• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.07.17.
· Utazás

A Bivaly éve – 100 éves lett a magyar közlekedéstörténelem legismertebb mozdonya, a legendás 424-es

424.247, Fotó: MJ

424

Hiába gyártottak hazánkban erősebbet vagy nagyobb számban más típusokat, ha gőzösről van szó, akkor Magyarországon egyértelmű, hogy a 424-es.

A fűtőház előtt

A fűtőház előtt, Fotó: Mayer Jácint

A 424-es, becenevén Bivaly, a legnépszerűbb magyar gőzmozdony, egyike a legismertebb hazai járműtípusoknak. Gyártásának előkészítését már az I. világháború évei alatt megkezdték, azonban a vesztes háború hatására megváltozott a megcsonkított országgal együtt a teljes vasúthálózat, a nyersanyaghelyzet, ezzel új kihívás elé állítva a MÁV-ot.

A Magyar Államvasutak 424-es sorozatszámú mozdonyát Láhner Kornél tervezte, melyet a Bivaly mellett a korszak híres finn hosszútávfutója után Nurmi becenéven is ismerünk.

424-es a Nyugatiban

424-es a Nyugatiban, Fotó: Mayer Jácint

Miért ez a szám?

A sorozat nevében az első számjegy a négy kapcsolt kerékpárt, míg a vessző után a sorozaton belüli sorszámot, pályaszámot mutatja.

Az életút

A jármű próbaútját 1924. április 22-én tartották a Budapest-Vác vonalon. 1925 őszétől a típus már megjelenik az Ausztriába tartó gyorsvonatok vontatásában, amelyeknek a szerelvényei gyakran 52-56 tengelyt is számláltak. A mozdony érdekessége, hogy egyaránt képes volt személy-, gyors- és tehervonatok továbbítására is, teljes mértékben kiszolgálva a vasút igényeit.

Akit a mozdony füstje megcsapott

Akit a mozdony füstje megcsapott, Fotó: Mayer Jácint

A MÁV 1924–1925-ben huszonhat 424-est vásárolt. Némi meglepetésre 1926-tól a MÁVAG leállította egy időre a gyártást, amelyben aztán a világgazdasági válság is szerepet játszott. Újabb járművet csak 1932-ben helyeztek forgalomba. A 424-esek gyártása a háborúval összefüggésben 1940-től nyert lendületet ismét és 1944-ig több mint kétszáz készült.

A fordítókorongon

A fordítókorongon, Fotó: Mayer Jácint

A háború után sem állt le a sorozat építése, sokat háborús jóvátételként a szomszédos országok részére, egy részüket exportra készítettek. (Érdekesség, hogy az ötvenes években még Észak-Koreába is jutott a mozdonyból.) Noha az első példányokhoz képest addig is sok apró változtatást végeztek a 424-eseken, a leglátványosabb mindenképpen az úgynevezett szélterelő lemezek felszerelése volt, amellyel az összes itthon futó járművet ellátták. Ettől még dinamikusabb lett a mozdonyok megjelenése.

Háttérben a 424.365

Háttérben a 424.365, Fotó: Mayer Jácint

A 424-es mozdonyokból 1924 és 1958 között 514 épült, ezek közül 365-öt üzemeltetett a MÁV.

Ezeknek a gőzösöknek érdekes a helyzete a vontatás történetében. Ha abból indulunk ki, hogy már 1932-ben átadták az első villamosított vasútvonalat, és a dízelmozdony sem volt ismeretlen akkoriban, különösnek tűnik, hogy Magyarországon még 1958-ban is gyártottak 424-eseket. Az 1960-as években már egyértelműen a villany- és a dízelmozdonyoknak állt a zászló, ennek megfeleltethetően a gőzösök egyre kevesebb alkalommal vontathattak jelentős személy- és gyorsvonatokat, a hetvenes évek végére pedig lassan a teherforgalomból is kikoptak.

A közforgalomban menetrend szerinti vonatot utoljára 1984. december 31-én továbbított 424-es mozdony Sárbogárd és Bátaszék között, vagyis 60 éven keresztül teljesített szolgálatot a típus.

424-es elhagyja Tapolcát

424-es elhagyja Tapolcát, Fotó: MJ

424-es szülinapi zsúr

Mozdonyparádéval, kiállítással és koncerttel ünnepelték a hétvégén az ikonikus 424-es gőzmozdony 100. születésnapját vasárnap a Vasúttörténeti Parkban.

A rendezvényen gőzmozdony-bemutató és mozdonyparádé is várta az érdeklődőket, akik a magyar mellett cseh és szlovák mozdonyokat, valamint a szintén legendás Truman gőzmozdonyt is megtekinthették.

Felújítás után

Felújítás után, Fotó: Mayer Jácint

A hétvégén három pompás 424-es is megmutatta magát a fordítókorong mellett a fűtőház ölelésében. A 424.247-es pályaszámú, pakuratüzelésű mozdony jól ismert résztvevője retrohétvégéknek, orrán a hatalmas vörös csillaggal. A 424.009-es büszkeségünk idén 100 éves képviselője a sorozatnak, és megújult állapotban láthattuk a legfiatalabb, az 1958. augusztus 29-én utolsónak forgalomba helyezett, nem olyan régen még berozsdásodott állapotú 365-as számú Bivalyt is.

Felújítás előtt

Felújítás előtt, Fotó: Mayer Jácint

Közlekedéstörténettel kapcsolatban még az Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban írásunkat ajánljuk.

Forrás: magyarmuzeumok.hu: A legendás 424-es első példánya is bemutatkozik a Közlekedési Múzeum új kiállításában, Kovách László: 424-es, az első 90 év, magazin.mav.volan.hu

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest képgaléria MÁV Vasúttörténeti Park
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Képek: Újra megnyílt a legendás fürdőkomplexum Magyarországon – rengetegen dolgoztak érte ingyen

  • Új éjszakai bulivonatok indulnak Budapestről: így juthatsz haza könnyedén a nyári programok után

  • Ne megszokásból közlekedj Budapesten: Mától felfordul az 1-es villamos közlekedése

  • Utazók, figyelem: Komoly torlódás várható a budapesti repülőtérhez vezető úton

  • Kiváló olasz borok a budapesti Winelovers Wine Awards 2025 rendezvényen

  • Katasztrófa közeleg? Több mint 500 hektár égett le Bács-Kiskunban a hőség miatt fellángoló tüzekben

Kapcsolódó cikkek

Ryanair
2025.07.04.

A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire


Olvasson tovább
Az egri vár a rondella mellvédjéről
2025.07.03.

Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk


Olvasson tovább
Paris charles de gaulle repülőtér sztrájk Budapest
2025.07.03.

Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk


Olvasson tovább
Wizz Air készpénzmentes fizetés
2025.07.03.

„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Képek: Újra megnyílt a legendás fürdőkomplexum Magyarországon – rengetegen dolgoztak érte ingyen

Képek: Újra megnyílt a legendás fürdőkomplexum Magyarországon – rengetegen dolgoztak érte ingyen

Tovább olvasok
Új éjszakai bulivonatok indulnak Budapestről: így juthatsz haza könnyedén a nyári programok után

Új éjszakai bulivonatok indulnak Budapestről: így juthatsz haza könnyedén a nyári programok után

Tovább olvasok
Ne megszokásból közlekedj Budapesten: Mától felfordul az 1-es villamos közlekedése

Ne megszokásból közlekedj Budapesten: Mától felfordul az 1-es villamos közlekedése

Tovább olvasok
Utazók, figyelem: Komoly torlódás várható a budapesti repülőtérhez vezető úton

Utazók, figyelem: Komoly torlódás várható a budapesti repülőtérhez vezető úton

Tovább olvasok
Kiváló olasz borok a budapesti Winelovers Wine Awards 2025 rendezvényen

Kiváló olasz borok a budapesti Winelovers Wine Awards 2025 rendezvényen

Tovább olvasok
Katasztrófa közeleg? Több mint 500 hektár égett le Bács-Kiskunban a hőség miatt fellángoló tüzekben

Katasztrófa közeleg? Több mint 500 hektár égett le Bács-Kiskunban a hőség miatt fellángoló tüzekben

Tovább olvasok
Nem az ember volt az első faj a Hold körül – hallottál már az űrteknősökről?

Nem az ember volt az első faj a Hold körül – hallottál már az űrteknősökről?

Tovább olvasok
Újra itt a borzalmas aszály Magyarországon: Hatalmasak a károk, de nem teszünk eleget ellene

Újra itt a borzalmas aszály Magyarországon: Hatalmasak a károk, de nem teszünk eleget ellene

Tovább olvasok
5 magyar étel, amiért még a külföldiek is rajonganak

5 magyar étel, amiért még a külföldiek is rajonganak

Tovább olvasok
<b>Atlantisz városát találhatták meg a kutatók, ráadásul itt, Európában!</b>

Atlantisz városát találhatták meg a kutatók, ráadásul itt, Európában!

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4