• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Vendégszerző Vendégszerző · 2025.06.02.
· Kult+Múlt

Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Magyarország közlekedés Budapest

Kép: Fortepan

Ma már furcsának számít, ha valaki például egy jobbkormányos angol autót lát a magyar utakon. Pedig ez nem volt mindig így: Magyarországon egészen 1941-ig a bal oldalon közlekedtek a járművek. Miért történt a váltás? Részletek alább.

A Pesti Srácok szerint az első világháborút követően sorra tértek át az országok a jobb oldali közlekedésre. A sort Szovjet-Oroszország kezdte meg közvetlenül a háború után, majd az 1930-as években Magyarország összes szomszédja ezt a rendszert vezette be.

Érdekesség, hogy 1941-ben Magyarország volt az utolsó előtti ország, amely áttért a jobb oldali közlekedésre. Egyedül Svédország váltott később, 1967-ben.

Hivatalosan 1941. július 6-ától kellett Magyarországon az úttest jobb oldalán közlekedniük az autósoknak.

A változás azonban nem lépett azonnal életbe Budapesten: a fővárosban csak november 9-én vezették be az új szabályt.

A Pesti Srácok beszámolója szerint máig nem tisztázott, miért a bal oldali közlekedés volt a természetes évszázadokon keresztül. Egyesek szerint ez a római hagyományokra vezethető vissza, míg mások úgy vélik, hogy mivel a legtöbben jobbkezesek voltak, a bal oldalon való haladás lehetővé tette, hogy a jobb kézben tartott karddal könnyebb legyen harcolni.

Az első uralkodó, aki hivatalosan is bevezette a jobb oldali közlekedést, I. Napóleon volt. Azonban a szabály csak a közutakra vonatkozott, ezért Franciaországban a vasút még ma is a bal oldalon közlekedik.

Magyarországon egyetlen kivétel maradt: a gödöllői HÉV a mai napig a bal oldalon halad.

A napóleoni háborúkat követően több ország – köztük Ausztria és Magyarország is – visszatért a bal oldali közlekedéshez.

De miért döntött Magyarország 1941-ben mégis a jobb oldal mellett?

Több ok is szerepet játszott a döntésben: egyrészt a német orientáció, ahol már jobb oldali közlekedés élt, másrészt az 1930-as évek végén és az 1940-es évek elején visszacsatolt területek – Romániából, Csehszlovákiából és Jugoszláviából –, ahol szintén jobb oldali rendszer működött.

A közlekedési szabályozásért felelős minisztérium már 1939-ben be akarta vezetni az új rendszert, ám a második világháború kitörése késleltette a változást. Végül a hivatalos átállás 1941. július 6-án, hajnali 3 órakor történt meg Budapest kivételével, ahol a váltás november 9-én, szintén hajnali 3 órakor lépett életbe.

Érdekes módon a váltás zökkenőmentesen zajlott.

Mindössze egyetlen balesetről számoltak be.

Egy kalauz kiesett a vonatból, mert a rossz oldali ajtónak dőlt. Az új szabályozás azonban komoly költségekkel is járt: több autóbuszt át kellett alakítani, hogy az ajtójuk a megfelelő oldalra kerüljön.

Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary

Ez is érdekelhet:

  • Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?
  • A kispesti csoda: A Wekerletelep története
  • Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
DailyNewsHungary közlekedés Magyarország történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • 105 éve írták alá a trianoni békeszerződést

  • Drakula témájú vidámpark épül Csíkszeredában

  • Egyetlen fotont több helyen is észleltek egyszerre, ledöbbentek a kutatók

  • Református Énekek – 2025-ben ismét az Operában!

  • Nagysebességű vasút épül a Liszt Ferenc Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között

  • Ravasz kvíz Erdélyről – hány kérdésre tudsz válaszolni?

Kapcsolódó cikkek

trianoni békeszerződés térkép
2025.06.04.

105 éve írták alá a trianoni békeszerződést


Olvasson tovább
foton Bose-Einstein-kondenzátum
2025.06.04.

Egyetlen fotont több helyen is észleltek egyszerre, ledöbbentek a kutatók


Olvasson tovább
ősember emberiség kihalás kutatás
2025.06.03.

Az emberiség történetének hiányzó láncszeme lehet a 7100 éves nő


Olvasson tovább
jézus születése betlehem gomba
2025.06.02.

Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
105 éve írták alá a trianoni békeszerződést

105 éve írták alá a trianoni békeszerződést

Tovább olvasok
Drakula témájú vidámpark épül Csíkszeredában

Drakula témájú vidámpark épül Csíkszeredában

Tovább olvasok
Egyetlen fotont több helyen is észleltek egyszerre, ledöbbentek a kutatók

Egyetlen fotont több helyen is észleltek egyszerre, ledöbbentek a kutatók

Tovább olvasok
Református Énekek – 2025-ben ismét az Operában!

Református Énekek – 2025-ben ismét az Operában!

Tovább olvasok
Nagysebességű vasút épül a Liszt Ferenc Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között

Nagysebességű vasút épül a Liszt Ferenc Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között

Tovább olvasok
Ravasz kvíz Erdélyről – hány kérdésre tudsz válaszolni?

Ravasz kvíz Erdélyről – hány kérdésre tudsz válaszolni?

Tovább olvasok
<strong>Közelgő apokalipszis: galaktikus ütközés nyelheti el a Földet</strong>

Közelgő apokalipszis: galaktikus ütközés nyelheti el a Földet

Tovább olvasok
Már az Országgyűlés előtt az új névtörvény – Betiltanák a Legolaszt és az Oráliát?

Már az Országgyűlés előtt az új névtörvény – Betiltanák a Legolaszt és az Oráliát?

Tovább olvasok
Egy kihalt nyelv, amit ma már a TikTokon tanulnak a gyerekek

Egy kihalt nyelv, amit ma már a TikTokon tanulnak a gyerekek

Tovább olvasok
Megdöbbentő titkok a gleccserek mélyéről: Ruhák, fegyverek, ősi eszközök

Megdöbbentő titkok a gleccserek mélyéről: Ruhák, fegyverek, ősi eszközök

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4