Nagysebességű vasút épül a Liszt Ferenc Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között
Kedden bejelentésre került, hogy a kormány döntést hozott egy 1 milliárd eurós gyorsvasút megépítéséről, amely a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret köti majd össze a budapesti Nyugati pályaudvarral.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közölte, hogy emellett egy új teherszállító repülőtér építéséről is határoztak, amelynek költsége 400 és 1 milliárd euró között lehet. Mindkét beruházás koncessziós konstrukcióban valósul meg – tette hozzá.
Gyorsvasút a kényelmes eljutásért
A gyorsvasút kiépítéséhez csak a repülőtér és Budapest X. kerülete közötti új pályaszakasz megépítésére lesz szükség. A koncessziós pályázatot akár hat hónapon belül ki lehet írni. A miniszter hangsúlyozta, hogy nem lesz közvetlen vasúti kapcsolat a két végpont között, a rendszer azonban illeszkedni fog az országos vasúthálózatba, így nemcsak a belvárosból, hanem a környező településekről is könnyebben megközelíthetővé válik a reptér.
Rámutatott, hogy a Liszt Ferenc repülőtéren az utasforgalom az elmúlt években éves szinten átlagosan 14 százalékkal nőtt, és 2024-ben rekordot döntve elérte a 17,6 millió főt. Ez a szám 2030-ra átlépheti a 20 milliót, 2040-re pedig elérheti a 35 milliót. A miniszter szerint a repülőtér teherszállítási forgalma rövidesen eléri a 400–450 ezer tonnás éves kapacitáshatárt.
Az új teherrepülőtér a jelenlegi létesítmény közelében épülhet meg, így a vasútfejlesztés nemcsak az utas-, hanem az áruszállítás szempontjából is előnyös lesz.

Illusztráció. Kiemelt kép: Pixabay
A munkálatok elkezdődtek
„Megkezdődnek a munkálatok, zajlik a helyszín kijelölése a teherrepülőtér számára, és keressük a megfelelő befektetőket.” Hozzátette: kizárólag olyan partnerekkel kívánnak együttműködni, akik nemcsak megépítik a létesítményt, hanem valós forgalmat is biztosítanak.
A gyorsvasút pontos útvonala még nem ismert, de a miniszter szerint a meglévő vasúti pályák figyelembevételével szinte biztos, hogy a beruházás nem érint lakott területeket. Jelenleg 5–6 lehetséges helyszínt vizsgálnak új teherrepülőtér kialakítására, köztük zöldmezős és barnamezős projekteket is. A kiválasztott helyszínnek távol kell lennie lakott területektől a folyamatos üzemelés érdekében, ugyanakkor közel kell lennie a vasúti és közúti infrastruktúrához – mondta.
Mivel a Liszt Ferenc repülőtéren átrakodott áruk többsége Ázsiából érkezik – ezen belül 43 százalék Kínából –, a projekt iránt kínai, közel-keleti, kazahsztáni vagy azeri befektetők érdeklődése várható – tette hozzá.
Elmondása szerint a Budapest Airport idén több mint 100 milliárd forint osztalékot fizetett ki, amely a költségvetésbe kerül. Hosszabb távon az állam évi 20–30 milliárd forint osztalékra számít a repülőtértől, és a miniszter kiemelte, hogy a kormány az MVM-től is 200 milliárd forint osztalékbevételhez jutott – írja az Index.
Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog
Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”
A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg
Emberi agysejtekkel operál az új biológiai számítógép
Ezért nem akarják felnyitni Kína első császárának sírját
7 különös dolog, amit a Holdon hagytak az űrhajósok