres, az első tiszt pedig eszméletlenül rogyott a kezelőszervek fölé. Oxigénmaszkok lógtak le a felső szekrényekről, de az utasok mozdulatlanok voltak.

Ezután szemtanúi voltak, amint két légiutaskísérő, akik az oxigémaszkok segítségével eszméletüknél tudtak maradni, belépett a pilótafülkébe és megpróbálta irányítani a repülőgépet. De az üzemanyag elfogyott, így a 737-es végül lezuhant. A repülőgép 115 utasa és hat fős személyzete mind életét vesztette.

Ez is érdekelhet:

Kiemelt kép: depositphotos.com

Source: