Visszatérhetnek a földre kényszerített Wizz Air-gépek – közel a megoldás a hajtóműhibára
A hajtómű-meghibásodások súlyos fennakadásokat okoznak a Wizz Airnél, a flottát gyorsított javításokkal próbálják helyreállítani.
Meghibásodás a GTF-hajtóműveknél
Komoly bajba került a Wizz Air flottája az elmúlt években. Az Airbus A320neo családba tartozó gépeket hajtó Pratt & Whitney GTF-hajtóműveknél már 2023 óta ismert az alapanyaghibából eredő „fémpor-meghibásodás”, amely súlyos meghibásodásokhoz vezethet. A probléma miatt a légitársaság 2025 nyarára már 37 repülőgépét volt kénytelen leállítani.
A légitársaság még júniusban bejelentette, hogy a 2025-ös pénzügyi évben 61,7 százalékkal csökkent az üzemi nyeresége, elsősorban a Pratt & Whitney GTF hajtóműveinek problémái miatt. A hibák következtében a légitársaság flottájának közel 20 százalékát kellett földre kényszeríteni.
A Wizz Air és a Pratt & Whitney előrehaladott tárgyalásokat folytat a GTF-hajtóművek javításának felgyorsításáról – mondta el Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója a Reutersnek.
A tárgyalások célja, hogy a hibás alkatrész miatt leállított gépek minél hamarabb visszatérhessenek a menetrend szerinti forgalomba. A korábbi, akár 300 napos javítási idő jelentősen akadályozta a flottaműködést, így a gyorsított javítási program bevezetése kulcsfontosságú a Wizz Air számára. A tárgyalások egybeesnek a júniusban bejelentett új hajtóművek beszerzési programjával, a cél pedig, hogy a megállapodást november 13-ig véglegesítsék.
Mi a meghibásodás oka?
A légitársaság Airbus A320neo gépeit érintő probléma a Pratt & Whitney GTF-hajtóműveinek turbinatárcsáiban és kompresszorlemezeiben található hibás fémporhoz vezethető vissza. A gyártás során használt anyagban keletkező apró rendellenességek miatt a hajtóművek kritikus alkatrészei gyorsabban kopnak, ami súlyos meghibásodásokat okozhat. A probléma globálisan érinti az Airbus A320neo-flottával repülő légitársaságokat, de a Wizz Air esetében különösen érzékenyen jelentkezik, mivel a diszkont légitársaság flottájának nagy része ezzel a hajtómű-típussal üzemel.
A meghibásodások következményeként a légitársaság egyes gépeit hónapokra földre kellett kényszeríteni, ami komoly hatással volt a menetrendre, a kapacitásra és a pénzügyi eredményekre.
Nyári tapasztalatok és menetrendi stabilizáció a Wizz air-nél
A Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József a Pénzcentrumhoz adott interjújában úgy értékelte a 2025-ös nyarat, hogy az összehasonlíthatatlanul jobb volt a 2024-es évhez képest, amikor a járattörlések, a repülőtéri káosz és a lezárások próbára tették az utasokat.
„A nyarat szinte járattörlés nélkül vészeltük át, ami ritkán fordul elő” – mondta Váradi, kiemelve, hogy a légitársaság tudatosan tartalékokat épített a rendszerbe. Több repülőgép, pilóta és légiutas-kísérő áll készenlétben, pótrészeket biztosítottak, ami jelentősen javította a menetrendek pontosságát és csökkentette a fennakadásokat.
Fókuszban a flotta helyreállítása és menetrendi stabilizáció
A Wizz Air a nyári időszak menetrendi stabilizálása után a hajtóműhibák okozta fennakadások kezelésére és a flotta teljes helyreállítására összpontosít. A Pratt & Whitney-vel folytatott tárgyalásokkal igyekszik felgyorsítani a javításokat, hogy a menetrend szerinti forgalom minél hamarabb helyreálljon.

A Wizz Air flottája idén a menetrend stabilizálására is külön figyelmet fordít. Kép: Wizzair.com
Ezzel együtt a légitársaság stratégiai fókusza is módosult: szeptember 1-jével a Wizz Air leállította közel-keleti leányvállalatát, és az emirátusi járatok egy részét megszüntette, visszahelyezve a fókuszát Kelet- és Közép-Európára. Ezzel párhuzamosan a 2025/26-os téli menetrendben több budapesti és debreceni útvonalat módosítanak vagy ideiglenesen szüneteltetnek. Három népszerű úticél – Girona, Liverpool és Glasgow – teljesen kikerül a menetrendből, míg másoknál, például Tirana, Wroclaw és Genova esetében csak időszakos leállásra kell számítani.
A változtatások mögött a szezonális kereslet ingadozása és az üzemeltetési költségek optimalizálása áll. Bár a döntések egyes utasoknak kényelmetlenséget okozhatnak, a Wizz Air célja, hogy a flottát és a menetrendet stabilizálja, a szolgáltatást pedig hosszú távon fenntarthatóvá tegye.
Ez is érdekelhet:
- Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok
- Halálsikolyok a Wizz Air gépén – de mi történt valójában a római viharban?
- Betörtek a kecskeméti reptérre: Nem hinnéd el, mit loptak el
Kiemelt kép: Unsplash.com