• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.08.22.
· Utazás

Erdély és Románia legszebb útja – rengeteg emberéletet követelt a Transzfogarasi út megépítése

A Bilea-tó

A Bilea-tó, Fotó: Mayer Jácint

A Transzfogarasi út a mai Románia két országrészét, Erdélyt és Havasalföldet köti össze, a Fogarasi-havasok magas vonulatán át. A magashegységen átívelő út szerpentinjeivel Románia leglátványosabb útvonala, de az egész világon is közismertek közé tartozik.

A transzfogarasi út

A Transzfogarasi út, Fotó: Mayer Jácint

Az némi cinizmussal elmondható, hogy nem sok külföldön is ismert dolgot tudunk felsorolni ebben a régióban, ami valahogy nem hozzánk magyarokhoz, vagy szászokhoz köthető, de akkor most itt az ellenpélda.

Az utat 1970-es évek elején kezdték építeni, 91 kilométer hosszú, összesen 830 hídja és 27 viaduktja van. Kialakításukhoz 6520 tonna dinamitot használtak fel. 2042 méter magasságig vezet fel, majd egy alagúton halad át a főgerinc alatt. Elhalad a 68 méteres Bilea-vízesés (itt kiváló székely kalácsot és nugátot lehet kapni), a fantasztikus Bilea-tó és a mesterséges Vidraru-tó mellett. Mindent beleszámolva 151 kilométer hosszú, a Kerc és Kercisóra községeket elválasztó 1-es főúttól indul, átvezet a Kárpátokon és a túloldalon a Pitestihez közeli Argyasudvarhely közelében ér véget.

Nicolae Ceausescu főtitkár és államfő 1974. szeptember 20-án avatta fel.

A Fogarasi-havasok

A Fogarasi-havasok, Fotó: Mayer Jácint

A Transzfogaras szükségessége

Az építkezés megkezdése egy kommunista blokkon belüli feszültebb időszakhoz köthető, aminek egyik jele volt, hogy Románia nem volt hajlandó az 1968-as csehszlovák bevonulásban részt venni.

A Fogarasi-havasokat átszelő útszakasz megépítésének ötlete is elvileg Nicolae Ceausescuhoz köthető. A Kárpátok ezen szakaszán ekkor még gépesített közlekedésre alkalmas átkelő nem létezett.

Az eredeti elképzelés tehát egy katonai használatra alkalmas út volt, mely megkönnyíti az  utánpótlást a hadsereg számára a hegységgel kettészelt országrészek közt, de egyben menekülési lehetőséget is biztosított volna az esetleges szovjet támadással szemben a védhetőbb Erdély irányában.

A Bilea-vízesés

A Bilea-vízesés, Fotó: Mayer Jácint

Az építkezésbe elsősorban a katonákat vonták be, de dolgoztatták a kommunista börtönök foglyait, a vidéki férfiakat és civil építészeket is. A helybéliek szerint a bányászok, akik a robbanóanyag beüzemeléséért voltak felelősek, 20–30-asával kapaszkodtak egymásba, így szegültek szembe az erős széllel, ami egyébként a mélybe röpítette volna őket. Ilyen feltételek mellett persze a munkások közül sokan szörnyethaltak a Fogarasi-havasok meredek gerincein, melyek közül csak néhány tucatot ismertek be.

A már említett Bilea-tavon kívül érinti az út a Vidraru-tavat is, amit az Argyas folyó vizének felduzzasztásával hoztak létre egy kolosszális gát építésével. A gát maga impozáns méretekkel rendelkezik, 166 méter magas, 305 méter széles és 465 millió köbméter vizet képes tárolni a felduzzasztott tóban, ami 220 MW áramot fejleszt. Ceausescu mindent alárendelt az építkezésnek, a tó létrejöttével itt is víz alá került egy falu.

Szerpentin a Transzfogarason

Szerpentin a Transzfogarason, Fotó: Mayer Jácint

Az építkezés ezen a szakaszon a vízierőművel párhuzamosan 1961-től 1966-ig tartott. Mindez szintén hatalmas munkaerővel, több tízezer munkaóra alatt, különösen nehéz körülmények között, rengeteg balesettel zajlott, melyek pontos számát ma se tudni. Nem hivatalosan csak itt 400 emberéletről beszélnek.

Mit érdemes tudni a kirándulásról?

A Transzfogarasi szerpentin egyike Románia legnépszerűbb és leggyönyörűbb útjainak, ezért sokan keresik fel. Érdemes figyelni, hogy bizony itt is létezik a csúcsidő fogalma. A Bilea-tónál iszonytatóan sok autó próbál a parkolóba ki- és beállni, mely a szuveníres bódék alkotta sorok között elég keservesnek hat. A nap közepén jó eséllyel dugóval találkozhatunk.
Érdemes a kocsit valahol a tó alatti szerpentin valamelyik csinos kanyarjában hagyni az út szélén és sétálva megtenni a felfelé vezető utat.

A kerci cisztercita kolostor

A kerci cisztercita kolostor, Fotó: Mayer Jácint

Mielőtt az ember nekifut a hegyi menetnek megemlítünk két fontos épített örökséget a hegy mindkét lábánál. Kercen található Erdély egyik legfontosabb kolostorának impozáns maradványa. Ismert állítás, hogy ameddig a gótika tart, addig terjed a középkori értelemben vett Nyugat-európai kultúra, és bizony itt vagyunk ennek határán.

A vonulat túloldalán áll a poenari vár. Ez végre tényleg elfogadható Dracula-várnak, nem úgy, mint a nagy turistaátvágás törcsvári kastély. Természetesen itt se hanyagolható el a magyar vonatkozású történelem, azonban ehhez valóban köthető Vlad Tepes személye is. Megmászásához 1480 lépcsőfokot szükséges megtenni, de fentről a környezet csodálatos látványa mindenkit kárpótol.

Patak a Kárpátokban

Patak a Kárpátokban, Fotó: Mayer Jácint

A Transzfogarasi út a lavinaveszély miatt csak nyáron van nyitva. Az időjárási viszonyoktól függően október-november környékén lezárják és csak következő év június-júliusában nyitják meg újra a forgalom számára. A Balea Cascada turistaház és a Bilea-tó között közlekedő felvonó viszont egész évben üzemel.

Dél-Erdéllyel utazással kapcsolatban Bemutatjuk Erdély egyik leghíresebb kulturális örökségét, az erődtemplomokat című írásunkban foglalkoztunk.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Erdély képgaléria Románia utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

  • A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

  • Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

  • A titokzatos budai fekete cica

  • Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

  • A Margitsziget elfeledett története

Kapcsolódó cikkek

Nevsehir
2025.05.18.

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben


Olvasson tovább
repülőtér Pécs-Pogány Universal Air Magyarország légitársaság
2025.05.16.

Egy népszerű légitársaság leállítja menetrend szerinti magyarországi járatait


Olvasson tovább
Török workshop Budapest
2025.05.16.

Törökország egész éves úti célként népszerűsíti magát Magyarországon


Olvasson tovább
dubrovnik horvátország
2025.05.14.

Idén nyáron újra közvetlen járatok indulnak a horvát tengerpartra


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Tovább olvasok
A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

Tovább olvasok
Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Tovább olvasok
A titokzatos budai fekete cica

A titokzatos budai fekete cica

Tovább olvasok
Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Tovább olvasok
A Margitsziget elfeledett története

A Margitsziget elfeledett története

Tovább olvasok
Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Tovább olvasok
Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Tovább olvasok
<strong>Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ</strong>

Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ

Tovább olvasok
Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4