• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Vendégszerző Vendégszerző · 2025.03.14.
· MIX

Majdnem katasztrófa: Amikor egy Wizz Air-gép veszélyesen közel került egy hegyhez

2016. november 10-én a Wizz Air 801-es járata súlyos balesetveszélybe került a szerbiai Nis repülőtere közelében. A Budapest felől érkező szolgálati járaton csak a személyzet tartózkodott. A kapitány és az első tiszt először repültek erre a repülőtérre, ami önmagában is kihívást jelentett.

A kritikus pillanatokban a pilóták közötti kommunikáció hiánya, a repülési rendszer hibás beállításai és a helyzet félreértése miatt a repülőgép veszélyesen alacsony magasságra süllyedt, miközben egy majdnem 1000 méter magas hegy felé tartott.

Wizz Air flight's emergency landing in Budapest
A Wizz Air 801-es járata 2016-ban rendkívül közel került a katasztrófához. Fotó: depositphotos.com

A megközelítés során a légiforgalmi irányítás más leszállási eljárást kért, mint amit eredetileg programoztak. Az újratervezés során a repülést irányító számítógép egy nem kívánt 360 fokos fordulót adott a pályához, amit a személyzet figyelmen kívül hagyott. Ezután az első tiszt hibásan állította be a süllyedési magasságot 305 méterre, miközben az előttük lévő hegy 945 méter magas volt. A kapitány későn észlelte a veszélyt, és ekkor már a vészjelző figyelmeztette őket.

A kritikus magasság és az iránytévesztés problémája

A Blikk beszámolója szerint mindkét pilóta azonnal, de nem megfelelően reagált. Egyszerre húzták hátra a botkormányokat, hogy elkerüljék az ütközést, de késlekedtek a maximális tolóerő alkalmazásával. Ennek következtében a repülőgép meredeken emelkedni kezdett, miközben sebessége drasztikusan csökkent, ami felboruláshoz is vezethetett volna. Szerencsére az automata repülésvezérlő rendszer érzékelte a veszélyesen alacsony sebességet, és azonnal maximális teljesítményre kapcsolta a hajtóműveket, elkerülve a katasztrófát.

A pilóták nem csökkentették időben a hajtóművek teljesítményét, így a szükséges 1310 méter helyett több mint 2130 magasságig emelkedtek, amely jelentősen eltért a repülési tervüktől. Bár végül biztonságosan leszálltak a nis-i repülőtéren, a manőver során a repülőgép minden eddiginél közelebb került egy súlyos balesethez.

Cockpit Wizz Air Pixabay
Forrás: Pixabay

A Wizz Air válasza és a vizsgálat tanulságai

A Wizz Air belső vizsgálata kimutatta, hogy a pilóták több súlyos hibát is elkövettek. Nem tájékoztatták megfelelően egymást a repülőgép irányításáról, helytelen magasságbeállításokat alkalmaztak, és nem kommunikáltak világosan a kritikus helyzetekben. A kapitány az előző nap nem tudott megfelelően pihenni, míg az első tiszt több mint tíz napja nem repült, ami szintén hozzájárulhatott a hibákhoz.

A légitársaság hivatalos nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a biztonság a legfontosabb prioritásuk. Az eset után azonnal beépítették a tanulságokat a pilótaképzésbe, és az érintett személyzet további oktatásban részesült budapesti és római szimulációs központokban. A Wizz Air az ügy tapasztalatait megosztotta minden pilótájával annak érdekében, hogy hasonló esetek a jövőben ne forduljanak elő.

A 801-es járat esete egyértelműen rávilágít arra, milyen súlyos következményei lehetnek a nem megfelelő kommunikációnak és a rossz döntéseknek egy repülőgépen. A szerencsének és az automatizált rendszerek beavatkozásának köszönhetően elkerülték a tragédiát, ám az események ismét rámutatnak arra, mennyire fontos valójában a folyamatos képzés és a biztonsági előírások betartása a légi közlekedésben.

Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary

Érdemes elolvasni:

  • Bővül Debrecen repülési hálózat: ide utazhatunk az új járatokkal
  • Tudtad, hogy a Concorde landolt Budapesten?
  • 20 évig voltak belföldi repülőjáratok Magyarországon
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
baleset DailyNewsHungary repülőtér Wizz Air
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Pert akasztottak a Wizz Air és más fapados légitársaságok nyakába

  • Váratlan réteg járhat a legjobban az Otthon Starttal

  • Újra megnyitott a népszerű budapesti fürdő beltéri része

  • A tempónál csak az árak nagyobbak a Hungaroring büféiben

  • Mennyi alkoholt iszik a magyar? Így állunk a sörrel a többi európai országhoz képest

  • Forgalmi káosz, készpénzmentes fizetés: Minden, amit a 2025-ös Forma-1-es Magyar Nagydíjról tudni kell

Kapcsolódó cikkek

Otthon Start illusztráció magyar kormány
2025.08.02.

Váratlan réteg járhat a legjobban az Otthon Starttal


Olvasson tovább
alkoholfogyasztás sör alkohol magyarország magyarok
2025.08.02.

Mennyi alkoholt iszik a magyar? Így állunk a sörrel a többi európai országhoz képest


Olvasson tovább
Hungaroring Forma-1 magyar nagydíj
2025.08.02.

Forgalmi káosz, készpénzmentes fizetés: Minden, amit a 2025-ös Forma-1-es Magyar Nagydíjról tudni kell


Olvasson tovább
Nagyvárad magyar határ vasútvonal
2025.08.01.

Jó hírek: Újraindult a vasúti forgalom Nagyvárad és a magyar határ között – lassan, de biztosan halad a felújítás


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Pert akasztottak a Wizz Air és más fapados légitársaságok nyakába

Pert akasztottak a Wizz Air és más fapados légitársaságok nyakába

Tovább olvasok
Váratlan réteg járhat a legjobban az Otthon Starttal

Váratlan réteg járhat a legjobban az Otthon Starttal

Tovább olvasok
Újra megnyitott a népszerű budapesti fürdő beltéri része

Újra megnyitott a népszerű budapesti fürdő beltéri része

Tovább olvasok
A tempónál csak az árak nagyobbak a Hungaroring büféiben

A tempónál csak az árak nagyobbak a Hungaroring büféiben

Tovább olvasok
Mennyi alkoholt iszik a magyar? Így állunk a sörrel a többi európai országhoz képest

Mennyi alkoholt iszik a magyar? Így állunk a sörrel a többi európai országhoz képest

Tovább olvasok
Forgalmi káosz, készpénzmentes fizetés: Minden, amit a 2025-ös Forma-1-es Magyar Nagydíjról tudni kell

Forgalmi káosz, készpénzmentes fizetés: Minden, amit a 2025-ös Forma-1-es Magyar Nagydíjról tudni kell

Tovább olvasok
<strong>Őskori drogos bulik: már 4000 éve is voltak, akik kábítószerrel dobták fel az estét</strong>

Őskori drogos bulik: már 4000 éve is voltak, akik kábítószerrel dobták fel az estét

Tovább olvasok
Jó hírek: Újraindult a vasúti forgalom Nagyvárad és a magyar határ között – lassan, de biztosan halad a felújítás

Jó hírek: Újraindult a vasúti forgalom Nagyvárad és a magyar határ között – lassan, de biztosan halad a felújítás

Tovább olvasok
Csodálatos olasz városba indít új járatot a Wizz Air Budapestről

Csodálatos olasz városba indít új járatot a Wizz Air Budapestről

Tovább olvasok
Hegyi-Karabahban jártunk – így néz ki most a háború utáni Azerbajdzsán

Hegyi-Karabahban jártunk – így néz ki most a háború utáni Azerbajdzsán

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4