A Tünel (magyarul: Alagút) egy történelmi jelentőségű, földalatti függővasút Isztambulban, Törökországban. Az F2-es vonal jelöléssel ellátott rendszer két állomással rendelkezik, melyek Karaköyt és Beyoğlut kötik össze. A vonal 573 méter hosszú, és 1875. január 17-én nyílt meg, ezzel a világ egyik legrégebbi földalatti vasútja.
A 19. század második felében Pera (ma Beyoğlu) és Galata (ma Karaköy) Isztambul kereskedelmi és pénzügyi központja volt. A két negyedet egy meredek domb választotta el, ami megnehezítette a közlekedést. A francia mérnök, Eugène-Henri Gavand 1867-ben látogatott Isztambulba, ahol meglepődött a nagy tömegen, amely naponta közlekedett fel-le a dombon. Gavand ötlete egy függővasút építése volt, amely megkönnyítené az utazást.
A megvalósítás
Az építkezés 1871-ben kezdődött, de a földtulajdonosokkal való viták miatt elhúzódott. A Tünel végül 1874 decemberében készült el, és 1875. január 17-én nyílt meg a nagyközönség előtt. Kezdetben gőzmeghajtású volt, és két kocsiból állt: az egyik az utasoknak, a másik az áruk szállítására szolgált.
Modernizációk
- 1939: Az IETT (Istanbul Elektrik Tramvay és Tünel) vette át a működtetést.
- 1971: Elektromos meghajtásúvá és gumikerekes rendszerré alakították át.
- 2007: Földrengésbiztossá tették a vonalat.
- 2021: Az első női vezető is csatlakozott a Tünel személyzetéhez.
Műszaki jellemzők
- Hossz: 573 méter
- Állomások száma: 2 (Karaköy és Beyoğlu)
- Nyomtáv: 1435 mm (normál nyomtávú)
- Maximális emelkedés: 15%
- Sebesség: max. 22 km/h
- Utazási idő: ~1,5 perc
A vonal szerepe ma
A Tünel ma is fontos szerepet játszik Isztambul közlekedési hálózatában, különösen a Karaköy és Beyoğlu közötti gyors összeköttetés biztosításában. A felső állomás, a Tünel Meydanı, közvetlenül az Istiklal sugárút kezdeténél található, ami egyik legforgalmasabb gyalogos terület a városban.
Érdekességek
- A Tünel a világ második legrégebbi földalatti vasútja (a londoni után).
- Az eredeti kocsik fából készültek, és külön szekciók voltak férfiaknak és nőknek.
- A modern kocsik gumikerekesek, és beton sínen futnak, hasonlóan a metróhoz.
A Tünel nem csupán egy közlekedési eszköz, hanem Isztambul történelmi és kulturális örökségének része. Több mint 140 éves múltjával továbbra is nélkülözhetetlen a város életében, és egyedülálló élményt nyújt a turistáknak is.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
45 éve jár a kék metró második szakasza – Így épült a 3-as vonal déli szárnya
A történelem 7 legmeghatározóbb fegyvere
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
5 brutális középkori valóság, amit a Hunyadi sorozat csak érintett
Elképesztő helyekre juthatsz el egy balatoni nyaralás árából!
Még mindig vannak megválaszolatlan kérdések a repülőgép-balesettel kapcsolatban, amely a lengyel elnök életét követelte
Oroszország nukleáris fegyverektől sem riadna vissza, ha a „tettrekészek” katonákat telepítenének Ukrajnába
3D-s animáció mutatja be a Colosseum hihetlen mechanikai vívmányait
Még a 19. században is élhettek óriáskrokodilok, sikerüket magyar kutatók vizsgálták