1945. december 5-én az amerikai haditengerészet öt bombázója rutin kiképzési küldetésre indult a floridai Fort Lauderdale-ből. A 19-es járat néven ismert küldetés a történelem egyik leghíresebb repülési rejtélyévé vált. Ami egyszerű navigációs és bombázási gyakorlatnak indult az Atlanti-óceán felett, a repülőgépek és a 14 fős személyzet megmagyarázhatatlan eltűnésével végződött, és bebetonozta a Bermuda-háromszög legendáját.
A 19-es járat, amelyet Charles C. Taylor hadnagy vezetett, öt TBM Avenger torpedóbombázóból állt. A repülés egy rutingyakorlat volt, amely bombázási gyakorlatot és navigációt tartalmazott, és amelyet korábban már többször is incidens nélkül végrehajtottak. Taylor és legénysége délután 14:10-kor indult Fort Lauderdale-ből, és a küldetés kezdetben zökkenőmentesen zajlott, mivel átrepültek Hens and Chickens Shoals felett, és 14:30 körül ledobták a gyakorlóbombákat — írja a History.
Nem sokkal később azonban zavar támadt. Taylor, aki tapasztalt pilóta volt, jelentette, hogy mindkét iránytűje meghibásodott, és meggyőződött arról, hogy gépei rossz irányban repülnek. Bár az őrjáratnak észak felé kellett volna tartania, Taylor úgy vélte, hogy letértek az útvonalról, és a Florida Keys felett, messze délre kerültek. Téves feltételezése katasztrofális döntések sorozatához vezetett.
Halálos tévedés
Annak ellenére, hogy korábban a Bahamák felett haladtak el, Taylor ragaszkodott ahhoz, hogy letértek az útvonalról, és a Mexikói-öböl felett voltak. A tájékozódási zavar, amelyet a romló időjárási körülmények és a rossz látási viszonyok is súlyosbítottak, arra késztette, hogy olyan irányváltoztatást rendeljen el, amely az őrjáratot még beljebb vitte az Atlanti-óceánba. Néhány pilótatársa tévedésre gyanakodott, és egyikük azt mondta a rádión: „Ha nyugatra repülnénk, hazaérnénk”. Taylor azonban, aki még mindig meg volt győződve arról, hogy az Öbölben vannak, utasította az embereit, hogy forduljanak kelet felé – ez a döntés valószínűleg megpecsételte a sorsukat.
Ahogy teltek az órák, a helyzet egyre vészesebbé vált. A rádióadások egyre gyengültek, ami azt jelezte, hogy a repülőgépek egyre távolabb tartanak a tengeren. Este 6 órakor Taylor és emberei felkészültek egy esetleges kényszerleszállásra, mivel az üzemanyaguk veszélyesen fogyott. Röviddel ezután minden rádiókapcsolat megszakadt, és a 19-es járat eltűnt az éjszakában.
A 19-es járat keresése
A haditengerészet azonnal nagyszabású keresési műveletet indított, több mint 300 repülőgépet és hajót küldött az Atlanti-óceán átkutatására az eltűnt bombázók után. A tragédiát tetézte, hogy a segítségül küldött PBM Mariner keresőgép is eltűnt 20 perccel a felszállás után, és a személyzet 13 tagjának nyoma veszett. Egy arra járó kereskedelmi hajó fedélzetén tartózkodó szemtanúk arról számoltak be, hogy tűzgömböt láttak az égen, ami arra engedte következtetni a nyomozókat, hogy a Mariner üzemanyagszivárgás miatt robbanhatott fel.
Az öt napon át tartó, 300 000 négyzetmérföldet lefedő, kiterjedt kutatás ellenére sem a 19-es járat roncsait, sem a holttesteket nem találták meg.
Elméletek és spekulációk
A katasztrófát követően a haditengerészet vizsgálóbizottsága értetlenül állt. Bár arra a következtetésre jutott, hogy Taylor valószínűleg az iránytű meghibásodása és az a téves meggyőződés, hogy a Florida Keys fölött van, nem született egyértelmű magyarázat arra, hogy miért tűnt el nyomtalanul az egész járat. A hivatalos okot „ismeretlen”-ként tüntették fel, de az eset hamarosan a Bermuda-háromszöggel kapcsolatos egyik legmaradandóbb rejtély lett.
Ahogy teltek az évek, a 19-es járat vad elméletek és találgatások tárgyává vált. Egyesek szerint a Bermuda-háromszögben található mágneses anomáliák okozták a navigációs hibákat, míg mások földönkívüliek általi elrablást, időeltolódást vagy párhuzamos dimenziókat javasoltak lehetséges magyarázatként. Az 1960-as és 70-es években olyan írók, mint Charles Berlitz által népszerűsített „Bermuda-háromszög” – a Florida, Bermuda és Puerto Rico közötti, rejtélyes eltűnésekről ismert régió – gondolata megragadta a közvélemény fantáziáját.
Megválaszolatlan kérdések a Bermuda-háromszögnél
Bár a 19-es járatot övező rejtélyek egy részét emberi hibának és hibás berendezéseknek tulajdonítják, még mindig sok a megválaszolatlan kérdés. Miért nem kapcsoltak a pilóták a vészhelyzeti mentési rádiófrekvenciára, amikor problémába ütköztek a Bermuda-háromszögnél? Miért nem használták a ZBX vevőket, amelyeket arra terveztek, hogy segítsenek az eltévedt pilótáknak megtalálni a rádiótornyokat? Taylor aznapi furcsa viselkedése szintén találgatások tárgya marad. Szemtanúk azt állították, hogy késve érkezett a repülés előtti eligazításra, és felmentést kért a küldetés alól, ami egyesek szerint megkérdőjelezte, hogy alkalmas volt-e a vezetésre.
Az évtizedek során sokan próbálták megfejteni a rejtélyt. 1991-ben kincsvadászok egy csoportja azt hitte, hogy végre megtalálták a Bermuda-háromszögnél eltűnt 19-es járat maradványait, amikor Florida partjainál öt Avenger roncsait fedezték fel. A további vizsgálatok azonban kiderítették, hogy ezek a gépek a haditengerészet bombázóinak egy másik csoportjához tartoztak, amelyek kiképzés közben zuhantak le.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Mérgező örökség: A piramisépítők rejtett veszélyei a Gízai-fennsíkon
VIDEÓ: ez történik, ha vízzel halálra isszuk magunkat
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
A Naprendszer hóemberholdja: Dinkinesh és Selam
A Pitești börtön: Románia legkegyetlenebb átnevelő börtöne volt
3 ókori technológia, amiket mai napig nem sikerült teljesen megfejteni
A régészeknek jó okuk van arra, miért nem nyitják fel Kína első császárának sírját
Az univerzum rejtélyes, ötödik alapvető ereje a Föld körüli aszteroidákra is hatással lehet
Lengyel tábornok: Abban a percben szétlőjük Szentpétervárat, amint Oroszország lépést tesz a balti államok felé