• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.02.17.
· Kult+Múlt

Miért nincsenek nukleáris meghajtású autók? A Ford próbálkozott velük…

Ford Nucleon nukleáris autó

Fotó: Wikimedia Commons/Ford Motor Company

Az emberiség a 20. század közepe óta használja az atomenergiát energiatermelésre, fegyverek előállítására és orvosi fejlesztésekre. A nukleáris tengeralattjáróktól a repülőgép-hordozókig az atomenergia elősegítette a technológiai fejlődést. Az 1950-es évek végén a Ford Motor Company nagyot álmodott egy még merészebb alkalmazással: egy nukleáris meghajtású autóval, a Ford Nucleonnal. Ez a koncepciózus autó ambiciózus volt, a korszak atomkorszakbeli optimizmusát szimbolizálta, és a futurisztikus gondolkodás egyik leglenyűgözőbb relikviájaként maradt fenn.

Az 1950-es évek a gyors nukleáris fejlesztések korszakát jelentették. A legelső teljes körű atomerőmű Pittsburghben kezdte meg az áramellátást, miközben a Ford mérnökei a michigani Dearbornban egy ugyanezzel a technológiával hajtott személyautóról mertek álmodni. A tervezés mögött álló látnok Jim Powers volt, aki a Ford Nucleont – egy olyan autót, amelynek csomagtartójában urániummal működő reaktor volt – a közlekedési technológia legdrámaibb ugrását ígérte — számolt be róla a Megaprojects.

Tervezés és jellemzők

A Ford Nucleon a retro-futurisztikus dizájnötletek talán legmarkánsabbika volt, egy Ford F-150 és egy Jetsons-ihlette űrhajó keveréke. A jobb aerodinamika érdekében behúzható lökhárítókkal, antennakészlettel és opcionális farokszárnyakkal büszkélkedhetett. A legszembetűnőbb tulajdonsága azonban a valószínűtlen arányai voltak: 200 hüvelyk hosszú és 77,4 hüvelyk széles volt, a szinte lehetetlenül rövid, 69,4 hüvelykes tengelytávval. Az utastér jóval előrébb helyezkedett el, hogy az utasok a lehető legtávolabb kerüljenek a fedélzeti reaktortól.

Funkcionálisan a Nucleon reaktora vizet melegít, hogy gőzt termeljen, amely megforgatja a turbinát, és így az autót működtető áramot termeljen, károsanyag-kibocsátás nélkül. Egy zártkörű hűtőrendszer szabályozná a hőt, és potenciálisan környezetbarátabbá tenné az autót a benzinüzemű társaihoz képest. A Ford még cserélhető reaktorokat is elképzelt – azt a lehetőséget, hogy az autósok a nagy teljesítményű változatról a nagy hatékonyságra hangolt változatra váltsanak. Elméleti teljesítmény és gyakorlati kihívások

A Ford becslése szerint a Nucleon 8000 kilométeres hatótávolsággal rendelkezne, mielőtt reaktorcserére lenne szükség, ami elméletileg elég lenne ahhoz, hogy egy feltöltéssel Párizsból Iszlámábádba jusson. Elméletileg a nukleáris hajtáslánc kivételes sebességet és teljesítményt tudott biztosítani, amelynek csak a hűtők, az aerodinamika és az üzemanyag-átalakító rendszerek hatékonysága szabott határt.

A koncepcióval azonban jelentős problémák voltak. A nukleáris energiát több lépésben kellett mechanikai energiává alakítani, ami energiahatékonysági hiányosságokat eredményezett. Míg egy belsőégésű motor az üzemanyagot közvetlenül mozgásba alakítja át, a Nucleon folyamata több átalakítást igényelt – mindegyik energiaveszteséggel járt. További problémát jelentett a felesleges hő leadása: a jármű nem rendelkezett kipufogórendszerrel, amely hatékonyan elvezethette volna a felesleges energiát.

Biztonsági aggályok és valós életképesség

A legnagyobb akadályt vitathatatlanul a biztonság jelentette. Bár a Nucleon reaktorát vastag pajzsba burkolták volna, a sugárterhelés kockázata és a balesetek lehetősége miatt a koncepció rendkívül kivitelezhetetlenné vált. Egy hátulról történő ütközés katasztrofális sugárszivárgást eredményezhetett volna. A szükséges fűtőanyag, az urán-235 is hiánycikk volt, és nagyon drága, így a nagyüzemi gyártás igen valószínűtlen volt. A több millió autóból származó nukleáris hulladék ártalmatlanítása szintén környezeti problémát jelentett volna.

A Nucleon sorsa

E jövőkép ellenére az atomerőmű sosem jutott túl a maketteken és néhány promóciós darabon. Elhagyták, mivel végtelenül praktikusabbnak, gazdaságosabbnak és biztonságosabbnak bizonyult a benzinüzemű járműveknél maradni. Ma a Nucleon egyik eredeti makettje a Michigan állambeli Dearbornban található Henry Ford Múzeumban található, egy merész, de lehetetlen álom emlékműveként.

Bár az atommeghajtású autók sosem jöttek el, a nukleon a modern közlekedést alakító technológiai fejlődés előfutára volt: a cserélhető reaktorokra vonatkozó elképzelése a mai elektromos járművek akkumulátor-technológiájának modern technológiáját tükrözte, az elektronikus vezetőtámogató rendszerek koncepciója pedig a mai autókban megtalálható modern biztonsági funkciókat vetítette előre.

Ma a járművek meghajtásának jövőjét az elektromos és a hidrogén üzemanyagcellás technológia jelenti. A nukleáris fúzió egy nap remélhetőleg a nagyon szükséges energiaforrás lesz, amely a nukleáris meghajtású járművek teljesen új generációját inspirálja majd. Addig a napig azonban a Ford Nucleon a század közepi optimizmus elragadó példája marad, egy ambiciózus álom arról, ami lehetett volna.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Rejtélyes körmintát fedeztek fel a tengerfenéken
Mennyire biztonságos egy atombunker valójában?

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
autóipar tudomány
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

  • Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

  • Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

  • Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

  • Miért nem érte el a VR a nagy áttörését?

  • Hivatalos: Oroszország a bűnös a Malaysia Airlines MH17-es járatának lelövéséért

Kapcsolódó cikkek

Római legionáriusok katonák fieztség zsold ezüst denarius
2025.07.09.

Fizetés az ókorban: Mennyit keresett egy római legionárius?


Olvasson tovább
kínzás
2025.07.08.

Ez az őrült kínzási módszer látszólag ártalmatlan, mégis tönkreteszi az elmét


Olvasson tovább
egyiptomi múmia civilizáció
2025.07.05.

Elképesztő felfedezés: ősi civilizációval lehet kapcsolatban az 5000 éves férfi!


Olvasson tovább
óceán város Atlantisz
2025.07.04.

Atlantisz városát találhatták meg a kutatók, ráadásul itt, Európában!


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

Tovább olvasok
Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

Tovább olvasok
Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

Tovább olvasok
Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

Tovább olvasok
Miért nem érte el a VR a nagy áttörését?

Miért nem érte el a VR a nagy áttörését?

Tovább olvasok
Hivatalos: Oroszország a bűnös a Malaysia Airlines MH17-es járatának lelövéséért

Hivatalos: Oroszország a bűnös a Malaysia Airlines MH17-es járatának lelövéséért

Tovább olvasok
Meghalt egy kárpátaljai magyar férfi, akit állítólag ukrán sorozótisztek vertek meg: Orbán reagált, az ukrán nagykövetet bekérették

Meghalt egy kárpátaljai magyar férfi, akit állítólag ukrán sorozótisztek vertek meg: Orbán reagált, az ukrán nagykövetet bekérették

Tovább olvasok
A világ legöregebb szőlőtőkéje a határtól nem messze: így mutatkozott be Maribor és a megújult Hotel Habakuk

A világ legöregebb szőlőtőkéje a határtól nem messze: így mutatkozott be Maribor és a megújult Hotel Habakuk

Tovább olvasok
Fontos forgalmi változások a Nagykörúton: indul a felújítás második üteme – erre kell számítanunk

Fontos forgalmi változások a Nagykörúton: indul a felújítás második üteme – erre kell számítanunk

Tovább olvasok
Elfogyunk: döbbenetes, hányan hagyták el Magyarországot 10 év alatt

Elfogyunk: döbbenetes, hányan hagyták el Magyarországot 10 év alatt

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4