• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • BREAKING – Újabb közvetlen repülőjárat Budapest és Amerika közt!

Vendégszerző Vendégszerző · 2025.06.02.
· Kult+Múlt

Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Magyarország közlekedés Budapest

Kép: Fortepan

Ma már furcsának számít, ha valaki például egy jobbkormányos angol autót lát a magyar utakon. Pedig ez nem volt mindig így: Magyarországon egészen 1941-ig a bal oldalon közlekedtek a járművek. Miért történt a váltás? Részletek alább.

A Pesti Srácok szerint az első világháborút követően sorra tértek át az országok a jobb oldali közlekedésre. A sort Szovjet-Oroszország kezdte meg közvetlenül a háború után, majd az 1930-as években Magyarország összes szomszédja ezt a rendszert vezette be.

Érdekesség, hogy 1941-ben Magyarország volt az utolsó előtti ország, amely áttért a jobb oldali közlekedésre. Egyedül Svédország váltott később, 1967-ben.

Hivatalosan 1941. július 6-ától kellett Magyarországon az úttest jobb oldalán közlekedniük az autósoknak.

A változás azonban nem lépett azonnal életbe Budapesten: a fővárosban csak november 9-én vezették be az új szabályt.

A Pesti Srácok beszámolója szerint máig nem tisztázott, miért a bal oldali közlekedés volt a természetes évszázadokon keresztül. Egyesek szerint ez a római hagyományokra vezethető vissza, míg mások úgy vélik, hogy mivel a legtöbben jobbkezesek voltak, a bal oldalon való haladás lehetővé tette, hogy a jobb kézben tartott karddal könnyebb legyen harcolni.

Az első uralkodó, aki hivatalosan is bevezette a jobb oldali közlekedést, I. Napóleon volt. Azonban a szabály csak a közutakra vonatkozott, ezért Franciaországban a vasút még ma is a bal oldalon közlekedik.

Magyarországon egyetlen kivétel maradt: a gödöllői HÉV a mai napig a bal oldalon halad.

A napóleoni háborúkat követően több ország – köztük Ausztria és Magyarország is – visszatért a bal oldali közlekedéshez.

De miért döntött Magyarország 1941-ben mégis a jobb oldal mellett?

Több ok is szerepet játszott a döntésben: egyrészt a német orientáció, ahol már jobb oldali közlekedés élt, másrészt az 1930-as évek végén és az 1940-es évek elején visszacsatolt területek – Romániából, Csehszlovákiából és Jugoszláviából –, ahol szintén jobb oldali rendszer működött.

A közlekedési szabályozásért felelős minisztérium már 1939-ben be akarta vezetni az új rendszert, ám a második világháború kitörése késleltette a változást. Végül a hivatalos átállás 1941. július 6-án, hajnali 3 órakor történt meg Budapest kivételével, ahol a váltás november 9-én, szintén hajnali 3 órakor lépett életbe.

Érdekes módon a váltás zökkenőmentesen zajlott.

Mindössze egyetlen balesetről számoltak be.

Egy kalauz kiesett a vonatból, mert a rossz oldali ajtónak dőlt. Az új szabályozás azonban komoly költségekkel is járt: több autóbuszt át kellett alakítani, hogy az ajtójuk a megfelelő oldalra kerüljön.

Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary

Ez is érdekelhet:

  • Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?
  • A kispesti csoda: A Wekerletelep története
  • Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
DailyNewsHungary közlekedés Magyarország történelem

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nagy bajban Orbán: döbbenetesen magas a Tisza győzelmi esélye

Nagy bajban Orbán: döbbenetesen magas a Tisza győzelmi esélye

Tovább olvasok
Szomszédos fővárosban zárja be bázisát a Wizz Air, több járatot is megszüntet

Szomszédos fővárosban zárja be bázisát a Wizz Air, több járatot is megszüntet

Tovább olvasok
Kína 500 millió dollárt fektetett Üzbegisztán turizmusába 2025 első felében

Kína 500 millió dollárt fektetett Üzbegisztán turizmusába 2025 első felében

Tovább olvasok
BREAKING – Újabb közvetlen repülőjárat Budapest és Amerika közt!

BREAKING – Újabb közvetlen repülőjárat Budapest és Amerika közt!

Tovább olvasok
Orbánék szerint sokkal modernebbek a magyar mentők, mint az osztrákok: ezen háborognak a sógorok

Orbánék szerint sokkal modernebbek a magyar mentők, mint az osztrákok: ezen háborognak a sógorok

Tovább olvasok
Hogy lép hadba a NATO? A lengyelek elindíthatják a folyamatot az orosz drónok lelövése után

Hogy lép hadba a NATO? A lengyelek elindíthatják a folyamatot az orosz drónok lelövése után

Tovább olvasok
Miért hívta be Rákóczi az oroszokat Magyarországra?

Miért hívta be Rákóczi az oroszokat Magyarországra?

Tovább olvasok
Most egész olcsón megveheted a Belügyminisztérium palotáját a pesti belvárosban – képek

Most egész olcsón megveheted a Belügyminisztérium palotáját a pesti belvárosban – képek

Tovább olvasok
<strong>Közeleghet a 3. világháború – vélik a szakértők Putyin legfrissebb beszéde után</strong>

Közeleghet a 3. világháború – vélik a szakértők Putyin legfrissebb beszéde után

Tovább olvasok
Budapesten találkozott belarusz hírszerzőkkel egy volt moldáv kémfőnök, elfogták hazaárulás miatt

Budapesten találkozott belarusz hírszerzőkkel egy volt moldáv kémfőnök, elfogták hazaárulás miatt

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4