A Tünel — A világ második legrégebbi földalatti vasútja

A Tünel (magyarul: Alagút) egy történelmi jelentőségű, földalatti függővasút Isztambulban, Törökországban. Az F2-es vonal jelöléssel ellátott rendszer két állomással rendelkezik, melyek Karaköyt és Beyoğlut kötik össze. A vonal 573 méter hosszú, és 1875. január 17-én nyílt meg, ezzel a világ egyik legrégebbi földalatti vasútja.

A 19. század második felében Pera (ma Beyoğlu) és Galata (ma Karaköy) Isztambul kereskedelmi és pénzügyi központja volt. A két negyedet egy meredek domb választotta el, ami megnehezítette a közlekedést. A francia mérnök, Eugène-Henri Gavand 1867-ben látogatott Isztambulba, ahol meglepődött a nagy tömegen, amely naponta közlekedett fel-le a dombon. Gavand ötlete egy függővasút építése volt, amely megkönnyítené az utazást.

A megvalósítás

Az építkezés 1871-ben kezdődött, de a földtulajdonosokkal való viták miatt elhúzódott. A Tünel végül 1874 decemberében készült el, és 1875. január 17-én nyílt meg a nagyközönség előtt. Kezdetben gőzmeghajtású volt, és két kocsiból állt: az egyik az utasoknak, a másik az áruk szállítására szolgált.

Modernizációk

  • 1939: Az IETT (Istanbul Elektrik Tramvay és Tünel) vette át a működtetést.
  • 1971: Elektromos meghajtásúvá és gumikerekes rendszerré alakították át.
  • 2007: Földrengésbiztossá tették a vonalat.
  • 2021: Az első női vezető is csatlakozott a Tünel személyzetéhez.

Műszaki jellemzők

  • Hossz: 573 méter
  • Állomások száma: 2 (Karaköy és Beyoğlu)
  • Nyomtáv: 1435 mm (normál nyomtávú)
  • Maximális emelkedés: 15%
  • Sebesség: max. 22 km/h
  • Utazási idő: ~1,5 perc

A vonal szerepe ma

A Tünel ma is fontos szerepet játszik Isztambul közlekedési hálózatában, különösen a Karaköy és Beyoğlu közötti gyors összeköttetés biztosításában. A felső állomás, a Tünel Meydanı, közvetlenül az Istiklal sugárút kezdeténél található, ami egyik legforgalmasabb gyalogos terület a városban.

Érdekességek

  • A Tünel a világ második legrégebbi földalatti vasútja (a londoni után).
  • Az eredeti kocsik fából készültek, és külön szekciók voltak férfiaknak és nőknek.
  • A modern kocsik gumikerekesek, és beton sínen futnak, hasonlóan a metróhoz.

A Tünel nem csupán egy közlekedési eszköz, hanem Isztambul történelmi és kulturális örökségének része. Több mint 140 éves múltjával továbbra is nélkülözhetetlen a város életében, és egyedülálló élményt nyújt a turistáknak is.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

45 éve jár a kék metró második szakasza – Így épült a 3-as vonal déli szárnya
A történelem 7 legmeghatározóbb fegyvere

Source: