30 új elektromos busz érkezett Budapestre
Már Budapesten vannak a fővárosi közösségi közlekedés megújítását szolgáló elektromos autóbuszok első példányai. Jelenleg 30 elektromos jármű várja a forgalomba állásra való előkészítését.
Hamarosan munkába állnak a BKK új szerzeményei
A BKK megrendelése nyomán 2027-ig összesen 70 új – 50 szóló és 20 elektromos csuklós – teljesen elektromos meghajtású, modern asszisztens rendszerekkel felszerelt busz áll forgalomba Budapesten. Az új csuklós járműveknek köszönhetően – amelyek a tervek szerint a főváros belső területeit átszelő, valamint közép-budai vonalakon közlekednek majd – a budapesti lesz az ország legjelentősebb elektromos csuklós buszflottája.
Az elektromos buszok közül egy BYD tesztpéldányt már szeptember 20. és 21. között meg lehet nézni az Európai Mobilitási Hét keretein belül megrendezett Autómentes Hétvégén az ArrivaBus kitelepülésénél, a Kálvin téren.
Az elmúlt években indított járműparkfejlesztések jelentősen javították a fővárosi közösségi közlekedés és ezáltal Budapest levegőjének minőségét. A Főváros és a BKK a jövőben még többet tesz azért, hogy zöldebb legyen Budapest és minél többen válasszák a közösségi közlekedést.
Folyamatosan újul a járműpark színvonala

Fotó: BKK
Jelentősen javul ugyanis a fővárosi közösségi közlekedési járműpark színvonala az új, teljesen elektromos meghajtású, alacsonypadlós, klimatizált, fedélzeti kamerákkal és modern asszisztens rendszerekkel ellátott autóbuszokkal, melyekből az első 30 darab már a fővárosban van. Az elektromos buszoknak a BKK és szolgáltatópartnere, az ArrivaBus Kft. között létrejött szolgáltatási szerződés alapján 2026 tavaszától kell szolgálatot teljesíteniük, azonban lehetséges, hogy korábban, akár már idén találkozhatunk velük az utakon.
A forgalomba állás előtt még számos előkészítési munkát végeznek a járműveken: hatósági vizsgálatnak vetik őket alá, valamint specifikus rendszerekkel (FUTÁR, jegykezelő, kamera, utasszámláló) is felszerelik az új buszokat. Az elektromos járművek töltésére szolgáló rendszer kiépítése már folyamatban van, elkészülése után szintén az új buszokkal tesztelik őket a szakemberek. Olyan modern töltési rendszerről van szó, amely a járművek éjszakai töltését a reggeli forgalomba állásukkal, napközbeni üzemeltetésükkel összhangban képes optimalizálni.
Az új buszokat a járművezetőknek és a karbantartó személyzetnek is meg kell ismernie, hiszen ezek a buszok másképp működnek, mint a jelenleg forgalomban lévők. A járművezetők külön képzést kapnak arról, hogy hogyan vezessenek gazdaságosan, fékezéskor az energia-visszatáplálást a lehető legjobban kihasználva.
Az elektromos buszoknak hála sokkal kevesebb károsanyag kerül Budapest levegőjébe
„A fővárosi közösségi közlekedésben történő utazások kétharmada már most is elektromos járművel valósul meg, nagy kihívás ugyanakkor, hogy a buszágazatban is növeljük az elektromos járművek számát” – mondta el Bodor Ádám. A BKK vezérigazgató-helyettese hozzátette, hogy ebben jelent előrelépést, hogy az új flotta részeként az országban egyedülálló módon hamarosan jelentős számú csuklós elektromos busz is forgalomba állhat Budapesten, amelynek köszönhetően a budapesti lesz az ország legnagyobb csuklós elektromosautóbusz-flottája.
Az új elektromos járművek hozzájárulnak az utazási komfort és az utaselégedettség növeléséhez, továbbá kulcsszerepük van az esélyegyenlőség biztosításában, a klímacélok elérésében, illetve az energiahatékonyság javításában is.
A tervek szerint 2027-ig összesen 70 új – 50 szóló és 20 csuklós –, teljesen elektromos meghajtású, az ArrivaBus Kft által vásárolt busz áll forgalomba Budapesten. Az elektromos buszok mellett nemrég 25 alacsonypadlós, klimatizált, fedélzeti kamerákkal és korszerű utastájékoztató rendszerrel ellátott új dízel autóbusz is megjelent Budapesten, és a jövőben pedig még összesen további több mint 200 ilyen jármű érkezik, több ütemben.
Az új dízel és elektromos autóbuszokkal 2027-re a fővárosi buszállomány közel 90 százalékát korszerű EURO 5-ös, vagy annál modernebb hajtásrendszerű autóbusz teszi majd ki. Ezzel évente közel 8 ezer tonnával kevesebb károsanyag kerül lokálisan Budapest levegőjébe.
Kényelmesebb és modernebb járművek jönnek
Az új elektromos buszok 100 százalékban alacsonypadlós járművek, telepített kamerarendszerrel és infra-érzékelős automata ajtóvezérléssel működnek, továbbá olyan modern asszisztens rendszerekkel felszereltek, mint holttérfigyelő, gyalogos-, kerékpáros- és tolatás-érzékelők vagy a vezetői fáradtságfigyelő. Kialakításuknak köszönhetően tágas elsőbbségi teret biztosítanak kerekesszékesek vagy babakocsisok számára, és kerékpárszállításra is alkalmasak.
Továbbá a nemrég a fővárosba érkezett új, dízel buszokhoz hasonlóan az új elektromos járműveken is nagy számú USB-töltőpont található, így útközben is könnyen lehet telefont vagy okoseszközt tölteni a buszokon. Minderről az Európai Mobilitási hét keretében megrendezett Autómentes Hétvégén személyesen is meg lehet majd győződni, az ArrivaBus Kft. ugyanis szeptember 20-21-én 10 és 18 óra között kiállítja az első elektromos BYD-buszok egyikét az esemény helyszínén, a Kálvin téren (a programokról bővebben itt lehet tájékozódni).
A járművek a BKK és a szolgáltatópartnerei között létrejött szolgáltatási szerződések alapján, a forgalomba álláshoz való előkészítést, valamint a járművezetők oktatását követően állhatnak forgalomba, de akár már a szerződésben rögzítettekhez képest korábban is megjelenhetnek az utakon. Elsősorban a belső területeket átszelő, meghatározó, valamint közép-budai vonalakon közlekednek majd az új elektromos buszok.