Egy bázist bezár, egy másikat megnyit a Wizz Air: merre tart a magyar légitársaság?
A nyár a repülés aranyidőszaka, de az idei szezon a Wizz Air számára minden eddiginél erősebb volt. A magyar gyökerű légitársaság nemcsak utasforgalmi rekordokat döntött, hanem fontos stratégiai változásokat is bejelentett: Bécsből Pozsonyba költözik, új járatokat indít, és tovább bővíti flottáját.
Utasrekord és javuló pontosság
Május és augusztus között 24,5 millió utast szállított a Wizz Air, ami 10 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest – mondta nyárzáró sajtótájékoztatóján Harangozó Olíva, a vállalat kommunikációs menedzsere. A nyári csúcsidőszakban több mint 120 ezer járatot teljesítettek, és júliustól napi ezer járatot üzemeltettek világszerte. Magyarországon a légitársaság 2,6 millió utast fuvarozott, ami 13 százalékos emelkedés, az év végére pedig elérhetik a 8 milliós számot.

Fotó: Wizz Air
A pontossági mutatók is látványosan javultak: a 15 percen belüli indulás aránya 63 százalékkal nőtt, miközben a három óránál hosszabb késések az összes járat mindössze 0,5 százalékát érintették. Összesen hat járatot kellett törölni Magyarországon, elsősorban külső körülmények – például a franciaországi tüntetések – miatt.
Díjnyertes fenntarthatóság és modern flotta
A légitársaság flottája jelenleg 243 Airbus repülőgépből áll, átlagéletkoruk 4,5 év. A 244–250. gépek már a közeljövőben érkezhetnek, ezzel is erősítve a Wizz Air fiatal és üzemanyag-hatékony flottáját.
A cég ennek köszönhetően elnyerte az „Év fenntartható légitársasága 2025” díjat, amelyet a szén-dioxid-kibocsátás jelentős csökkentéséért, a Net Zero ütemtervért és a fenntarthatósági riportok átláthatóságáért ítéltek oda. A fenntarthatóságot a mesterséges intelligencia is támogatja: a pilóták a repülések során AI-alapú döntéstámogatással optimalizálhatják az üzemanyag-felhasználást.

Fotó: Wizz Air
Bécsből Pozsonyba – gazdasági kényszerből
A Wizz Air egyik legnagyobb idei döntése, hogy novembertől bezárja bécsi bázisát, és Pozsonyba költözik. A vállalat szerint ennek fő oka az osztrák reptéri díjak és adók emelkedése, amelyek drágábbá tették volna a jegyeket.
A szlovák főváros ugyanakkor kedvezőbb feltételeket kínált, ráadásul könnyen elérhető a nyugat-magyarországi utasok számára is. A lépés nem érinti Budapestet, inkább kiegészíti a magyar piacot.
Új járatok és államilag támogatott vonalak
A légitársaság pályázaton nyerte el a Pozsony–Kassa belföldi járat üzemeltetését, amelyet a szlovák állam is támogat. Hasonló, államilag finanszírozott útvonalakat korábban Olaszországban, Spanyolországban és Észak-Macedóniában is indított a Wizz Air.

Kassa, Szlovákia. Fotó: depositphotos.com
Az új vonalak gazdasági szempontból is jelentősek: becslések szerint egymillió utas 750 új munkahelyet teremt a kapcsolódó ágazatokban, például a turizmusban és a szolgáltatásokban.
Mi a helyzet Ukrajnával?
A Wizz Air továbbra is figyeli az ukrajnai helyzetet. Bár három gépe még mindig az országban vesztegel, a társaság reméli, hogy a jövőben újraindíthatja járatait Kijevbe és Lvivbe, ha a háborús helyzet rendeződik.
A Wizz Air tehát egyszerre zárt sikeres nyarat és indít új fejezetet. A pozsonyi költözés, az új útvonalak és a fenntarthatósági elismerések mind azt mutatják, hogy a vállalat hosszú távra tervez: és a közép-európai piacon továbbra is meghatározó szereplő kíván maradni.