Négy kontinens autókereskedői egy asztalnál: Budapesten kerül sor a történelmi egyeztetésre
Az európai, amerikai, kínai és brazil márkakereskedői szövetségek történelmi jelentőségű egyeztetésére kerül sor 2025. szeptember 23-25. között Budapesten. A találkozó tétje magas: itt dőlhet el, van-e esélye egy globális együttműködésnek, vagy újabb káosz elé néz az amúgy is többfrontos nyomás alatt álló szektor?
Négy kontinens autókereskedői Budapesten
Európában első alkalommal ülnek tárgyalóasztalhoz az európai, amerikai, kínai és brazil márkakereskedői szövetségek vezetői. A több százezer európai autókereskedő és -javító ernyőszervezete, a CECRA (European Council for Motor Trades and Repairers) most először szervez olyan egyeztetést, amelyen az amerikai NADA, (North American Dealers Association) a kínai CADA, (China Automotive Dealers Association) és a brazil FENABRAVE is (Federação Nacional da Distribuição de Veículos Automotores) részt vesz. A háromnapos tanácskozás házigazdája a magyar gépjármű-márkakereskedőket tömörítő GÉMOSZ (Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége). A zártkörű szakmai konzultáció célja, hogy az iparág legfontosabb aktuális feszültségeire és döntéshelyzeteire keressen közös válaszokat – különös tekintettel a felgyorsult technológiai változásokra, a járművekben tárolt adatok felhasználására, az elektromos autók és akkumulátorok javíthatóságára.
A találkozót az autóipari kontextus teszi aktuálissá: kereskedelmi háborúk, technológiai zárlatok, szabályozási feszültségek jellemzik az iparágat. Emlékeztetőül: az EU 2024-ben bevezette az ideiglenes védővámokat a kínai elektromos járművekre, az Egyesült Államok megduplázta az európai autókra kivetett importvámot, ami veszélyezteti az amerikai piacot mint exportcélpontot. A kínai autógyártók elektromos, hibrid és belsőégésű modellekkel nyomulnak be az európai piacra, gyakran 30–40%-kal alacsonyabb árakkal, mint nyugati versenytársaik.
A konferencia második napján meghívott döntéshozók a javíthatóság kérdéseit járják körül, amely témában, többek között a GÉMOSZ kezdeményezésére, 2025. október 2-án lesz Európa Parlamenti meghallgatás. A jelenlegi szabályozási környezet ugyanis nem kötelezi a gyártókat a javíthatóság biztosítására, így az elektromos akkumulátorok meghibásodása, néhány kivételtől eltekintve, gyakorlatilag csak teljes cserével oldható meg, akár 8–13 millió forintos költséggel. Szó sincs technológiai korlátról: az USA-ban már bevett gyakorlat az akkumulátor felújítás, javítás. Az európai autótulajdonosok számára 60–80%-kal csökkenhetnének a költségek, ha a gyártók kötelesek lennének hozzáférést adni az akkumulátorok javításához szükséges információkhoz, technológiához.
GÉMOSZ
A GÉMOSZ álláspontja szerint az elektromos mobilitás csak akkor lehet valóban fenntartható, ha nem csak a gyártás, de az élettartam és a javíthatóság kérdésköre is szabályozva van. Ellenkező esetben az új akkumulátorok vásárlására kényszerített fogyasztók és a szervizek egyaránt kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek. Ahogy Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke, az MGYOSZ (Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége) alelnöke fogalmaz: „A nagy gyártók nem engednek hozzáférést a technológiához. Ettől drágább lesz az új autó, magas a biztosítási díj, ráadásul csökken a használt gépkocsi maradványértéke is. 8-10 éves, jó állapotú autókat zúznak be, ami abszurd! Pedig, ha egy autó nem javítható, az autóipar helyzete se lesz könnyen az.”
ez is érdekes lehet:
Szokatlan: használhatják az autósok az épülő autópálya egy részét, íme az ok
Brutális szigorítás jön: sokkal több autóst büntethet a rendőrség ezután