Hová mennek ezután a milliárdok? A politikai hirdetések betiltása óriási veszteség a Fidesznek
Szeptember 22-től a Google anyavállalata, az Alphabet megszüntette a politikai hirdetések kiszolgálását Európában, így a YouTube-ról is eltűntek a célzott politikai reklámok. Rövidesen a Meta platformjai – a Facebook és az Instagram – is követik ezt a gyakorlatot, miután mindkét amerikai óriásvállalat úgy ítélte meg, hogy az EU új, szigorú átláthatósági szabályainak betartása túl nagy költséggel járna.
Ez a döntés alapjaiban forgatja fel a magyar online politikai kommunikációt, hiszen a kormány, a Fidesz és holdudvara az elmúlt években elképesztő összegeket költött arra, hogy üzeneteit a közösségi média felhasználóira zúdítsa.
Hárommilliárd a YouTube-on
A Google nyilvános adatbázisa szerint 2019 óta több mint 7,6 millió eurót (kb. 3 milliárd forintot) költöttek magyar politikai hirdetők a YouTube-on – számolt be a Telex. A pénzek döntő többsége a Fideszhez és a kormánypártokhoz köthető:
-
Fidesz: 1,5 millió euró
-
Miniszterelnöki Kabinetiroda: 816 ezer euró
-
Mediaworks: 751 ezer euró
-
Nemzeti Ellenállás Mozgalom (Apáti Bence szervezete): 668 ezer euró
Összességében a teljes magyar költés kétharmada, mintegy 5 millió euró a Fidesz üzeneteinek erősítésére ment el. Az ellenzéki összefogás 2022-ben körülbelül 1 millió eurót költött, a kisebb pártok és független szereplők pedig ennél jóval kevesebbet.
A költések mérete európai szinten is kiemelkedő: Magyarország a harmadik helyen áll a YouTube politikai hirdetési ranglistáján, csak Németország és Románia előz meg minket – pedig ezek jóval nagyobb országok. A Fidesz YouTube-költése önmagában megegyezik az egész cseh politikai hirdetési piac összegével.
Tízmilliárdok a Facebookon és az Instagramon
Még nagyobb volt a költekezés a Meta felületein. A Political Capital és a Lakmusz elemzései szerint 2019 és 2025 között 16 milliárd forintot fordítottak magyar szereplők közéleti hirdetésekre a Facebookon és az Instagramon.
Az összegek 84 százaléka a kormányhoz, a Fideszhez és a hozzájuk kötődő proxyszervezetekhez kapcsolódott. Csak 2024 nyarán, az EP- és önkormányzati választási kampány során, kilenc hónap alatt 1,3 milliárdot hirdettek el – ebből 1,1 milliárdot a Fidesz költött. A választási hajrá öt hónapjában pedig 3,4 milliárd forintot tapsoltak el a kormánypárti hirdetők.
A Political Capital adatai szerint idén eddig a Fidesz és a holdudvar szervezetei 732 millió forintot költöttek politikai hirdetésekre a Meta platformjain, miközben az ellenzéki pártok nagyságrendekkel kevesebből gazdálkodhattak.
Mi jön most?
A tiltás hatására a Fidesz elveszíti legfontosabb digitális fegyverét, hiszen eddig a közösségi médiát használták arra, hogy milliárdokból uralják az online nyilvánosságot. Orbán Viktor korábban maga is „digitális honfoglalásról” beszélt, és új mozgalmakat indított – például a Harcosok Klubját vagy a Digitális Polgári Köröket –, ám kérdés, ezek képesek lesznek-e pótolni a hirdetések nyújtotta elérést.
Az biztos, hogy a magyar kormány és holdudvara évek alatt több tízmilliárd forintnyi közpénzt és homályos eredetű forrást öntött a Facebookra, az Instagramra és a YouTube-ra. Az EU döntése most megfosztotta őket ettől a lehetőségtől, és ez a következő választási kampányban komoly fejtörést okozhat a Fidesznek.
Kiemelt kép: depositphotos.com