A modern orvostudomány fejlődése előtt az emberek gyakran kerestek bizarr megoldásokat különféle egészségügyi problémáikra. Az egyik legkülönösebb eszköz, amely az 1890-es években jelent meg, Dr. Young “Ideális Végbéldilatátorai” voltak, amelyeket nem szexuális tárgyként, hanem komoly orvosi eszközként hirdettek.
Dr. Young végbéldilatátorai eredetileg a székrekedés kezelésére készültek. Az eszköz használatát részletes utasítások kísérték, amelyek a kisebb méretű dilatátorokkal való kezdést javasolták, mielőtt a felhasználók áttértek volna a nagyobb méretekre. A csomagolás szerint az eszköz használata erősíti és tonizálja a bélmozgásért felelős izmokat, ezáltal javítva az emésztést — írja az IFLS.
A használati utasításban szerepelt, hogy az eszközt meleg vízzel kell felmelegíteni, majd kenőanyaggal bekenni, és egy meghatározott ideig kell a helyén tartani. Az ajánlott időtartam tíz perctől egy óráig terjedt.
Bátor marketing és merész állítások
Bár a székrekedés kezelésére vonatkozó állítások bizonyos szempontból logikusnak tűnhettek, a marketing hamar túlzó ígéreteket tett. A dilatátorokat állítólag a következőkre is ajánlották:
- Fejfájás
- Pattanások és sápadt bőrszín
- Anémia
- Álmatlanság
- Rossz lehelet
- Idegesség és ingerlékenység
- Kimerültség és hideg végtagok
Dr. Young még azt is állította, hogy az eszköz képes kezelni az őrületet. Ezen túlmenően a felhasználói vélemények, például lelkészek és más vásárlók dicsérték az eszközt, hangsúlyozva, hogy semmilyen áron nem adnák el a tulajdonukat.
Az orvostudomány reakciója
A termék népszerűsége ellenére az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóság (FDA) végül szembeszállt a dilatátorokkal. Egy híres bírósági ügyben – amelyet egyszerűen „U.S. kontra 67 darab Dr. Young végbéldilatátora” néven emlegetnek – az FDA megállapította, hogy az eszköz orvosi állításai nem voltak megalapozottak.
A bíróság úgy döntött, hogy a termékek egészségkárosítóak lehetnek, ha az előírt gyakorisággal és időtartammal használják őket. Az ítélet szerint a dilatátorok forgalmazását leállították, és a fennmaradó készleteket megsemmisítették.
Tanulságok a múltból
A Dr. Young-féle végbéldilatátorok története szórakoztató, de egyben tanulságos példa is arra, hogyan működött az orvosi marketing a múltban. A tudományos bizonyítékok hiánya ellenére az emberek gyakran bíztak az ígéretes, de valójában hatástalan megoldásokban.
Bár manapság a végbéldugók teljesen más kontextusban ismertek, történetük megmutatja, hogy az orvostudomány és az egészségügyi termékek fejlődése során milyen különös és kreatív megoldásokkal próbálták megoldani az emberek problémáit.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Így akarták átírni a Himnuszt a Rákosi-korszakban
Nem létező országba került ez a magyar város
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Határátkelőhely óriásfejlesztés: az M5 mellett az M6-on is könnyen meg lehet majd közelíteni Szerbiát
Ha ilyen kétszázast vagy ötvenest találsz a pénztárcádban, gazdag vagy
A tested atomjai valószínűleg másik galaxisból érkeztek
A tatárjáráskor árulásra készült a magyar király?
Ukrajna elzárta az orosz gázcsapokat, január 1-től nem szállít Európába
EIT: Európa legnagyobb kutatóintézete képviseletet nyit Magyarországon