Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?
Ma már furcsának számít, ha valaki például egy jobbkormányos angol autót lát a magyar utakon. Pedig ez nem volt mindig így: Magyarországon egészen 1941-ig a bal oldalon közlekedtek a járművek. Miért történt a váltás? Részletek alább.
A Pesti Srácok szerint az első világháborút követően sorra tértek át az országok a jobb oldali közlekedésre. A sort Szovjet-Oroszország kezdte meg közvetlenül a háború után, majd az 1930-as években Magyarország összes szomszédja ezt a rendszert vezette be.
Érdekesség, hogy 1941-ben Magyarország volt az utolsó előtti ország, amely áttért a jobb oldali közlekedésre. Egyedül Svédország váltott később, 1967-ben.
Hivatalosan 1941. július 6-ától kellett Magyarországon az úttest jobb oldalán közlekedniük az autósoknak.
A változás azonban nem lépett azonnal életbe Budapesten: a fővárosban csak november 9-én vezették be az új szabályt.
A Pesti Srácok beszámolója szerint máig nem tisztázott, miért a bal oldali közlekedés volt a természetes évszázadokon keresztül. Egyesek szerint ez a római hagyományokra vezethető vissza, míg mások úgy vélik, hogy mivel a legtöbben jobbkezesek voltak, a bal oldalon való haladás lehetővé tette, hogy a jobb kézben tartott karddal könnyebb legyen harcolni.
Az első uralkodó, aki hivatalosan is bevezette a jobb oldali közlekedést, I. Napóleon volt. Azonban a szabály csak a közutakra vonatkozott, ezért Franciaországban a vasút még ma is a bal oldalon közlekedik.
Magyarországon egyetlen kivétel maradt: a gödöllői HÉV a mai napig a bal oldalon halad.
A napóleoni háborúkat követően több ország – köztük Ausztria és Magyarország is – visszatért a bal oldali közlekedéshez.
De miért döntött Magyarország 1941-ben mégis a jobb oldal mellett?
Több ok is szerepet játszott a döntésben: egyrészt a német orientáció, ahol már jobb oldali közlekedés élt, másrészt az 1930-as évek végén és az 1940-es évek elején visszacsatolt területek – Romániából, Csehszlovákiából és Jugoszláviából –, ahol szintén jobb oldali rendszer működött.
A közlekedési szabályozásért felelős minisztérium már 1939-ben be akarta vezetni az új rendszert, ám a második világháború kitörése késleltette a változást. Végül a hivatalos átállás 1941. július 6-án, hajnali 3 órakor történt meg Budapest kivételével, ahol a váltás november 9-én, szintén hajnali 3 órakor lépett életbe.
Érdekes módon a váltás zökkenőmentesen zajlott.
Mindössze egyetlen balesetről számoltak be.
Egy kalauz kiesett a vonatból, mert a rossz oldali ajtónak dőlt. Az új szabályozás azonban komoly költségekkel is járt: több autóbuszt át kellett alakítani, hogy az ajtójuk a megfelelő oldalra kerüljön.
Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
105 éve írták alá a trianoni békeszerződést
Drakula témájú vidámpark épül Csíkszeredában
Egyetlen fotont több helyen is észleltek egyszerre, ledöbbentek a kutatók
Református Énekek – 2025-ben ismét az Operában!
Nagysebességű vasút épül a Liszt Ferenc Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között
Ravasz kvíz Erdélyről – hány kérdésre tudsz válaszolni?