Milliárdos beruházással épülhet meg a Liszt Ferenc repülőtérre vezető gyorsvasút
A kormány a beruházást stratégiai jelentőségűnek minősítette, és úgy ítélte meg, hogy ekkora nagyságrendű fejlesztést érdemes magántőke bevonásával, koncessziós formában megvalósítani.
A Nemzetgazdasági Minisztérium által közzétett rendelet kimondja, hogy a Liszt Ferenc repülőtér és a Nyugati pályaudvar közötti vasútvonal nemzetgazdasági szempontból kiemelt projektnek számít. Emiatt nem közvetlen állami beruházásban, hanem magánkézbe adott koncesszióban épülhet meg – számolt be róla a 444.hu.
Új lendületet kapott a reptéri gyorsvasút ügye
A reptéri gyorsvasút ötlete évek óta napirenden van, de eddig mindig elakadt a megvalósítás. 2024-ben a magyar állam visszaszerezte a Budapest Airport többségi tulajdonrészét: a kormány ekkor hangsúlyozta, hogy a repülőtér fejlesztése és a kötöttpályás közlekedési kapcsolat megteremtése stratégiai cél, ami új lendületet adott a ferihegyi gyorsvasút megvalósításának.
„A repülőtéri gyorsvasút kiépítése elengedhetetlen, és ekkora volumenű beruházást nem lehet kizárólag állami forrásból megvalósítani” – mondta Gulyás Gergely egy tavalyi Kormányinfón.
A beruházás felügyeletéért Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter lesz a felelős, aki még június elején ismertette, hogy a kormány döntése értelmében megvalósul a ferihegyi gyorsvasút, és egy új teherszállítási repülőtér fejlesztése is napirendre kerül. A miniszter szerint a beruházás költsége nagyjából elérheti az 1 milliárd eurót. A tervek alapján nem teljesen új pályát építenének, hanem már meglévő vonalakhoz kapcsolnák a reptéri összeköttetést: a Nyugati pályaudvart kötnék össze közvetlen vasútvonallal a repülőtérrel.

Koncesszióban valósul meg a Budapestet és a repülőteret összekötő gyorsvasút. – Fotó: Budapest Airport / bud.hu
A tervezet szerint a nemzetgazdasági miniszter koncessziókkal kapcsolatos feladatai is bővülnének: a jövőben az állam kizárólagos tulajdonában lévő, országos jelentőségű vasútvonalak, valamint a hozzájuk tartozó infrastruktúra kiépítése és üzemeltetése is az ő hatáskörébe kerülne.
Jelenleg busz viszi az utasokat a Liszt Ferenc reptérre
A Liszt Ferenc repülőtér és a belváros között még mindig kizárólag autóbuszjáratok biztosítanak kapcsolatot. A 100E expressz közvetlenül a Deák Ferenc térig szállítja az utasokat, míg a 200E a 3-as metró kőbánya-kispesti végállomásáig jár. Bár ezek a buszok naponta több ezer utast visznek, a forgalmi dugók miatt gyakran kiszámíthatatlan a menetidő.

A Liszt Ferenc repülőtér a közép-európai régió egyik legforgalmasabb légikikötője. – Fotó: Budapest Airport / bud.hu
Nagy Márton szerint a repülőtér utasforgalma az elmúlt években mintegy 14 százalékkal nőtt, és 2030-ra akár a 20 millió főt is meghaladhatja. Éppen ezért elengedhetetlennek tartják a közvetlen vasúti kapcsolat megteremtését a belváros és a repülőtér között.
Egyre több fővárosban alap a repülőtéri vasút
Számos európai fővárosban már működik vagy épül a repülőtéri vasút, és bár Budapesten is régóta tervben van a projekt, de eddig nem történt érdemi előrelépés.
-
Bécs – 2003 óta közlekedik a City Airport Train, 16 perc alatt ér a belvárosba.
-
Varsó – 2012 óta van közvetlen vasúti összeköttetés a Chopin repülőtérrel.
-
Prága – évek óta zajlik a reptéri vasút építése, a következő években adják át.
-
London – több expresszvonat is közlekedik, például a Heathrow Express és a Gatwick Express.
-
Belgrád – épül a reptéri vasútvonal, a tervek szerint 2026 végére készül el, és kb. 15 perc alatt éri majd el a belvárost.
- Bukarest – 2020 óta működik a vasútvonal, amely kb. 20 perc alatt köti össze a Henri Coandă repülőteret (Otopeni) a belvárosi Gara de Nord pályaudvarral.
A repülőtéri vasúti összeköttetés hatalmasat javít az utasforgalom kezelésén és a megközelíthetőségen, a Liszt Ferenc repülőtér számára pedig komoly előrelépést jelenthet. A projekt gondolata már több mint egy évtizede napirenden van, most azonban – koncessziós formában – úgy tűnik, valóban elindul a megvalósítás.